• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

F

F.d. 29620

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Usch, vilken huvudvärk Affezell! Skulle allt detta kunnat undvikas om du Hade en separat bränsletank till värmaren? Den skull väl kunna monterats under bilen om man inte vill ha den i bodelen?

Jag ser att du påbörjade ditt bygge i Nov Dec. Jag ligger i funderingen att göra samma sak, ångrar du det? Skulle du börjat I mars eller september istället?

Jag har ett utrymme jag kommer använda på kvällar och nätter som är uppvärmt, under dagtid används det. Det jag oroar mig för är temp skiftnignarna när man lägger tex trä.
 
Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Med tanken var egentligen inga problem alls utan problemen var två
Jag står i ett båtgarage och kan inte nu för tillfället flytta bilen. Hade jag stått på en lft hade det gått enkelt utan fick istället ligga under bilen på golvet och göra tankjobbbet. Tankarmaturen gick då utan anledning isär med påföljd att jag inte visste hur den såg ut inuti. Därav problemen :mad:
Skulle aldrig vilja ha en extratank till då det redan finns en.
Tycker du skall börja så fort du kan med ombyggnaden. Inga problem.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Fick hem nya tankarmaturen idag. Tog genast isär den för att kolla vad det var för fel och hur den egenligen är hopsatt.
En liten,liten plastkant hade gått av i burken. Det spelade ingen roll
Min armatur var helt ok ihopsatt men plastkanten gjorde att den inte faller isär när man tar ur den utår tanken igen. Vet man om det så är det bara att ta ut lite försiktigt. Givetsvis sätter jag dit den hela burken som är ok
Nu vet jag verkligen vad dieselbakterier är. I den armaturen jag köpte var burken alldeles full av svart gegga. En fördel var ju att min gamla burk var absolut helt ren inuti så då är väl pump o dyl ganska rent
Allt ok nu
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Jag har ju en blankdieselmack i norrköping och jag fyller nästan bara där, har ett extra ont öga till preem så det undviker jag.
Ska man ställa av bilen över vintern så gäller det kanske att slå i ett medel mot bakterier om man inte som jag kan tanka blankdiesel.
Det där problemet är nog specifikt sverige det är ju bara vi som blandar in saker som egentligen inte är blandbara med diesel, vegetabiliska oljor kontra mineraloljor. Alla andra i skandinavien och europa har ju normal diesel.
Men rösta gärna på MP men deras utbildningsnivå verkar obefintlig precis som deras väljare.
 
F

F.d. 57632

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Behovet av värmekapacitet är ju direkt kopplat till hur bra bilen är isolerad.
Och i vill mån hur och var man lyckas sprida värmen.

Min erfarenhet från tidigare lilla campingbuss (mer eller mindre oisolerad) är att har värme under sängen kan betyda mycket om det är riktigt kallt. Då är det skönt att sova även om värmesystemet inte skulle klara att hålla full rumstemperatur i hela bilen när det är riktigt kallt.

Även om det kanske känns bortkastat att värma upp lastutrymmet under
sängen i din skiss så vill jag påstå att det är väl värt det.


I mitt bygge, Ambulansen, valde jag en liknande värmare med 4kw effekt. (en Eberspächer då Webasto inte fanns i 12 volt bensinutförande) Jag har inte provat den i nån kyla ännu. Jag har byggt ett kanalsystem som fördelar den varma luften i bilen och in under sängen även i stuvfacken. Själva värmaren sitter monterad i själva friskluftintaget. Det innebär att den tar in en blandning av uteluft och inneluft. Hur mycket av varje bestäms av hur mycket som släps ut via ventilator i taket och ev. öppen taklucka. Ju mer luft ut ur bilen, ju mer uteluft kommer in i värmaren.


Sen lade även jag ett elvärmegolv. ca 500W. Ger ett skönt golv men det verkar inte som det ger så stort tillskott till värmen i bilen i sin helhet. Gissar att rätt mkt av effekten går ut nedåt.

