• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

F

F.d. 22252

Guest
Du har väl badat i för hög vattentemp med för starka tvättmedel -då krymper man. Man ska följa tvättråden det sitter väl en lapp i nacken du kan läsa på.
Jag har ju dynor i min bil som skulle tjäna både som säng och att sitta på, det är för hårt för mej så över den har jag en tjock bäddmadrass från jysk wellpur 110 80cm bred. Borde gå bra att kapa på längden, den är i praktiken något kortare än uppgivna 200cm, skulle tro att det går att få den att passa en 190säng utan problem. För du har väl inte krympt på bredden.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Blir nog tvungen att väga upp bilen. Har bara uppskattade 300 kg kvar upp till 3500 kg
Kan väga upp den till 4600kg men så mycket behövs inte. Har ett intyg på denna last
Är det valfritt hos bilprovningen att välja vilken totalvikt man skulle vilja ha även om intyget är på högre vikt? Tycker att det borde räcka med t.ex 3850kg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag skulle väga upp till högsta möjliga som Mercedes godkänner.
Man kan aldrig få för mycket lastvikt,
och det medför inga högre kostnader, vad jag vet
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Min bil är ju gjord för 4600kg så den är ju väldigt hård i fjädringen.
Funderar på att ta bort ett extra fjäderblad bak eller kanske köpa ett beg fjäderpaket till en som tar mindre last
Synpunkter önskas ?
 
F

F.d. 22252

Guest
Kostnaderna uppstår nog mest om du kör utomlands med begränsad hastighet mycket dyrare på färjor betalvägar osv. Ta bort ett fjäderblad låter vådligt du vet ju inte var du hamnar. Bättre att byta till ett fjäderpaket som passar bilen. Vet inte vad som händer om du väger upp den kanske den blir Pb2 plötsligt.
Tror det är bäst att du använder bilen och tar det som ett vinterjobb, finns säkert en massa du måste fixa inför sommarens semester som är viktigare.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Kostnaderna uppstår nog mest om du kör utomlands med begränsad hastighet mycket dyrare på färjor betalvägar osv. Ta bort ett fjäderblad låter vådligt du vet ju inte var du hamnar. Bättre att byta till ett fjäderpaket som passar bilen. Vet inte vad som händer om du väger upp den kanske den blir Pb2 plötsligt.
Tror det är bäst att du använder bilen och tar det som ett vinterjobb, finns säkert en massa du måste fixa inför sommarens semester som är viktigare.
Det är redan en PB2. Utlandet blir det nog inte längre. Det är också dyra böter också nu för överlass ni i Sverige. Bilen är ganska hög bak o hård i fjädringen. Talade med bussverkstad att man kunde skära av ett fjäderblad för att få den lägre bak o mjukare?
350 kg är väl lite lite för att ha med sig. Får väl kasta av hustrun men det är inte heller så kul. I utlandet får msn ju ställa bilen om den är för tungt lastad.
Dom flesta Sprinter har tydligen bara ett blad bak och jag har tre och tvillinghjul
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hvilken årgang er bilen? Mulig du kan bygge om til full luftfjæring bak og justere hardheten til den vekt bilen har. Det er totalt forskjellig understell på 2006 og nyere enn på de eldre.
Full Air Suspension: VB-FullAir 2C: Mercedes-Benz: Sprinter: 409-524, Rear-axle, 2006-current, medium » VB-Airsuspension er et eksempel på ombyggings sett for de nyere.

Oppdatering:
Jeg har ikke funnet 412 for 2006 og nyere, men ser at for den eldre (1997-2006) så er det 2+1 parabolske blad i følgende tabell:
https://www.woodstock-leafsprings.com/mercedes-benz-van-springs#!
Teknisk så vil fjerning av ett blad gi maksvekt 3500 - 3800 kg og en vesentlig mykere bil.
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hvilken årgang er bilen? Mulig du kan bygge om til full luftfjæring bak og justere hardheten til den vekt bilen har. Det er totalt forskjellig understell på 2006 og nyere enn på de eldre.
Full Air Suspension: VB-FullAir 2C: Mercedes-Benz: Sprinter: 409-524, Rear-axle, 2006-current, medium » VB-Airsuspension er et eksempel på ombyggings sett for de nyere.

