• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Det verkar vara ett utmärkt val. Sedan är det ju enkelt att bara lägga på ett paket laminatgolv & vips har man fått ett bra, snygg & uppvärmt golv till en skaplig penning.

Bennie
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Funderar på detta system i kombination med webaston?
LK spårskiva EPS 12 rör - Rinkaby Rör

Ska golvvärmen stå för hela uppvärmningen?
Hur många watt kan den effektiva golvytan leverera?

Eller är det ett komfort-tillägg till andra radiatorer i Webasto-systemet?

Vikten på ett komplett vattenburet vad slutar den på, kontra luftburet?

Ursäkta, nu blev det många konstiga frågor :oops:
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Har försökt med att förbättra planlösningen lite enl bild.
Bilen är från början på 4600kg men omtypad till 3500kg. Kan tydligen då höja totalvikten igen men försöka hålla mig på 3500. Det systemet jag köpte ger varmluft uppvärmt vatten via en värmeväxlare men det går också att koppla in en golvvärmeslinga på den. Har också en fundering eftersom jag har upphöjda sängar (c:a 80 cm) så varför då värma golvet under dessa i lastutrymmet. Kan man inte då lägga värmeslingor under sängbottnarna istället Varmluft aggregatet ger 5,2 kW och minst 2,6 kW och också via en termostat.
Relativt lite golvyta att värma upp i bodelen om jag inte värmer upp lastutrymmet ???
 

Bilagor

  • Bottenplan.JPG
    Bottenplan.JPG
    63,2 KB · Visningar: 31

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Behöver du golvvärme? Kanske bättre att isolera golvet ordentligt? Om du inte tänker köra mycket på vintern?! Och undvik laminat, tungt och känns alltid kallt om du inte värmer det. :)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Montreal
Funderar givetsvis på att det, kanske överdrivet med golvvärme och dyrare. Vill bara ta beslut innan jag börjar bygga väggar och sängar så att jag inte ångrar mig sedan. Kommer givetvis aldrig att vara ute och åka på vintern. I så fall blir det bara sydligare nejder. Bäst att fråga alla erfarna här i HBK
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Kan bara hålla med Montreal om att laminat är lite kallt, har ju det i caddyn och där platsar det bra istället för en plywoodskiva direkt på lite isolering på plåtgolvet, snyggt snabbt och enkelt.
I husbilen har någon tidigare ägare lagt laminat ovanpå en bra plastmatta och där är det tveksamt, bygger ju på höjden och skapar problem överallt.
Vatten eller andra vätskor som kan spillas hamnar ju lätt imellan plastmattan och laminatet utan att komma ut.
Min lösning var några lager proffs golvbehandling som tätar hela golvet, men jag är inte helt nöjd och tror att det kommer kännas kallt att gå på utan tofflor.
Men det ser snyggt ut fast man behöver ha lösa mattor inne.
Undrar om inte bästa lösningen är att åka till bauhaus och köpa en heltäckande matta som är gjord för att gå på alltså ingen tjock sovrumsmatta, det blir både värme och ljudisolering och ser snyggt ut.
Blir lite jobbigare att städa men mer ombonat.
Golvvärme beror ju mycket på hur du har tänkt använda bilen och hur den övriga värmen är. en vanlig kamin utan fläkt gör ju att det blir varmt vid taket och iskallt på golvet, att värma golvet är ju en lösning men kan man få varmluften att cirkulera bra så kan det fungera bra också.
Blir ju ofta kalla nätter även på sommaren hemma ofta kallare än på vintern i södra spanien. Fast där har man ju klinkers på golvet och inga mattor och det känns obehagligt även i 25gr.
Roligt att du är igång med nya bilen och hoppas hälsan är bra nu!:santa-2-icon:
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hej Bengtic
Hälsan är som tidigare så det får väl gå ändå. I det värmesystem jag nu köpt ingår en fläkt med två reglerbara fläktar till utblåsen. Kommer att sitta om du ser på bilden över planlösningen i fotsteget upp till sängarna så den kommer ju att blåsa rakt fram i bilen med god spridning. Funderar på att ha nålfiltmatta på golvet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Personligen skulle jag satsa även på den vattenburna funktionen, när du ändå har den i din nya panna, om inte annat för den fantastiska komforten med golvvärme.

Vattenburen värme i sängarna är inte en dum idé.
Vi har det i vår stora tvärsäng bak i vår Hymer, har en ventil i garderoben som bara reglerar sängvärmen.

Vi har en panna för vattenburen, 2st pannor för luftburen, se bild.
 

Bilagor

  • värme.JPG
    värme.JPG
    108,9 KB · Visningar: 49

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hej Bengtic
Hälsan är som tidigare så det får väl gå ändå. I det värmesystem jag nu köpt ingår en fläkt med två reglerbara fläktar till utblåsen. Kommer att sitta om du ser på bilden över planlösningen i fotsteget upp till sängarna så den kommer ju att blåsa rakt fram i bilen med god spridning. Funderar på att ha nålfiltmatta på golvet.

Lägg hellre en trevlig plastmatta på golvet, och skär sedan till en lämplig heltäckande matta att ha ovanpå, delad i 2-3 sektioner så att den går lätt att ta ut. Plastmattan ger ett tätt och lättskött golv, den heltäckande ett varmt och skönt. F.ö. tänk på vikten om du skall ha 3500Kg, plåtisar blir lätt? ganska tunga. :)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Skall kolla med bilprovningen efter helgen angående totalvikten. Om det skulle gå att höja den så är det inga bekymmer om den skulle bli för tung. Annars får man tänka om lite. Enligt tidigare ägare var den på 4600 kg och nerbantad till PBll. Vet inte riktigt var man tar reda på det men en som är kunnig här hemma tror nog att det är sanning eftersom der är tvillinghjul monterade bak. Bilprovningen borde väl kunna svara på när den blev PBll.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Sprinter har et enkelt system på modelnummer. Det første av de 3 siffer er vektklasse eller rettere helt antall tonn, på toppen av dette er det noen hundre kilo margin slik at 3 går opp til 3500 kg. 5 går opp til 5500 kg, mulig 4 topper ut på 4600 selv om jeg trodde grensen var 4500 kg.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

På min typskylt står det
Axelbelasning fram 1750 kg
Axelbelastning bak 3200 kg
Totalvikt 3500 kg
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Den är ju importerad -00 jag gissar att man vägt in den på 3,5t för att få köra på B-kort, tror inte det fanns PB2 då.
Sedan har man gjort om till PB2 av någon orsak, så man måste gå tillbaka till vad den var godkänd för 1996, men då fanns ju inte EU.
Borde dock gå att söka på en svensk nu "levande" skåpbil av samma sort och kolla den vikten för att få ett snabbsvar.
Går väl forska på nätet så man hittar ett regnr att slå på.
:quest:
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hur gör man då ?
Den jag köpte bilen av sa att den var omtypad till PBll för att få köra på vanligt körkort. Men det var inte han som gjorde det. Kanske bilprovningen vet?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Du kanske skulle börja med att väga bilen tom, så vet du vilka marginaler du har? :)
 
Toppen