• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

F

F.d. 22252

Guest
Inte mycket billigare från tyskland nästan samma pris. Jag har nog cykelpumpar bak också skulle behöva byta sätter upp det på att göra listan. Konstigt att jag inte tänkte på det förut kostar ju inte mycket i spanien. Hoppas du får en trevlig resa och bra att du hittade felet utan att ge dej på fjädringen, har ju tänkt i dina banor tagit vinkelslipen och kapat lite bra att jag inte gjorde det nu vet jag också felet.
 
F

F.d. 22252

Guest
Egentligen tycker man att besiktningen skulle kolla detta bilen är ju egentligen trafikfarlig var ju ett klart underkännande förr. Priset går upp men man får inget för pengarna, har själv kostat på en led i styrningen som inte var trasig eftersom han inte fattade att det var den yttre leden inte den inre -hål i huvudet som en känd politiker brukar säja.
Ja cykelpumpar talade man ofta om förr i tiden ibland när man gungade på bilen och den stått länge verkade allt ok men när man kört en sväng var de riktigt dåliga, idag tittar man bara på om de läcker annars antar man att de fungerar. En massa elektronik och avgaser kollar man men om bilen är körbar är mindre viktigt denna världen är upp och ner.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Talade med den besiktningsman och verkligen var imponerad av mitt bygge som besiktigade min bil igår och frågade om hur dom testade stötdämpare. Dom skakar på bilen med sina plattor och kollar då att t.ex stötdämparnas infästning inte glappar och att dom inte läcker ich ser hela ut, och kör ett varv runt stationshuset och känner om annars är det ok. Han påpekade också att dom har ingen möjlighet att ordentligt testa dess funktion. Då skulle dom behövas skruvas loss i underkant och testa dom ungefär som en ”cykelpump”:):)
 
F

F.d. 22252

Guest
Skakplattorna är väl mest till för att kolla glapp inte funktion av stötdämpare har aldrig sett dom kolla annat än framvagnen, har dom inte utrustning för att kontrollera bilens fjädringssystem har jag svårt att försvara de höga priserna, har själv kört ut från besiktningen endast för att ett par mil senare konstatera att bilen svängde hit och dit beroende på gaspådrag en krängningshämmare hade rostat loss och det var enda fastsättningen på fjäderbenet en hård inbromsning så hade sannolikt hela fjäderbenet vikt ner sej under bilen. De har ju egentligen ingen koll på avgasemissioner heller de kopplar in sej på bilens diagnossystem och säjer den att det är ok så är det godkänt oavsett vad bilen släpper ut i verkligheten för det har de ingen mätutrustning till. Sen att de förlorar kunder om de är nogranna med kontrollerna beror ju på att de sitter på två stolar -minst har inget till övers för privatiseringen som den nu är tycker det i mycket inte handlar om trafiksäkerhet utan om ett papper.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Må si meg enig med Bengt i at besiktningen i Sverige er på grensen av verdiløs, OK de sjekker bremser og til en viss grad hjullager. Ellers så ser de raskt over understellet om det er noen direkte synlige feil. En kjapp kontroll av at hovedlyset er i nærheten av rett og at alle lamper fungerer. I Norge er det større forskjell på hvor grundig den foretas, men der er det de vanlige bilverksteder som står for den normale besiktningen. Ofte om en tar besiktingen sammen med en service så koster den da veldig lite - en betaler nok for servicen, og eventuelle mangler rettes på stedet.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Vi får tänka på att det bara är en besiktning av trafiksäkerhetskontrollen inte översyn av hela bilen. Sprickorna i mina bromstrummor hade dom aldrig hittat utan att nogrannt plocka isär den. Att en osynlig bult är på väg att gå av kommer ju inte heller att synas utan isärplockning om den inte glappar i skaken är ändå tacksam att dom anmärkte på min parkeringsbroms
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
I mitt tycke är några av de kontroller som görs förlegade & inte alls genomtänkta. Ta t.ex kontroll a fjädringen på en släpkärra med torsionsfjädring. Varför bryter dom uppåt mellan ram & axel? Det vettiga vore väl att pressa ihop dessa på samma vis som med påskjutsbromsen. Likaså deras provtryckning av gasolen före regulatorn, det borde ju vara efter.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
I mitt tycke är några av de kontroller som görs förlegade & inte alls genomtänkta. Ta t.ex kontroll a fjädringen på en släpkärra med torsionsfjädring. Varför bryter dom uppåt mellan ram & axel? Det vettiga vore väl att pressa ihop dessa på samma vis som med påskjutsbromsen. Likaså deras provtryckning av gasolen före regulatorn, det borde ju vara efter.
Helt rätt nu vill dom bara avverka så många kunder som möjligt och ta bra betalt
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det enda jag vill veta av en bilprovning är om de anser att bilen är säker.
Vill man ha en utförlig test av bilen kanske motormännen kan hjälpa till.

