• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Har nog kommit fram till att Webaston var bästa val. Kanske hinner tänka om till golvvärme innan beslut tas. Skulle jag köpa Truman kom det till en hel del detaljer till när jag kollade noggrant. Har monterat vridplattorna till sätena men problem uppstod med att förarstolen tog i handbromsen. Ev skulle Sjöberg visa hur det görs. Fick reda på att han också skaffat en fällbar spak:) Annars ärdet bara att mäta och kontrollera platsåtgång för den lösning man tänkt sig. Det är ändå nu för kallt att stå i ett kallgarage att göra några större jobb.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Nu gick det. När jag provade på stationära dator men inte på paddan.
Tack,nu skall jag studera det
Tack Bennsan
Har kollat nu.
Verkar väldigt intressant, det enda som fattas jämfört med Dual Top är att den inte går på 220V om man står på stolpe men skillnaden är då strax över 10.000:-
 
Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Jag har inte elpatron i min Truma C 6D. Om jag står kopplad till 220v. Då tänker jag som så att batterierna laddas upp och värmen går på diesel. Så det är inget jag saknar. stod 3 veckor hos en kompis. Laddade batterierna via 220v och körde pannan. Det gick 30 liter diesel. Utetempen var från plus 8 grader till minus 5 grader. Körde värmaren från 5 på eftermiddagen till 9 på morgonen. Men har ganska svalt när jag sover. Så för mig är det en bra lösning. Kollade som hastigast på länken som det skrivs om ovan. Ingår det en varmvattenberedare?
Ha det
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Funderar o funderar men eftersom vi bara är ute på sommaren och vill ha värme och man har tillgång till el är det kanske bättre att bara ha en elfläkt stående i bilen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Varför inte montera någon av de mindre Truma luftvärmepannorna, du kan förmodligen få tag i en begagnad sådan till vettiga pengar. Då får du varmvatten också om du väljer en med beredare, annars finns det ju mindre utan. De kan t.o.m. monteras under bilen. :)
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Jag har inte elpatron i min Truma C 6D. Om jag står kopplad till 220v. Då tänker jag som så att batterierna laddas upp och värmen går på diesel. Så det är inget jag saknar. stod 3 veckor hos en kompis. Laddade batterierna via 220v och körde pannan. Det gick 30 liter diesel. Utetempen var från plus 8 grader till minus 5 grader. Körde värmaren från 5 på eftermiddagen till 9 på morgonen. Men har ganska svalt när jag sover. Så för mig är det en bra lösning. Kollade som hastigast på länken som det skrivs om ovan. Ingår det en varmvattenberedare?
Ha det

Ja, en värmeväxlare för varmvatten ingår i priset
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Varför inte montera någon av de mindre Truma luftvärmepannorna, du kan förmodligen få tag i en begagnad sådan till vettiga pengar. Då får du varmvatten också om du väljer en med beredare, annars finns det ju mindre utan. De kan t.o.m. monteras under bilen. :)

Har letat för fullt på nätet men finns ingen för diesel
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Funderar o funderar men eftersom vi bara är ute på sommaren och vill ha värme och man har tillgång till el är det kanske bättre att bara ha en elfläkt stående i bilen.

Eller el-golvvärme, dom jag upplevt var överraskande bra, tror de var på 300W

Har sett en tråd om Kina-värmare, kan det va ett alternativ?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Varför måste det vara diesel, jag ser inga avgörande fördelar? Speciellt inte för sommardrift?
En begagnad gaspanna bör vara ganska lätt att hitta för en vettig peng, skillnaden kan du köpa mycket gas för. :)
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Om du kör ekonomi varianten och kan överväga gasol, så skall du veta att jag tog ur från min bil Thruma gasolvärme (blåser luft) VVB (vet inte skicket) och kylskåp, en gasol och en komppressordriven 12V. Plus elsystemet till dessa och lite andra monteringsdetaljer. Har även köksdelen med kokplattor och diskho. De står nu skräpar på logens vind redo att söka nya hem. Då snackar vi om symboliska värden för hela kittet. Man får ju inte annonsera här, så det gör jag inte utan informerar bara en desperat hemmbyggare om olika optioner....
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hej
Gjorde storaffär idag. Beställde det värmarkit som Bennsan visade på. Tack för det. Slipper bara gå och fundera vidare på värmefrågan och varmvatten nu.
Nu är nästa projekt att hitta en bra placering av webaston. Helst under bilen bakom bakhjulet där jag får bygga en skyddslåda till den. Köpte också en tankanslutning till sprinter som skall passa ihop med originalanslutningen på tanken. Funderar sedan på att lägga elvärmegolv som man kan använda om man har tillgång till el. Kunde även koppla vattenburen golvvärme till värmeväxlaren som ingick i kitet.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hej vad det går, snabba ryck var det där. Den helt rostfria spisen med diskho har måtten 90cm x 43cm, diskho på högra sidan 38cm x 35cm. Har inga bilder i nuläget, men om det är intressant så maila mig.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hej
Gjorde storaffär idag. Beställde det värmarkit som Bennsan visade på. Tack för det. Slipper bara gå och fundera vidare på värmefrågan och varmvatten nu.
Nu är nästa projekt att hitta en bra placering av webaston. Helst under bilen bakom bakhjulet där jag får bygga en skyddslåda till den. Köpte också en tankanslutning till sprinter som skall passa ihop med originalanslutningen på tanken. Funderar sedan på att lägga elvärmegolv som man kan använda om man har tillgång till el. Kunde även koppla vattenburen golvvärme till värmeväxlaren som ingick i kitet.

Det är alltid kul om man kan hjälpa någon.:) Jag har själv fått värdefull hjälp här på forumet vilket verkligen uppskattas. Fortsätt gärna rapportera din installation & uppfattning om kitet.

Bennie
 
Toppen