Avskärmning mot hytten är väldigt viktig om du inte kommer ha vägg här. En riktig vinterbil har isolerad vägg, ev med isolerad dörr. Jag tänker prova med dubbla draperier då min inte i första hand är tänkt som vinterbil.


Mycket bra info där storpontus! Att försöka leda varmluften under sängen innan utblåsen låter som en riktigt bra lösning! Jag har ännu inte fått min beställning på webasto värmaren. Men den måste alltså monteras invändigt? Hur blir det med ljudnivån av den? Kan man bygga in den i ljudisolerad box eller är det en brandfara? Hur har du byggt ditt friskluftsintag? Känns som att man skulle vilja ha någon där det går att stänga ventilen när man ska köra bilen, eller hur har din lösning blivit? Min tanke är att ha ett friskluftsintag på en låg nivå samt ha 2 st ventiler i taket för att släppa ut luften.
 

stefanoland

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9052
Medlemskap
2021
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hej vill bara skriva lite hur jag har löst det här med vattenburen värme i min Plåtis! Bilen är en Peugeot boxer 06 à som jag "strippade" på alt invändigt o lät ett företag som sprutisolerar hus isolera åt mig. Dock ej golvet där jag fyllde upp med liggunderlags material i pressningarna därefter la jag 70mm markisolering där jag fräste med en handöverfräs spår för 15mm pex slang tot blev det 37m slang över hela golvet! Innan jag la slangen så lag jag resturang folie ( lite tjockare) för att sprida värmen bättre ock fungerade fint att trycka ner slangen med foliet under i spåren utan att det sprack! En tunn plyfa skiva på det ock en plast matta uppdragen 100 mm på väggarna!!vid vatten läcka vill jag inte få in vatten i golvet.Har satsat på ett trycklöst system som är lättare att jobba med.
Har köpt slang o alla kopplingar på Biltema! Fördelen är att man kan sitta hemma med deras katalog o fundera på vad som komma att gå åt i material väg
Har delat upp systemet på 4 delar så jag kan stänga av dom delar jag inte vill ha igång! Fördelen är också att jag har full värme över hela systemet som det inte blir om man har systemer i serie som det oftast är i husbilar! Har provat lite olika cirkulationspumpar men insett att kvalitetspumpar är att föredra do jag har
fått byta ett antal Kina pumpar! Driver systemet med original monterade vebasto värmaren på 5 kW där jag har monterat en större värmeväxlare som ger värme från vebaston / motorn På bodels slingan sitter även en Alde el patron!Vebaston har jag monterat en vanlig rums thermostat till och den sköter även elpatronen med en kontaktor i mellan. Har en slinga som går till varmvatten beredaren en till golv värmen ock en slinga som går i en koppar slinga som jag har monterat en aluminiumplåt på som sprider ut värmen runt madrassen då jag upptäckte att vinter tid så var det ett vist kallras där!
Har en i reserv som är tängt att förse en fläktvärmare med varmt vatten!
Men det har aldrig varit aktuellt då golv värmen förser bilen med så mycket värme att i vintras när det var -8 grader hade jag 27 grader i bilen fördelen med
Värmeslingor i hela golvet att det fins inget kallras under säng o lådor!!
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Filjoo. Kanske att vi sabbar Affes byggtråd lite nu när vi diskuterar ditt o mitt bygge.

Men om du tittar i Ambulanstråden så finns det bilder på luftintaget.

Jag monterade värmaren längs bak i bilen bakom höger hjulhus. Svetsade en upphöjning motsvarande isoleringens och golvplyfans tjocklek.
Detta för att det heta avgasröret utan kontakt med trä o plast.
Sen monterade jag själva värmaren på en aluplåt med mjuka gummifötter för att dämpa ev stomljud. Den plattan sitter med långa vingskruvar så att det enkelt går att montera ur värmaren för service. Då värmaren sitter i botten av köksskåpen så är det lite trångt. Jag kommer dock år tändstiftet (eller om det heter glödstift) utan att plocka ur värmaren.