Oppdatering:
Jeg har ikke funnet 412 for 2006 og nyere, men ser at for den eldre (1997-2006) så er det 2+1 parabolske blad i følgende tabell:
https://www.woodstock-leafsprings.com/mercedes-benz-van-springs#!
Teknisk så vil fjerning av ett blad gi maksvekt 3500 - 3800 kg og en vesentlig mykere bil.
Knut
1996 års modell
Det kanske är lösningen
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Du kan alltid testa med att ta bort ett blad. Går ju att skruva dit igen. Dock om du plockar bort så kanske du behöver nya krampor (de som går runt bakaxeln) med längre gänga. Att kapa bladen är så klart ett annat o snabbare sätt men då har du inte möjlighet att skruva tillbaks dem om det blir fel.
Helluftfjädring är så klart det absolut bästa. Rätt kostsamt dock. Raggarna som bygger om till luftfjädring på sina gamla bladfjädrade jänkare gör ofta så at det tar bort ett antal blad, så bilen sjuker ihop. o sen monterar de en hjälpluftfjäder mellan ram o bakaxel. Sådana hjälpluftfjädersystem finns antagligen o köpa färdigt till din bil. En bra firma för detta är Karnag i Täby.
På lastbilar bygger man ibland helluftfjädring genom att kapa bladen helt bakom bakaxeln men låta den främre delen sitta kvar som bärarmar. Sen behövs ett panardstag som håller axeln i sidled och så klart fästen för luftbälg. Kan vara värt o kolla upp hur kraftig ramen är rakt ovan axeln. Som du har det nu tas ju bilens vikt upp på två punkter där bladfjädern börjar o slutar, Med helluftfjädring komme all vikt gå genom bälgen o rakt upp i ramen, Har hört talas om en rörmockarpickup som ramen vek sig på. Var säker överlastad över alla gränser men möjligen behöver ramen förstärkas.

Allmänt om luftfjädring | Karnag AB
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Du kan alltid testa med att ta bort ett blad. Går ju att skruva dit igen. Dock om du plockar bort så kanske du behöver nya krampor (de som går runt bakaxeln) med längre gänga. Att kapa bladen är så klart ett annat o snabbare sätt men då har du inte möjlighet att skruva tillbaks dem om det blir fel.
Helluftfjädring är så klart det absolut bästa. Rätt kostsamt dock. Raggarna som bygger om till luftfjädring på sina gamla bladfjädrade jänkare gör ofta så at det tar bort ett antal blad, så bilen sjuker ihop. o sen monterar de en hjälpluftfjäder mellan ram o bakaxel. Sådana hjälpluftfjädersystem finns antagligen o köpa färdigt till din bil. En bra firma för detta är Karnag i Täby.
På lastbilar bygger man ibland helluftfjädring genom att kapa bladen helt bakom bakaxeln men låta den främre delen sitta kvar som bärarmar. Sen behövs ett panardstag som håller axeln i sidled och så klart fästen för luftbälg. Kan vara värt o kolla upp hur kraftig ramen är rakt ovan axeln. Som du har det nu tas ju bilens vikt upp på två punkter där bladfjädern börjar o slutar, Med helluftfjädring komme all vikt gå genom bälgen o rakt upp i ramen, Har hört talas om en rörmockarpickup som ramen vek sig på. Var säker överlastad över alla gränser men möjligen behöver ramen förstärkas.

Allmänt om luftfjädring | Karnag AB
Att ta bort ett blad låter ju som det enklaste och jag kan ju göra en bit som är lika tjock som bladet och sätta dit som distans så då slipper jag ju kapa det och få tag i nya krampor Tar jag bort ett blad så blir väl bilen både mjukare och lägre bak
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Låter som en bra start. Mycket rostlösare och rejält dragskaft och krafthylsor kan vara bra hjälpmedel. Och som sagt, blir den för mjuk så kan en enkel luftbälg vara ett kompletment som dessutom ger möjlighet till justerning efter hur mycket last det är för tillfället.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Låter som en bra start. Mycket rostlösare och rejält dragskaft och krafthylsor kan vara bra hjälpmedel. Och som sagt, blir den för mjuk så kan en enkel luftbälg vara ett kompletment som dessutom ger möjlighet till justerning efter hur mycket last det är för tillfället.
Tror jag lämnar in bilen till min verkstad att ta bort ett blad på försök. Tänker inte lägga ut så mycket mer på skrället i så fall tror jag det blir försäljning börjar ju själv bli gammal
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
BDA7D100-5330-4FB1-833A-27A81E56F681.jpeg Var nu ute och fotade ena bladet bak. Det understa bladet är säkert 20 mm tjockt men det mittersta verkar vara som ett hjälpblad. Det blir väl det som skall tas bort.
När bilen står på klossar fram så lutar den bara lite lätt framåt så tycker jag den skall vara.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om du studerer tabellen i den andre lenken i mitt forrige innlegg så ser du at dagens 2+1 kan endres til 1+1 eller 2. Det tykke bladet er +1 de to andre er parabel blad. Kurven ved belasning blir mye forskjellig på disse to muligheter. +1 er veldig mye stivere enn de to andre bladene, men kommer ikke i aktivitet før nedbøyingen blir stor nok. De 2 andre bladene gir er jamn myk progresjon mens +1 gir en mer brutal overgang når det blir aktivt.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Om du studerer tabellen i den andre lenken i mitt forrige innlegg så ser du at dagens 2+1 kan endres til 1+1 eller 2. Det tykke bladet er +1 de to andre er parabel blad. Kurven ved belasning blir mye forskjellig på disse to muligheter. +1 er veldig mye stivere enn de to andre bladene, men kommer ikke i aktivitet før nedbøyingen blir stor nok. De 2 andre bladene gir er jamn myk progresjon mens +1 gir en mer brutal overgang når det blir aktivt.
Är helt novis då det gäller detta
Som jag förstår av din beskrivning så är det det understa tjocka bladet som skall ta bort??
Tack Knut för ditt engagemang med mitt problem
 