JAg har haft ett långt ärende med en Ford Lightning som jag köpte av en handlare i Dalarna.
Bilen var helt ombyggd i fjädring från spiraler fram och bladfjädrar bak,
till helluftfjädring runt om med 4-link och panhardstag bak.
3år i följd gick den igenom besiktning i dalarna, när jag besiktade här blev det tvätstopp, diverse modifikationer, och bes av SFRO samt ny reg.bes. så det skiljer på stationer, enligt SFRO så är dalarna värst, de släpper tydligen igenom precis vad som helst.
Så kan det gå, nu har jag iallafall en godkänd pickup.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nä, finns mycket inkompetens på bilprovningar, fy tusan vad jag lurat i dem genom åren, och de har ofta svalt det med hull o hår.

Jag typade om husbilen första året vi ägde den, från tung lastbil till pb2, förutom all pappersexercis, så var enda kravet att däcken nu måste klara 120km/h.

En uppvägning är mest pappersexercis, eftersom du inte ska ändra fordonstypen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har genom åren haft en bra relation med bilprovningen när jag ombesiktade en gång efter att få nedslag på ena bakbromsen och fixat detta blev det fel på andra bakbromsen eftersom de inte var lika. Bilprovaren var bekymrad och förklarade problemet och tog bort ombesiktningen så jag behövde inte betala den. Sen lämnade jag in bilen på verkstad eftersom jag snart skulle resa söderut blev dyrt med delar från mekonomen men bilen gick igenom. Flera gånger man hjälpt mej på olika sätt och har ett par gånger varit där och frågat om råd. Samma hall som jag i början på 80-talet städade 6 ggr i veckan innan jag fick ett riktigt jobb. Kanske hjälper att känna personalen och ha en bra relation. Och det har alltid legat både i mitt och deras intressen att ha en trafiksäker bil. Men det var bättre förr!
Om jag inte fattat fel så behöver inte en tung lastbil ha dubbdäck och tidigare var det tillåtet med sommardäck året om, men om jag inte har fel så är det max 80km i tyskland utom på autobahn 90km sen är det ibland endast lastbilsfil som råder och omkörningar förbjudna. att det blir dyrt i kroatien vet jag även bron blir dubbelt så dyr tror jag. Fattar inte varför du vägt upp den om de inte planerar spritresor till Tyskland du borde klarat dej bra på din gamla vikt, det där får du kanske lida för även på gotlandsfärjan (vem vill dit?) och ålandsfärjan. Sen får du inte köra på broar med max3,5t osv. Tidigare blev du nästan behandlad som personbil men nu är det slut med det. Ett annat problem är körkortet och där är jag inte riktigt säker kör man PB2 kan man göra det på ABkort men om man mister det och måste ta om så blir det nytt datum och då får man inte köra tung lastbil PB2 utan tillägg på kortet, kanske jag fattat fel. Transportstyrelsen har ju svårt för det svenska språket.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Så altså onödigt att väga upp den om du inte ska till tyskland och köpa öl, vilket du och jag inte gör.
Kerstin väger väl inte så mycket.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Åkte hem idag,kära hustrun har artos ich problem med en höft så hon klarade inte ligga på dom dyra beställda madrasserna 10cm tjock men för hård,provade en annan som var mjukare men 6 cm tjock o lika illa. Löser det sig inte blir väl det försäljning ;)
 
Toppen