• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Ska du ha dieselvärmare i bilen kan du strunta i gasolen! Sätt in ett modernt spritkök. Det fungerar utmärkt. Får det bara lite sprit då och då så sköter det sig exemplariskt. Lätt att installera (ställa det på plats) och går även att använda utanför bilen om man skulle vilja det. Omniaugnen passar bra till. Biltema tycks ha det bästa bränslet f.n.

marin-6m-9103303882_0.jpg


Kolla här: https://www.skruvat.se/batdelar/Spritkok-Origo-3000-2-Lagigt-P232284.aspx?gclid=CjwKEAiA7MWyBRDpi5TFqqmm6hMSJAD6GLeAnOXE3pQzjCpzoamA4l4_DXHeHhD4d09U8TagYyv-LhoCIYzw_wcB

Finns också i båttillbehörsaffärerna.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Skall nu börja bygga upp bilen inifrån. Vill gärna ha åsikter och råd om hur jag skall lösa det med värme och varmvatten ?
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hej!
Värme och varmvatten.

Jag löste saken så här. Vattenburet med Webasto diesel 4.2 kw från tyska Ebay (6.500kr) Elementen från husvagnsskroten med slangar, rör tc. ca 500kr. VVB ca 25liter av en vanlig rostfri expansionskärl som man sedan skumisolerar. Kompressorkyl 12V begagnat (ca 2000kr) Kokning kan vara gasol, men då räcker det bra med 6kg flaska som räcker flera år. En sådan system tar ca 20W el. Jag har en bodels batteri på 95Ah silvercadmiun (biltema ca 1300kr) och skiljerelä (biltema ca 170kr) Det fina är att om det är varmt, då går kylen men inte värmen och vice verca.
Webaston kan placeras under bilen, men bäst då att bygga en lite låda till den som skydd. Inte svårt att bygga, knepigast är VVB, men du borde klara en sådan. De "fabriksgjorda" är ynka 10 liter och räcker inte till mycket....
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Mina ideer går också i ditt förslag. Skall kolla på Ebay efter en värmare mm. Om du skall ha varmvatten måste du också då ha på värmen eller har du någon avstängning el dyl emellan ? Har du en slinga runt bilen och kamflänselement?
 

stefanoland

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9052
Medlemskap
2021
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hej i min Plåtis så har jag lagt 50mm markisolering på golvet som jag fräste spår i för 12mm pex slang(Biltemas) la i ca 30 meter, men inan jag tryckte i slangen som ligger i hela golvet så la jag aluminium folie (resturangfolie lite tjockare) för värme fördelningen ska bli lite jämnare,Har 3 olika uppvärmnings alternativ 230v värmepatron med cirkulations pump 3 kW, webasto dieselvärmare på 5kw, ock motorvärmen över en värmeväxlare.Har bygg en egen värme central med cirkulations pumpar(12v) o thermostater. Har en 25l VV-beredare från båtmarknaden som värms av värmesystem den har även en 230v elpatron den fungerar även som värmemagasin!!
Vidare har jag monterat värme element av husvagns typ där det går, har även en vatten buren fläcktvärmare för lite snabbare uppvärmning.Golvvärmen är helt underbar håller innertemperaturen på 23-24grader själv utan dom andra systemen på ner till 3+ grader ute.Håller på att bygga ett värmesystem som skall hindra kallras mellan väggen o madrassen i sängen som ligger på tvären bak, har fått minska på isoleringen där för att få full ligglängd.
Rekommenderar om du har möjligheter att sprutisolera bilen! Fick det gjort av ett företag som sprutisolerar hus, både fuktspärr o isolering.Blev stor skillnad på inomhusklimatet tort o varmt på vintern o svalt på sommaren
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

I min system går vattnet från Webaston till VVB först, sedan till elementen. Jag köpte från skroten en aldepannans elpatron 1+1kw och den ingår också i systemet. Jag har tre stycken trevägsventiler (från båtvärlden) som jag styra vattnet dit jag vill, för den är också dockat med motorn. Finns massor med varianter som man kan koppla den med. På sommarn när det är varmt kör jag enbart med VVB från motorn, den håller ledigt 24 timmar värmen, och det är sällan jag står längre än så. Om jag skulle enbart köra webaston med VVB:n utan värme kretsen så kanske den är för liten vattenkrets enligt teorierna men det går, för webaston har flera effektsteg. Köper du från Ebay, så se till att du får en Universal modell med monteringskitt och styrklocka.
Jag tycker han Stefanoland har tänkt till där lite med golvvärmen, många bra saker där... Det är värt att lägga några helger på tankeverksamheten, det blir oftast mycket bättre så. Han Norte är också insatt i dessa byggen....
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Låter också intressant med golvvärme. Visst finns det färdigspårade skivor och aluminiumplåtar för golvvärme ?
Enklaste vore väl att installera en Truma dieselvärmare med vattenberedare, men dom är ju så hiskligt dyra och begagnade finns väl inte att uppbringa
 
