• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

F

F.d. 22252

Guest
Problemet med att ha kameran högt vilket jag har är att vinkeln nedåt tar bort en del av räckvidden bakåt och även om man får en bättre översikt så känns det inte bra. borde flytta den men har ju redan två hål som då ska pluggas. Jag kopplade min så att den går på när strömmen är på bak och eftersom det är wifi trådlöst så kopplar den upp sej hela tiden så jag måste ta bort appen till den eftersom den stör sedan stör den wifi överallt på den kanalen, går långt kan sitta i vardagsrummet och se ut bakom husbilen där den är parkerad. Den ska ju vara kopplad till backljuslampan men det blev aldrig av. Så den används inte och det vet en portugisisk tall om också när jag körde på den, skaplig smäll men inga skador på bilen en vanlig husbil hade fått åka till verkstaden.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Fick två kameror med i paketet. Satte nere over nummerplåten och
tillfälligt placerade över bakdörrarna men precis som Bengtic nämnde så fick jag ingen översikt precis bakom bilen 1,5m fastän den lutades så mycket det gick.
Så placeringen blev som bilden ovan visar
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Har haft ljudsensorer men ofta är ju ljudet väl sent. Vill gärna ha lite uppsikt hur det ser ut bakom bilen i förväg. Plötsligt kan nån komma och ställa sig bakom
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Fick två kameror med i paketet. Satte nere over nummerplåten och
tillfälligt placerade över bakdörrarna men precis som Bengtic nämnde så fick jag ingen översikt precis bakom bilen 1,5m fastän den lutades så mycket det gick.
Så placeringen blev som bilden ovan visar
Vad är det som hindrar att du använder båda kamerorna? Jag antar att du har 2 kameraingångar på displayen eftersom du fick med 2 kameror.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ja, så har jag. Den ena är "backspegel" & den andra är backamera. Skillnaden blir att jag har båda däruppe. Jag modifierade ena fästet för att kunna rikta det mera neråt.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Fick pris på polering och vaxning av bilen 4500-5000 :( dyrt ??
Udag för första gången hällde jag vatten i diskhon o tvättstället för att kolla att vattnet rann rätt väg och att ledningarna var täta :)
I morgon går turen till att fylla lite i vattentanken,starta pumpen och kolla tätheten. Bävar för det för jag har Uniquick systemet. Tycker det är väldigt enkel att använda det. Det var så enkelt så jag är ända lite orolig att dom inte håller tätt.
Nästa tyr går till gasolinstallationen ?
 
F

F.d. 22252

Guest
Det är väl taket som är lite jobbigt men å andra sidan ser man inte det så ofta, resten kan man väl göra själv?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.690
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om bilen är som det ser ut på bilden så är det ett ganska omfattande arbete att få den snygg så jag anser nog att priset är o.k.
Man kan absolut göra det själv, men om det skall bli lika bra behöver man behöver man en ordentlig polermaskin och ganska mycket material. Och det är inget man gör på ett par timmar.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Bilen ser ut att behöva mer än rubbing & vax. Om jag skall föreslå något som är effektivt så är det Abralon med kornstorlekarna 1000, 200 &0 4000. Efter slipningen så går man på lite lätt med en mild rubbing & avslutningsvis vax. Polermaskinen behöver inte vara så märkvärdig, jag köpte min på Jula Polermaskin | Variabel hastighet | MEEC TOOLS | Jula. Vaxningen gjorde jag också med en maskin från Jula Polermaskin | HAMRON | Jula. Både båt & HB är nu i så gott som nyskick. Inte var det svårt heller. Alltihop gjorde jag på en vecka. Totalkostnad med Abralon, rubbing, vax & maskiner 1750:-
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Har aldrig polerat med maskin förr. Lite rädd för att göra det för hårt. Ägaren till garaget där jag står håller på med båtar ich glorde en polering på prov på en bakflygel åt mig ich det blev kanonfint ändå hade han bara polerat men inte vaxat
 
F

F.d. 22252

Guest
Det är ju problem med röda lacker de bryts lätt ned av solen, om man polerar så måste man ganska snart efteråt ha på något skyddande skikt man pratar ju om vax men så mycket bivax tror jag inte man använder numera den tekniken är ju gammal och kräver mycket underhåll. Man ska nog undvika produkter som innehåller silkon eftersom eventuell lackbättring blir svår då. Min åsikt är att det inte behöver se så fint ut, inte har ni polerade och vaxade möbler och golv som glänser hemma, tycker det är ett knep som bilförsäljarna indroktinerat oss med för att få sälja nytt oavsett vad som finns för kvalite under huven.
 
Toppen