Själva värmaren låter nog inte så mkt i sig själv. Det är luften som strömmar in o ut som låter. Det finns speciella ljuddämpare men jag har som sagt byggt in den i skåpet o byggt kanaler som fördelar värmen i bilen. Dessa kanaler är invändigt isolerade och det tar bort en del ljud. De moderna värmarna har ju flera steg i värmeeffekt och ju högre effekt ju mer låter det. Men ofta behövs inte full effekt när bilen väl är uppvärmd.

Det som däremot låter så är det bränsle pumpen. Den monteras under bilen men tickar som en liten hammare. Denna måste hänga väldigt mjukt för att inte ljudet skall spridas i bilens stomme. Jag använde tillhörande gummiupphängning men är inte helt nöjd o kommer nog göra om den detaljen.

Luftintaget gjorde jag i sidan på bilen alldeles bredvid där värmaren sitter. du ser det på mina bilder. Innanför byggde jag en tät låda där luftens utsläpp är betydligt högre så att vatten kan rinna ut men inte in. Monterade även ett par stänkskydd inne i lådan om man tex står med vattenslangen o tvättar bilen. Sen har jag ett galler i köksskåpets "sockel" När värmaren inte är påslagen kommer frisk luft från luftintaget passera värmare och sen in i gallret under skåpet. (och sen ut genom takventil och ev. öppen taklucka).

När värmaren är påslagen suger den luft ur utrymmet under skåpet. Om man teoretiskt skulle stänga till takventilen (vilket man inte skall göra) så kommer inte någon luft ut ur bilen och värmaren kommer i princip endast hämta sin luft inifrån bilen. När takventilen släpper ut luft så kommer värmaren ta in motsvarande mängd (ja en del kanske kommer via bilens ordinarie luftintag fram) och resterande den behöver inifrån bilen. frisk kall luft blandas upp med varm inifrån o jag hoppas på det viset att jag skall få både frisk luft och inte värma onödigt mkt kall luft.

Takventilen är den som satt där som ambulans. Vanlig modell på denna typ av fordon inkl polisbilar för hundpatruller m.m. Den är betydligt större än de vanliga elektroluxventilerna. Inne i ventilen finns även en fläkt men den tänker jag att jag mest använder vid matlagning o liknande.

Jag har ju inte testat i värre kyla än ca 7+ grader så framtiden får väl utvisa om jag tänkt rätt eller fel. Hade dock samma upplägg i min förra lilla campingbil (1,8 kw eberspächer) och jag tyckte det funkade bra där. Dock var den knappt isolerad alls. Provade som lägst en natt med 16 minusgrader. Det var nog inte så speciellt varmt i luften inne i bilen men då sängen var varm underifrån så var det ändå skönt att sova under täcket.