Senast ändrad:

stefanoland

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9052
Medlemskap
2021
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Blir betydligt mycket billigare om du köper markisolering 50mm o folie på rulle.köper en överhandsfräs (Biltema) o ritar upp hur du vill ha slingan/ slingorna o fräser spår själv! Lätt o fixa själv! Pex slang med kopplingar är sjukt mycket billigare på Biltema ( låter som reklam!!),än hos någon vv-s firma!
 

stefanoland

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9052
Medlemskap
2021
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Håller med Big Spender tänk igenom noga hur du vill ha ditt värmesystem.lägg upp några olika alternativ o fundera ett tag till!!! sen när du har vatten/ glykol i systemet är det inte lika roligt att bygga om det.
Jag föredrar ett trycklöst system med en expansion tank på bostadsdelen av värmesystemet.Det föresätter att du har någon värmeväxlare av något slag.
Fördelen är om HB en kockar så påverkar det inte bostadsdelen.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Eftertanke är guld värt. Som förtydligande kan man dela människorna i två huvudgrupper, nämligen dumma och kloka. Om man sedan tänker att båda grupper har varsin undergrupp, nämligen lata och flitiga så förstår var och en hur brett mångfallden kan slå. Ytterligheten dum och flitigt är inte så lyckad i konstruktions sammanhang...:twitcy:

Jag har exempelvis dragit slangarna framtill motorn, men inte kopplat in dessa i den nya drivelinen. Jag undrar om det behövs alls. Jag kan ju köra Webaston under färden också om så behövs och de tillfällerna blir nog ytterst få. Så min system är helt separat från motorn med egen expansionskärl. Känns enkelt och robust. Winnebagon som jag har är dessa sambyggda med motorn, dvs. de har samma vatten som cirkulerar runt. Kan låta sårbart, men fungerar faktiskt utmärkt. Risk/vinst relationen är dock inte gynnsamt, därför byggde jag Arcan efter nya funderingar.

Hur du än gör det, så råder jag dig att fundera själv ut helheten, och sedan studera/diskutera detaljer med andra. Och sedan verkstad. Om pengar spelar någon roll för dig och du vill hålla nere kostnaderna, så kan du få bra system mycket billigt. (begagnat) Frågan där handlar om tid. Allt dyker upp på blocket förr eller senare, men vill man vänta? En del vill ju köra med bilen också så småningom. Om jag skall försöka hitta peak points med husbilslivet så hamnar jag lätt i en dilemma. Var det roligast i en mild sommarkväll när jag finslipade vissa detaljer ute i trädgården fullständigt utan stress, eller var det i Normandie i en trevlig fiskeby vid kajen?

Förnuftet säger att om man kan vrida till det så att det lutar åt trädgårdens favör, så har man ju ingen brådska att färdigställa allt bums för då tar ju nöjet slut....
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

I min system går vattnet från Webaston till VVB först, sedan till elementen. Jag köpte från skroten en aldepannans elpatron 1+1kw och den ingår också i systemet. Jag har tre stycken trevägsventiler (från båtvärlden) som jag styra vattnet dit jag vill, för den är också dockat med motorn. Finns massor med varianter som man kan koppla den med. På sommarn när det är varmt kör jag enbart med VVB från motorn, den håller ledigt 24 timmar värmen, och det är sällan jag står längre än så. Om jag skulle enbart köra webaston med VVB:n utan värme kretsen så kanske den är för liten vattenkrets enligt teorierna men det går, för webaston har flera effektsteg. Köper du från Ebay, så se till att du får en Universal modell med monteringskitt och styrklocka.
Jag tycker han Stefanoland har tänkt till där lite med golvvärmen, många bra saker där... Det är värt att lägga några helger på tankeverksamheten, det blir oftast mycket bättre så. Han Norte är också insatt i dessa byggen....

