• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Har aldrig polerat med maskin förr. Lite rädd för att göra det för hårt. Ägaren till garaget där jag står håller på med båtar ich glorde en polering på prov på en bakflygel åt mig ich det blev kanonfint ändå hade han bara polerat men inte vaxat

Finessen med Abralon är att du lätt får fram färgen & glansen utan att du går igenom färgen. Du kan ju prova att börja med 2000 & biter inte det så starta om med 1000. Min granne som jobbar med att färdigställa utställningsbilar på Volvo berättade att dom polerar nya bilar som skall ställas ut med Abralon för att få en perfekt lack. Abralon är ju dyrt med det går att prova med vanligt våtslippapper för att se om det blir bra. Med så fina slipdiskar behöver du inte oroa dig för att det skall ta för hårt. Prova så får du se, detta fixar du lätt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Bilen ser ut att behöva mer än rubbing & vax. Om jag skall föreslå något som är effektivt så är det Abralon med kornstorlekarna 1000, 200 &0 4000. Efter slipningen så går man på lite lätt med en mild rubbing & avslutningsvis vax. Polermaskinen behöver inte vara så märkvärdig, jag köpte min på Jula Polermaskin | Variabel hastighet | MEEC TOOLS | Jula. Vaxningen gjorde jag också med en maskin från Jula Polermaskin | HAMRON | Jula. Både båt & HB är nu i så gott som nyskick. Inte var det svårt heller. Alltihop gjorde jag på en vecka. Totalkostnad med Abralon, rubbing, vax & maskiner 1750:-

Jag råkade tyvärr köpa en av Jula:s billiga polermaskiner för att polera en båt. värre skräp har jag sällan stött på, den låter som en stenkross i vinkelväxeln och man väntar sig att den skall rasa så fort man startar den. Tyvärr bedrog snålheten visheten, att man aldrig lär sig..? Köp billigt köp två gånger! :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det var ju synd för då har du nog fått ett måndagsexemplar, min har fungerat bra ganska länge. Jag har lånat ut den till mina söner & kompisar, så nog håller den & inte låter den illa heller. Att köpa dyrt är ingen garanti för bra grejer.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Har bekjente som driver profesjonelt med polering, de benyttet lenge Biltema sine maskiner med 2 puter. Argumentet var enkelt, de gjorde jobben og kostet en brøkdel av de proffmaskinen som de ellers benyttet. Selv om de hadde under halve levetiden så ble det billigere i det lange løp. Men putene fra Biltema brukte de ikke andre enn de få som fulgte med nye maskiner, proffputene som passet holdt mange ganger lengre og kunne vaskes for gjenbruk.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Köpte för ett tag sen en maskin från Biltema med dubbla dynor. Hur börjar man använda den?
Skall försöka få tag Abralon enligt Bennsan. Lägger man bara putsmedlet direkt på dessa?
Vad är nästa steg,det skall väl vara någon annan typ av dyna i nästa moment,vad skall man ha för dyna då
och vilket medel skall då användas?
Helt novis på detta el betala 5000 till ett proffs
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det du behöver till maskinen är en rondell Ø 150mm med kardborreyta. Sedan köper du Abralon 1000, 2000 & 4000, 2 av varje. Jag köpte här Mirka Abralon 150 mm - Lackman webbshop. Kolla på videon i länken så ser du hur man gör! Se även bifogade arbetsbeskrivning.
Lätt som en plätt. Jag är övertygad att du fixar detta. Det som är bra är att det går fort & blir väldigt bra.

Lycka till :):msn_thumbup:
Bennie
 

Bilagor

  • Polera med Abralon.pdf
    2 MB · Visningar: 41
F

F.d. 53814

Guest
Jag skulle absolut ha betalat 5000:- om resultatet blir bra.
Då har du en bra grund att hålla den o snygg, det spar jobb framledes .
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Gör det själv. Väldigt enkelt & resultatet blir bra. Du får ju också glädjen utav att ha gjort det själv & sparat en massa pengar som du kan använda till något annat. Hör gärna av dej om det är något du undrar över.