F

F.d. 22252

Guest
Tror bilen är bra mycket stummare bak p.g.a. dubbelmontaget borde ju med din vikt gå att minska till enkelt bakhjul och då skulle totalvikten minska en hel del samtidigt som den ofjädrade vikten reducerades men vet inte vad transportstyrelsen skulle säja om det. Skulle jag ta bort ett blad bak på min bil skulle säkert bilen bli ganska vinglig att köra har ju ingen krängningshämmare bak.
Har sett en lastbil med framfjädrarna nedtryckta helt så de blev negativa och den bilen var på gränsen till trafikfarlig man hade lastat den helt fel.
Den tjocka fjädern är ju som knut beskriver inte verksam annat än vid stora rörelser tar du bort den så kanske du inte märker någon skillnad annat än när du kör på mycket dålig väg. Har du kört bilen med vattentanken full och med allt du ska ha med när du kör på långresa, blir säkert annorlunda fjädring om du får i ett par hundra kilo bak. Den där småstötiga känslan av lastbil typ äldre scania kan ju även komma av hårda stötdämpare bak.
Sen undrar jag verkligen om den stötiga känslan kommer bakifrån du sitter ju därframme och känner ju mest av framvagnens brist på fjädring, du skriver ju att den står på nosen -har framfjädrarna börjat ge upp kanske.
Det jag läst om på forumet är att nästan nya bilar står på nosen eftersom de inte är byggda för att chassiet ska klara husbilsvikten fram har själv sett att massor med husbilar står med nosen neråt och ofta även på plan mark haft framhjulen uppkörda på en ramp.
Det jag upplevt är att det är viktigt att ha en ganska styv bakaxel så jag har extra luft bak för vägegenskapernas skull, däremot är den ganska mjuk fram mera som en personbil och där finns ingen krängningshämmare så det är lätt att köra för fort och då känns den som en gammal folkvagn i toppfart den är ju egentligen baktung och understyrning till överstyrning går otäckt fort.
Läser ofta att nya husbilar upplevs som obekväma i fjädringen men de är ju byggda på lastbilschassi och man jämför nog lätt med nyare personbilar och glömmer hur dessa var förr i tiden, vi blir kanske mer bekväma av oss.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Affe... har du koll på lufttrycket?
Annars, lasta i allt som ska med på tur, fyll alla tankar.
Åk till en bilprovning med våg, väg enskild axel.
Kolla i en lämplig däcktryckstabell vilket tryck du bör ha.
Inte ovanligt att husbilar rullar med alldeles för höga däcktryck som påverkar komforten negativt.

Min lokala Opus vägde gratis åt mej.
Jag kör med 4,5bar runt om, jag har också tvillinghjul bak, suveränt med "fyrhjulsdrift", och de påverkar inte komforten.
Mina axelvikter när vi åker är
Fram: 1900kg
Bak: 3650kg
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Resultat från vägningen
Fram 1400
Bak 1650
Totalvikt 3,03 ton
+ Tillägg bak vatten 70 kg
Lufttryck kollat 4kg
Som den är nu skulle jag ju kunna lasta 1500 kg
Bengtic
Krängningshämmare finns på bilen. Men bilen kommer inte att bli så mycket tyngre bak
Tillägg för lite kläder o specerier
Men den är ju gjord för 4,6 ton så därför blir den både hög o hård tror jag
Skulle haft någon annan och provkört den som har något likadant att jämföra med
Jag tror faktiskt på Knuts förslag där han skriver att den kommer då att bli mjukare
Vi skall ut o åka lite om tre veckor så får man väl se hur det blir då
Tack för alla förslag av er HBK vänner
 
Toppen