• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej! Till förra bilen köpte jag på Karnag på Elmia. Vi har vant oss vid gunget nu så vet inte när jag byter. Montreal kanske har förslag.

Hälsningar Sanddammaren
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har köpt & rekommenderar Monroe's stötdämpare. Monroe är gammal i gamet & är ett erkänt kvalitetsmärke.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Exakt, jag har åkt 5år med min nu, fast jag tänkte byta både stötdämpare o krängningshämmare första året :confused:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Enkelt å se fra utsiden om det er dekk eller understell som svajer - beveger bilen seg i forhold til dekkene så er det understell. Her er det stivere krengningshemmere og dobbeltvirkende støtdempere som hjelper.
 
F

F.d. 22252

Guest
Akta dej för de sk sjösjukepillren man blir ganska trött och avslagen trots att de är receptfria. Ska man köra året om så måste man ju ha sk vinterdäck året om. Åker man söderut kan man ju bli låst och inte köra hem om det är vinter hemma. Kör man lite långsamt så blir ju alla problem med väghållningen mindre, stressen uppstår ju på större vägar och oftast för att medtrafikanterna kör för fort. Någonstans måste man bestämma sej för att det är deras problem om de vill köra fortare, skyltarna är ju maxfart. Pratade med en fransman med en gammal bil som hade kostat på bilen men vad jag förstod var det mest parabolen och sånt. Skulle till marocko och bilen såg riktigt risig ut.
Hade kört uppe i bergen i 30km eftersom det var vad bilen orkade så han sa skrattande att han hade en lång kö bakom sej.
Kanske en vettig inställning, körde om en lastbil på en brant bergsväg grusväg på teneriffa med en 50cc moped så lite att jämföra med.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Min erfarenhet av stötdämparbyte har alltid varit att man efteråt funderat "Hur kunde det bli så stor skillnad trots att bilen kändes hyfsat dämpad när man gungat den stillastående". Förvisso bara på personbilar. Det ska bli intressant höra din reaktion när dämparna är bytta!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Min erfarenhet av stötdämparbyte har alltid varit att man efteråt funderat "Hur kunde det bli så stor skillnad trots att bilen kändes hyfsat dämpad när man gungat den stillastående". Förvisso bara på personbilar. Det ska bli intressant höra din reaktion när dämparna är bytta!
Låter väldigt bra ,,,
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Men ifall de du har på nu inte är slut.
Då bör du uppgradera till kraftigare, annars blir det ju ingen skillnad.

Min har gått drygt 6000mil, ganska säker på att den är bestyckad med original stötdämpare.
Jag vill ju uppgradera, där kunde Karnag hjälpa mej.

Jag vet inte vad som sitter original på MB Sprinter.
Men en åkare här i stan har inte bytt på sin färdtjänst-Sprinter än, och sist jag talade med honom hade den gått över 68000mil!!

Så kolla skicket på dina nuvarande stötdämpare.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Men ifall de du har på nu inte är slut.
Då bör du uppgradera till kraftigare, annars blir det ju ingen skillnad.

Min har gått drygt 6000mil, ganska säker på att den är bestyckad med original stötdämpare.
Jag vill ju uppgradera, där kunde Karnag hjälpa mej.

Jag vet inte vad som sitter original på MB Sprinter.
Men en åkare här i stan har inte bytt på sin färdtjänst-Sprinter än, och sist jag talade med honom hade den gått över 68000mil!!

Så kolla skicket på dina nuvarande stötdämpare.
Dick du nåt pris från Karnag ?
 
F

F.d. 22252

Guest
Förr i tiden testade man dämparna på bilprovningen och det blev 2 för dåliga dämpare var ju ett vanligt fel. Idag så hör man knappt någon som byter dämpare utom såna som ska sänka bilen och sånt.
Håller dämparna så mycket bättre nu? Tror inte man kan kolla särskilt bra när bilen står stilla de brukar ju bli sämre när de får arbeta. Tror dämparna på min bil är ganska slut efter 19000mil den är ju en riktig svajmast. Bak är det ju lätt att byta men fram är det ju fjäderben och det kostar måste ju in på verkstad. Borde nog göra som du Affe och beställa när jag ändå måste köpa motorfästen och bränslefilter. Tyvärr så har ju Autodoc börjat anlita postnord av någon anledning och då vet man aldrig när och om man får paketet till slut brukar man få köra några kilometer och hämta själv fast det är beställt med hemtransport.
Problemet är att jag nästan inte vågar köra än yrseln försvinner inte och min båt vågar jag inte köra med fick krypa på botten när jag skulle göra fast den. Kanske bra att beställa hem så har man lite terapi.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Förr i tiden testade man dämparna på bilprovningen och det blev 2 för dåliga dämpare var ju ett vanligt fel. Idag så hör man knappt någon som byter dämpare utom såna som ska sänka bilen och sånt.
Håller dämparna så mycket bättre nu? Tror inte man kan kolla särskilt bra när bilen står stilla de brukar ju bli sämre när de får arbeta. Tror dämparna på min bil är ganska slut efter 19000mil den är ju en riktig svajmast. Bak är det ju lätt att byta men fram är det ju fjäderben och det kostar måste ju in på verkstad. Borde nog göra som du Affe och beställa när jag ändå måste köpa motorfästen och bränslefilter. Tyvärr så har ju Autodoc börjat anlita postnord av någon anledning och då vet man aldrig när och om man får paketet till slut brukar man få köra några kilometer och hämta själv fast det är beställt med hemtransport.
Problemet är att jag nästan inte vågar köra än yrseln försvinner inte och min båt vågar jag inte köra med fick krypa på botten när jag skulle göra fast den. Kanske bra att beställa hem så har man lite terapi.
Varje gång jag köpt från Autodoc så har fått det hemkört av Postnord. Senast för två veckor sen och leverades på sex dagar efter beställning
Ja mina stötdämparna är redan beställda
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag tycker det är skitsnack. Monroe som Affezell köpt är ett erkänt märke som har mycket lång erfarenhet av stötdämpare. En Monroe dubbelverkande gasdämpare som är avsedd för fordonets vikt gör ett bra jobb & är tillräckligt. Att leta fram en annan dämpare & säga att den är bättre kan ju vem som helst göra. Men det skall ju också till att visa belägg för att så är fallet vilket nog är lite svårare.
 
Toppen