Kanske dags för dig att lägga upp en egen tråd så vi slipper göra intrång i andras samt att vi andra får se ditt bygge:)
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hej vill bara skriva lite hur jag har löst det här med vattenburen värme i min Plåtis! Bilen är en Peugeot boxer 06 à som jag "strippade" på alt invändigt o lät ett företag som sprutisolerar hus isolera åt mig. Dock ej golvet där jag fyllde upp med liggunderlags material i pressningarna därefter la jag 70mm markisolering där jag fräste med en handöverfräs spår för 15mm pex slang tot blev det 37m slang över hela golvet! Innan jag la slangen så lag jag resturang folie ( lite tjockare) för att sprida värmen bättre ock fungerade fint att trycka ner slangen med foliet under i spåren utan att det sprack! En tunn plyfa skiva på det ock en plast matta uppdragen 100 mm på väggarna!!vid vatten läcka vill jag inte få in vatten i golvet.Har satsat på ett trycklöst system som är lättare att jobba med.
Har köpt slang o alla kopplingar på Biltema! Fördelen är att man kan sitta hemma med deras katalog o fundera på vad som komma att gå åt i material väg
Har delat upp systemet på 4 delar så jag kan stänga av dom delar jag inte vill ha igång! Fördelen är också att jag har full värme över hela systemet som det inte blir om man har systemer i serie som det oftast är i husbilar! Har provat lite olika cirkulationspumpar men insett att kvalitetspumpar är att föredra do jag har
fått byta ett antal Kina pumpar! Driver systemet med original monterade vebasto värmaren på 5 kW där jag har monterat en större värmeväxlare som ger värme från vebaston / motorn På bodels slingan sitter även en Alde el patron!Vebaston har jag monterat en vanlig rums thermostat till och den sköter även elpatronen med en kontaktor i mellan. Har en slinga som går till varmvatten beredaren en till golv värmen ock en slinga som går i en koppar slinga som jag har monterat en aluminiumplåt på som sprider ut värmen runt madrassen då jag upptäckte att vinter tid så var det ett vist kallras där!
Har en i reserv som är tängt att förse en fläktvärmare med varmt vatten!
Men det har aldrig varit aktuellt då golv värmen förser bilen med så mycket värme att i vintras när det var -8 grader hade jag 27 grader i bilen fördelen med
Värmeslingor i hela golvet att det fins inget kallras under säng o lådor!!

Vad betalade du för isoleringen och vem gjorde det åt dig?

Vad kostade värmen totalt?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Tankproblemet löst efter två nedtagningar av tanken. Första gången kom slangen till webaston ikläm mellan tanjen och ramen påt igen. Nästa gång kom slangen i inte acceptabelt läge (för mig). Hittade ett perfekt genomgående hål i rambalken. Dit kom slangen med ett skyddsrör över. Nu kan jag ta ner tanken inkl armaturen på 30 min på en Sprinterexkl tömmning av den.
Tänk om dom hade gjort en avtappningsplugg i botten på den
Trägen vinner.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Så bra det blir bättre än i många nyare bilar. Fast tvättställ och toalett finns det inte i alla mindre bilar, man får inte ha för bråttom då...
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Har nu monterat min takfläkt men måste givetsvis renskära tätmedlet runt om.
Ser nu inte så vackert ut, det var nästan omöjligt att få det att släppa från sprutmunstycket och när jag slutgiltigt drog fast luckan så flöt det ut ännu massa,men det är ju bara dom som ser det uppifrån inte är nöjda.
Men tätt blir det säkert

D01EB6B1-AAA3-47E2-B915-AE1D3A1CF9A2.jpeg
20832226-0B64-4718-A584-0E88AABAF236.jpeg
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Litt sent nå, men en bør dekke rundt arbeidsområdet med malertape og med en gang tørke vekk det som flyter ut med en trasa :D. Malertapen fjernes så snart en er ferdig med monteringen - på denne måten slipper en allt arbeidet med fjerning av overskuddet i ettertid.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Litt sent nå, men en bør dekke rundt arbeidsområdet med malertape og med en gang tørke vekk det som flyter ut med en trasa :D. Malertapen fjernes så snart en er ferdig med monteringen - på denne måten slipper en allt arbeidet med fjerning av overskuddet i ettertid.
Så har jag alltid gjort men i monteringsinstallationen på YouTube gjorde alla på ett lite annorlunda sätt som jag då provade.
Får dra bort det överflödiga men viktigast är väl att det är tillräckligt kanten
Det utanför gör väl ingen nytta alls och är ganska lätt att dra bort.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Er det et silikon middel, disse trenger omlag en cm kant rundt det hele. PU trenger kun en mm. Eneste sted på en husbil jeg vil benytte silikon er på en vifteluke - både Magic Vent og Fantastik Vent spesifiserer en spesiell silikon for sine luker. Mulig dette gjelder flere slike takluker.
 
Toppen