• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om gråvattenavlopp

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Vår husbil är försedd med en gråvattentank placerad mitt emellan balkarna och bakom bakaxeln. Den har ett 75mm avlopp med en skjutventil rakt ner. Jag skulle vilja bygga om detta så att ventilen sitter vid höger sida bakom hjulet. Vad jag behöver är ett 90 graders vinkelstycke med fyrkantig platta för fastskruvning och sedan ett rör samt en lämplig ventil, typ kulventil (i plast antar jag med tanke på storleken, vikt och pris), samt ytterligare en 90 graders böj.

Anledningen är att det är nästan omöjligt att tömma avloppet över en brunn eftersom det är svårt att hamna rätt i både sida och längd. Sedan kunde det vara bra att ha möjligheten att kunna utnyttja gråvattnet att skölja ut toakassetten eller att kunna tömma tanken med hjälp av spann. Jag har dock inte kunnat hitta dessa rördelar trots att jag sökt på ganska många campingtillbehörssiter både i Sverige och Tyskland. Jag är tacksam för alla tips :) !
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Bygga om gråvattenavlopp

Jag har haft samma problem, så jag byggde om systemet med vanligt vitt plast-vaskavloppsrör och en kulventil. Delarna köpte jag på Bauhaus.

Avloppet går nu ut på högersida intill trappan och går utmärkt att tömma i tex toa-tanken.
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om gråvattenavlopp

Hej!

Gå in i en VVS butik typ Ahlsell, förmodligen får du inte handla där eftersom de är grossistbutiker. Jag är övertygad om att de löser dit problem på ett eller annat sätt.

Lycka till!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om gråvattenavlopp

Perfekt med kulventilen i plast. Det blir till att åka till Bauhaus och botanisera.

Jag har nog en lösning på själva anslutningen till tanken. Det finns ett slags avloppsanslutningar till bubbelbadkar som har en stor fläns som kan skruvas mot tanken och som i sin tur har 40mm sidoanslutning.
 
F

F.d. 4326

Guest
Sv: Bygga om gråvattenavlopp

Jag använde två böjliga kylarslangar (61-378) från biltema samt en bit avloppsrör från samma företag. kopplat mot en 2,5" rostfri kulventil. funkar perfekt.
 
Toppen