Hej
Kan du skicka en länk på vilken värmare du menar :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Att vara lat kan vara en stor fördel man blir tvungen att tänka två ggr på hur man ska klara saker utan ansträngning, är man sedan allmänt fattig måste man lära sig att fixa det som är trasigt och billigt och då vet man hur det fungerar.
På vintern när man inte kan glida runt i trädgården och planera sina förbättringar från en solstol vid husbilen så är det nog bäst att åka söderut eller hur.
Hur mycket el drar en dieselvärmare med cirk pump osv, är det inte risk för att det luktar i bilen? Jag vet att värmaren som sitter i nyare diesel personbilar luktar en del, de går väl på vattnet och borde gå att få tag på skroten, min kusin har några såna liggandes från lastbilar men jag tror det ska vara lite elektronik som saknas. Afzell kanske det sitter en dieselvärmare redan i din bil fast du inte vet om det?
De brukar ju starta när man vrider om nyckeln när det är under en viss temp. finns inte vad jag vet något som visar om den går eller inte, på min fars bil märkte man det bara när det rykte under vanster framskärm.
Hittade nästan inget i instruktionsboken heller.
Om du har det finns det satser att köpa från fabrikanten som gör att man kan starta med fjärrkontroll ställa in temp och timer. På min Caddy har man sparat pengar och satt dit tre värmepatroner på 150 w vardera och relän som slår på i en viss ordning, så 450 w går det åt och kör man korta sträckor när det är kallt kan man få problem.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Nej,det finns ingen värmare i min bil. Jag har nästan bestämt mig för vattenburen golvvärme. Såg att det fanns färdigspårad isolerskivor med fabrikslimmade aluminiumplåtar på för 12 PEX slang hos Rinkabyrör.
Behöver ju bara 6 skivor och sedan lägga på plywood el dyl som golv. Den värmare jag funnit kostar 5500:- plus skivor o slang c:a 3500:-
Hoppas jag får svar från BlgSpender om vilken värmare han menade så beställer jag en. En Truma dieselvärmare går inte att köpa under 25000:-
Men det är ju skillnad på vatten o luftvärme. Har alltid haft luftvärme. ???
Intressant att koppla ihop med motorn också. Får konsultera någon som kan detta mer.
Fuck precis svar när jag postade detta svarTack BigSpender. Hoppas jag får konsultera dig eller andra om resten av installation. Det är ju det första att göra innan man kan bygga vidare.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Jag skulle nog välja Webasto'n som kommer från Tyskland= ingen svensk moms eller tull. Eberspächer'n kommer från Ryssland = svensk moms & tull ( om du nu kan lita på att du får någon värmare).

Bennie
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

En tanke,
dessa "parkeringsvärmare" är ju tänkta att värma upp motor+kupe via ordinarie kupefläktsystem "fort som fan".
(har en Webasto+fjärr i vardagsbilen + samt en Eberspächer+timer i husbilen, som jag aldrig skulle vilja vara utan)

Dessa värmare eldar på för fullt upp till ca. 80°C på kylvätskan, samt blåser på med kupefläkten.

Du skriver att du vill ha vattenburen golvvärme, då måste det väl till nån form av skilda system, annars kan du väl nästan steka ägg på golvet (?)

Dom är även ganska bullriga under drift, samt luktar en del i start/stopp.
Dock är de betydligt billigare än t.ex en diesel-Truma.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Blev lite konfunderad. Hur har du det i husbilen,varmluft ?
Det är ju tydligen två som svarat på tråden och använder ju dessa värmare tillsammans med golvvärme eller radiatorer. Undrar hur dom löst det ?
 
Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Läste om att parkeringsvärmarna går bara några timmar. Dom är inte "programmerade" att gå länge. Men att både Eber och Webasto har sådana som är gjord för att fungera i ex husbil. Vet inte vilka modeller som passar. Så kolla upp vilka som fungerar till ditt ändamål så du inte köper fel modell.
Jag hade turen att hitta en Truma Combi 6D för halva priset. Men det verkar inte vara så lätt att hitta dessa till normala priser. Men den fungerar kanonbra. Jämfört med den gamla gasoldrivna Truma S3002 är den tyst. Och den värmer upp bilen jättefort. Slipper den dyra gasolen och kan "slösa" på värme. Den har varmvattenberedare men om man inte använder duschen så är det inte direkt nödvändigt. Går fort att värma diskvattnet på spisen.
Det är enkelt att fräsa för golvvärmeslingor som någon skrev. Fördelen med att fräsa själv är att du bara lägger ner slingor där dom behövs. Ex ej under kylen, toan. Däremot verkar det svårt att få tag i markisolering med lämplig tjocklek. Jag har bara hittat 50mm som tunnast. Jag hyvlade ner mina till 30mm.
Skall bli kul att följa ditt bygge.
Ha det
 
Toppen