• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Är det inte backarna i bakbromsarna som har för stort spel? För det är väl inte skivbromsar bak? Om det är backar med självjustering, som fungerar, ska man väl bara pumpa på bromsen tills backarna justerat ut sig själv. Annars peta på justeringen manuellt tills backarna kommit ut tillräckligt.
Jag skall väl tillägga att jag aldrig sett hur bromsarna och dess justeringar ser ut på just din bil!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Är det inte backarna i bakbromsarna som har för stort spel? För det är väl inte skivbromsar bak? Om det är backar med självjustering, som fungerar, ska man väl bara pumpa på bromsen tills backarna justerat ut sig själv. Annars peta på justeringen manuellt tills backarna kommit ut tillräckligt.
Jag skall väl tillägga att jag aldrig sett hur bromsarna och dess justeringar ser ut på just din bil!
Tack för svar men det också är skivbromsar bak det konstiga är att bilen var helt nybesiktigad med bra bromsvärden då jag ställde av den. Det måste ha hänt något under dessa fyra år
 
F

F.d. 22252

Guest
Har varit med om att bromsen fastnat som du beskriver och det ser man ofta på att man har anliggande broms på ena belägget så det är tunnare. Trycker man ordentligt hårt brukar oket flytta på sej så det blir ganska varmt och luktar bränt eftersom det inte går tillbaka. Man kan ju spraya wd40 och banka lite med en kopparhammare. Sen så undrar jag hur det är med handbromsen tar pedalen lika långt ner när den är uppdragen en liten bit utan att bromsa? Bromsoljan blir ju sämre över tid kanske något hänt med den.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Själv hade jag en LT 46:a i många år och vi var kompisar under drygt 40.000 mil.
Bromspedalen upplevde jag på samma sätt, att vid 1:a nedtrampningen sjönk pedalen lååångt ner,
men pumpade jag en extra gång stannade den i perfekt läge högt upp. Hade aldrig några problem vid besiktningarna beträffande detta. Själv lärde jag mig med åren, att "dubbeltrampa" på pedalen och hade
aldrig några problem med det, satt i ryggmärgen att trycka till pedalen två gånger.
Min teori är, att LT 46:an hade dubbelkolvar både fram och bak på bromsoken (skivbromsar)
och att "slaglängden" inte räcker till ordentligt för att fylla systemet / oken med full bromsverkan ända ut.
Men som sagt, det är bara min egen erfarenhet och teori.
Tror, att min LT 46:a motsvarar din MB Sprinter i det avseendet. Enkelt förklarat, en "tung" lastbil modifierad med den "lätta" modellens bromssystem.
Detta märker man direkt av handbromsens klena utformning och funktion,
när den ska uppfylla bilprovningens krav på 16% bromsverkan.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Helt otroligt om bilprovningen godkände detta, ett bromssystem som fungerar som det skall, behöver man aldrig "pumpa upp", pedalen skall vara på exakt samma höjd varje gång, annars är det ett allvarligt fel, ett eller flera!
 
Senast ändrad:

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Ville bara bistå Affe med lite av min egen livserfarenhet i tråden, beträffande hans bekymmer med bromsarna.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Bromsvätskan bör ju bytas ut varannat år, kanske du även ska satsa på ett vätskebyte när du ändå håller på.

Ditt problem låter som huvudcylinder-relaterat
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
.
Min teori är, att LT 46:an hade dubbelkolvar både fram och bak på bromsoken (skivbromsar)
och att "slaglängden" inte räcker till ordentligt för att fylla systemet / oken med full bromsverkan ända ut.
De är fyllda hela tiden. Det finns inget som pumpar tillbaka bromsvätskan till huvudcylindern.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Har varit med om att bromsen fastnat som du beskriver och det ser man ofta på att man har anliggande broms på ena belägget så det är tunnare. Trycker man ordentligt hårt brukar oket flytta på sej så det blir ganska varmt och luktar bränt eftersom det inte går tillbaka. Man kan ju spraya wd40 och banka lite med en kopparhammare. Sen så undrar jag hur det är med handbromsen tar pedalen lika långt ner när den är uppdragen en liten bit utan att bromsa? Bromsoljan blir ju sämre över tid kanske något hänt med den.
Handbroms och färdbroms är helt skilda bromssystem
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
81CA2092-BA4D-410E-8DFD-A1914B970C14.jpeg
Men hur gick det på besiktningen?:twitcy:
Fick en tvåa på handbromsen för övrigt var allt perfekt och besiktningsmannen sa att bilen var över förväntan i väldigt bra skick. Handbromsen på dessa bilar har alltid nästan varit problem med. Nu inlämnad på verkstad för att fixa felet på måndag och dom släcker själv tvåan. Så nu kan jag åka vart jag vill
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Om oken (kaliprarna kärvar så torde du ha kärvande bromsar. DVS de och hjulen blir varma när du kör. Och det lär i så fall bilprovningen slå ner på. Om du har trumbromsar bak kan du få den effekt du beskriver om de är mkt dåligt justerade. Snabba tryck på pedalen får backarna att åka ut mot trumman o pedalen tar högt.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Om oken (kaliprarna kärvar så torde du ha kärvande bromsar. DVS de och hjulen blir varma när du kör. Och det lär i så fall bilprovningen slå ner på. Om du har trumbromsar bak kan du få den effekt du beskriver om de är mkt dåligt justerade. Snabba tryck på pedalen får backarna att åka ut mot trumman o pedalen tar högt.
Har skivbromsar runt om:)
 
F

F.d. 22252

Guest
Hur kom du till Borensberg så hastigt och lustigt?
Träffade ju Plastpelle där förra året, han far ju som de flesta vet land och rike runt som ett skållat troll, man vet aldrig var han är sen har han väl 50% på dieseln också.
Kanhända dina bromsproblem blir lösta när handbromsen är fixad.....
Lat som man är vill man ju inte trampa två gånger på bromsen.
På trumbromsar har jag varit med om att justeringen som ska justera upp sej kärvat så backarna varit långt ifrån och den har varit kopplad till handbromsen.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hur kom du till Borensberg så hastigt och lustigt?
Träffade ju Plastpelle där förra året, han far ju som de flesta vet land och rike runt som ett skållat troll, man vet aldrig var han är sen har han väl 50% på dieseln också.
Kanhända dina bromsproblem blir lösta när handbromsen är fixad.....
Lat som man är vill man ju inte trampa två gånger på bromsen.
På trumbromsar har jag varit med om att justeringen som ska justera upp sej kärvat så backarna varit långt ifrån och den har varit kopplad till handbromsen.
På min bil är det skilda bromssystem så handbromsen(trummor) har inget med färdbromsen(skivor) att göra, som besiktningsgubben sa att handbromsen är alltid
Problem på dessa bilar inkl VW Crafter. Beställde också i nödfall en ny huvudcylinder från Tyskland för 300kr. Två väldigt trevliga killar besiktigade bilen och var lite imponerade av mitt bygge så jag bad dem på skoj att gå genom bilen noggrant. Kul och se två man rota både här o där en justerade ljuset lite också fastän den var på ljusinställning dagen innan på en verkstad !! Hustrun blev så arg så vi åkte dit för att få tillbaks pengarna för det jobbet och det fick vi Betyget av killarna var långt över snittet förutom handbromsen
 
Toppen