• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ber om ursäkt, men kan inte hålla mig längre (angående polering). Har försökt polera mina bilar i min ungdom och aldrig lyckats med det. När det gäller röda bilar Affe, det enda som dög var omlackering, enligt min dyrköpta erfarenhet efter innehav av 3 knallröda sådana. Och när det gäller husbilsfärg, jag skulle gärna föredra lite ljusare nyanser pga "klimatförändringar" till det varmare...

Jag kan inte hlla med om att röda bilar är svåra att polera. Jag har själv en röd Volvo V60 som jag polerat till nyskick inför en försäljning. Det handlar mest om rätt metoder, kunnighet & rätt utrustning. Men det är klart att om bilen är kraftigt oxiderad så att hela färglagret är angripet så är inte polering tillämpligt. AFFEZELL's bil var inte så oxiderad så det han har visat efter polering ser ju bra ut.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Ber om ursäkt, men kan inte hålla mig längre (angående polering). Har försökt polera mina bilar i min ungdom och aldrig lyckats med det. När det gäller röda bilar Affe, det enda som dög var omlackering, enligt min dyrköpta erfarenhet efter innehav av 3 knallröda sådana. Och när det gäller husbilsfärg, jag skulle gärna föredra lite ljusare nyanser pga "klimatförändringar" till det varmare...

Visa bilaga 157027
Bild: lån från internet
Poleringen får väl duga lite,har en del bitar kvar men vintern är lång. Bilen har blivit som ett försöksprojekt i garaget där jag står. Alla försöker överglänsa varandra om bästa resultatet,kanske blir bil av den till slut:)
Helst skulle jag vilja lacka om bilen i silver
 
F

F.d. 22252

Guest
Angående färgen så är väl röd färg som man ska undvika, silver är väl bra om det verkligen är silver utan en grå färg i botten. Ljusa färger isolerar bättre men helt vitt är ju en svår färg finns ju nästan aldrig den är alltid bruten med en annan nyans varför vet jag inte men helvitt är svårt att hitta.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
För att få bättringsfärg som överensstämmer med bilens även om den åldras & blekts så kan man köpa hos en väletablerad bilfirma. Dom har ett instrument dom sätter mot lacken & mäter. Sedan är det bara att att blanda färgen enligt instrumentets uppmätta värden för att få en färg som inte skiljer sig från övriga bilen. Så gjorde jag med min förra hb & efter lackering så kunde man inte se var den var lagad. Färgen var någon variant av vitt & bilen var 23 år,
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
"Helt vitt" är väl en definitionsfråga.

När jag vid ett tillfälle var i kontakt med en leverantör av brännlackerad aluminiumplåt, hade de drygt 80 nyanser av vitt i sitt standardsortiment.

Tittade man på var och en såg de "vita" ut, men lade man dem bredvid varandra kunde man upptäcka skillnaderna.

Pålle
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Detta är min önskefärg men har givetsvis inte råd med det. Rött får väl duga. Vet inte nu vad jag mer skall kosta på bilen innan jag kommer ut. Köpte i veckan en kolmonoxid mätare men kom efter köper på att vad skall jag med den till. Har ju varken gasolvärme el vedkamin i bilen? impulsköp :(
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag var till en färghandel som är bra med en tjusig kvinna som hjälpte mej med Caddyn hon mätte färgen och blandade. Blev sådär sen så tog solen och blekte färgen så den såg inte så vacker ut. Sen är det så att många människor har ett defekt färgseende utan att veta om det, kvinnor har oftast ett bättre färgseende genetiskt betingat och kanske därför bättre på att bestämma färgval.
och du har ju din Kerstin .....
 
F

F.d. 22252

Guest
Och farthållaren sitter förståss på din sida i bilen med dödmansgrepp kopplat till om du råkar vara passagerare!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Det kanske inte vore så dumt heller. Kan ju dra en kabel ttill en strbrytare som jordar kopplingskontakten,då avbryts farthållaren direkt. Sätt nu inte några mer griller i mitt huvud ;)
 
F

F.d. 22252

Guest
Har ju en gammal farthållare på min bil men den går på vakuum och det saknas en vajer som inte är så svår att byta men det känns ganska onödigt eftersom motorn är så klen att man ständigt måste jobba med gaspedalen. 73hk enligt pappren så det gäller att ta fart innan uppförsbackarna och omkörningar kan man nästan glömma annat än på motorväg med lite trafik. Men i tyskland spelar det ingen roll det är så mycket köer att man kan inte köra fortare än 80 oftast.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Har ju en gammal farthållare på min bil men den går på vakuum och det saknas en vajer som inte är så svår att byta men det känns ganska onödigt eftersom motorn är så klen att man ständigt måste jobba med gaspedalen. 73hk enligt pappren så det gäller att ta fart innan uppförsbackarna och omkörningar kan man nästan glömma annat än på motorväg med lite trafik. Men i tyskland spelar det ingen roll det är så mycket köer att man kan inte köra fortare än 80 oftast.
Det är väl skönt att ständigt slippa hålla på gasen på autobahn mil efter mil
 
Toppen