Bennie
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Väldigt enkelt? :) Har du provat att polera en så nedgången röd bil? Om resultatet skall bli bra tar det mycket tid, och är ganska jobbigt. Men visst, ta en bit isänder, så blir det ju färdigt så småningom, men försök inte ta hela bilen samtidigt.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Tack för alla svar och råd. Tog lite polermedel på en trasselsudd idag på ett hörn för att prova hur det verkade, inte alls så väldigt oxiderat. Gned på medlet,lät det torka torkade sen rent med nytt trassel. Blev faktiskt väldigt glansigt och all oxid var borta. Sen skall väl det vax förstår jag ???
Taket kan jag ju vänta lite med och få lite hjälp eftersom jag har lite balansproblem med min sjukdom Jag får väl fråga en kompis om hjälp eller min pojk
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Väldigt enkelt? :) Har du provat att polera en så nedgången röd bil? Om resultatet skall bli bra tar det mycket tid, och är ganska jobbigt. Men visst, ta en bit isänder, så blir det ju färdigt så småningom, men försök inte ta hela bilen samtidigt.

Prova Abralon vilket du tydligen inte har gjort så får du se. Du kommer att bli förvånad hur snabbt & enkelt det går. Detta under förutsättning att lacken inte är kraftigt oxiderad ända ner till grundlack för då är det bara omlackering som gäller. Nu hade ju Affezell tur att det räckte med polermedel för att avlägsna oxid & få tillbaka glansen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om bilen i verkligheten ser ut som på avtarbilden betvivlar jag starkt att han har fått bort oxiden, utan bara "fyllt upp" oxiden med det vax eller eventuellt silikon som ingår i många polermedel. I sådant fall blirt bilen som förut på några veckor. Även om det är arbetsamt är det mycket bättre att göra jobbet ordenligt, då står det sig länge!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Kolla inlägg 19 i den här tråden så får du en tydligare bild på hur bilen ser ut. Bilden gör mig övertygad att han fixar detta.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det befäster väl närmast min uppfattning att den är rejält oxiderad i lacken och att den behöver en riktig maskinpolering i flera steg, och därefter helst en lackbehandling, så står den sig i flera år. Att man inte kan göra det själv har jag aldrig påstått, men det är mycket jobb och rött är en besvärlig färg som gärna blir flammig om man inte gör jobbet ordentligt.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Till vänster om :msn_thumbup: (gillahanden) ser du numret på inlägget. Annars är det bara att räkna inläggen & det är det 19:nde från första.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det befäster väl närmast min uppfattning att den är rejält oxiderad i lacken och att den behöver en riktig maskinpolering i flera steg, och därefter helst en lackbehandling, så står den sig i flera år. Att man inte kan göra det själv har jag aldrig påstått, men det är mycket jobb och rött är en besvärlig färg som gärna blir flammig om man inte gör jobbet ordentligt.

Det du säger styrker bara att du inte har någon som helst erfarenhet av hur effektivt Abralon fungerar. Naturligtvis skall man maskinpolera & detta i flera steg. Om man ger sig på ett sådant här arbete så förutsätter jag att man gör det seriöst & noga. Till priset 4500-5000:- för polering och vaxning av bilen får man nog lägga på några 1000-lappar om man skall ha lackbehandling också. Så min egen åsikt är att helt klart är detta "ett gör det själv-arbete" som man klarar själv. Om man sedan väljer att lackbehandla i stället för vaxning är väl en kostnadsfråga om hur mycket pengar man kan & vill lägga ut för detta.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
BA0CF151-5A63-4AD2-AC8A-7AA57D6D2230.jpeg 9171759D-F965-4B90-B4A7-8C00221BFBDD.jpeg
Undra hur mycket jobb en firma gör för 5000:- ?
Ett alternativ är att låta den gamla bilen vara som den är....
Ytterligare en kommentar om bilden så är bilen precis utkörd över tre års i garaget med allt bygge och träarbete. Helt otvättad ens när jag köpte den
Fick tips om att gnida in kokt linolja på plastdetaljerna. Gjorde ett litet prov för två år swdan på höger bakskärm och lite på kofångaren fram
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det varar bara ett litet tag & det suger åt sig damm. Kolla in den här videon
, Jag har själv provat på husbilens backspeglar. Det var mycket lätt & blev väldigt bra. Har hållit sig snart ett år.
 
Toppen