• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga husbil på VW Transporter

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
I söndags havererade tidsplanen och min optimism.

Efter halva dagen hade jag bara lyckats tillverka två delar till ena hyllan men jag hade så dags ändå gott hopp om att hinna så som tänkt. Sen slutade skruvdragaren att driva chucken och då packade jag ihop bygget. Om det var för dagen eller för gott var jag inte säker på just då men efter att ha fått hjälp av försäljaren att hitta felet, knappen som växlar mellan hastighet 1 och 2 hade skakat till ett läge mittemellan, och en kopp kaffe så kom jag på bättre tankar. Jag har nu gett upp idén om att göra klart sidohyllorna innan jag går vidare med den smaskiga "fyllningen" i mitten av bilen. Nu kommer jag istället att göra mittendelen demonterbar så att jag kan göra klart sidohyllorna nästa år, tillsammans med resten av bilen. Vilket sammanlagt blir bättre.

Lite trist att jag inte blir klar med hyllorna nu, för det är de som kommer att göra nästan mest vad gäller känslan inne i bilen. Just nu byggplywood med hål, anteckningar och streck samt grå bets runt hålen och lite spill här och var. Inte ett dugg snyggt. Senare ska det tapet och klädsel över, då blir det betydligt bättre! Å andra sidan är det bättre att bygget får ta den tid det tar för för mycket stress mår ingen bra av.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Nu har jag äntligen börjat med mittendelen och det känns jättekul för det är ju här allt "godis" finns.

Längst bak tankar och varmvattenberedare. Som synes har jag även fixat ändstycken på sidohyllor och golv.

DSC03766.jpg

I mitten diskbänk och kylbox.

DSC03774.jpg

Den här delen av bilen går relativt snabbt att bygga ihop då jag inte behöver ta hänsyn till chassiets svängda former. Räta vinklar och raka snitt, bara att mäta och såga så passar bitarna.

Har även gjort några knop på sidohyllornas framändar. Här höger sida vid skjutdörren.

DSC03755.jpg

Har lagt extra krut på de rundade hörnen, det var något av det första jag bestämde mig för när jag började skissa på inredningen. Det runda hålet längst ner är till bilens bakre originalhögtalare som från början satt uppe i taket. De tre övre hålen är till för strömbrytare, såna där vanliga som man har hemma i huset/lägenheten. Det stora rektangulära hålet är ett förvaringsfack för sånt som man vill lägga ifrån sig när man kommer in. På vänster sida även där ett förvaringsfack, högtalare och strömbrytare/eluttag.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Det jag jobbat med på sista tiden har jag inga bilder på, därför inga inlägg från mig på ett tag. Men det sjuder i kastrullen så att säga, just nu har jag burit in sidohyllorna i lägenheten och håller på att lägga på tapet, tyg och diverse installationer. Till helgen sätter jag hyllorna på plats i bilen och monterar ihop skåpen i mitten. Det mesta där är tillsågat och klart men just nu nedmonterat så att jag kan jobba med hyllorna. Jag hoppas vara klar med bilen på söndag denna vecka. Eventuellt måste jag använda måndagen också. Då ska bilen vara i version 0.9, dvs nästan helt klar. I vilket fall tillräckligt klar för att användas. Två veckor semester hägrar :cool:
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Ja, och hur gick det då?

Nånstans längs vägen, när jag tog upp hål i stora vattentanken, slant jag med kniven och skar mig i vänsterhanden. Jag vet inte om jag skar grunt och längs med eller rakt in på djupet. 15 mm långt blev det i vilket fall. Efter egen omplåstring och en halvtimmes svimselkänslor, självömkan och allmänt kvidande var det bara att fortsätta.

Jag kan inte säga att skadan sinkat mig något, förutom den där halvtimmen då, men arbetet har tagit massor av tid ändå. Jag höll på hela förra veckan. Idag är jag äntligen ute på resande fot.

En dag när alla bitar började falla på plats och jag fick känslan av att slutet närmade sig, jobbade jag till sena kvällen, ja natten faktiskt. Klockan var ett innan jag åkte hem. Då hade jag kopplat såpass mycket el så att det blev ljust i bilen när jag tryckte på ljusknappen och det gjorde också att jag kunde jobba så länge. Inspirationen flödade och det var riktigt kul. Jag hade även kopplat in varmvattenberedaren på kylvattnet.

Det visade sig att även kylvattnet flödade. Ut över golvet och via en liten springa vidare framåt bodelen. Operation sanering tog ett tag. Det gick inte längre att lossa slangen från nippeln varför jag satsade på att täta utifrån istället. På vägen hem stannade jag efter några minuter och kollade att det höll tätt. Det gjorde det inte. Ytterligare tätningsförsök, klockan närmade sig halv två och jag började bli rejält trött. Körde hem, torkade mer när jag kom hem och sen gick jag och la mig.

Nästa dag var jag inte alls lika pigg som dagen innan men det var bara att jobba vidare. När jag kom ut till bilen hittade jag ännu mer glykol på golvet och i försänkningen för skafferiet var det en liten bassäng. Det hade alltså stått och läckt under natten och nu grät jag. En kniv i handen det kan jag tydligen ta. Men det här, det var nog bland det eländigaste jag kunde tänka mig.

Lite tur i oturen så visade sig att det inte läckt under natten utan det här var vätska som redan läckt ut dagen innan. Jag hade bara inte sett det på den trötta kvällen innan.

Nytt tätningsförsök och så iväg för att fortsätta fixa med bilen. Stannade vid en mack efter någon mil bara för att konstatera att det inte alls var tätt. Nu tog jag bort all tätning som inte tätade och tog reda på exakt var det läckte. Av två likadana anslutningar till varmvattenberedaren hade jag lyckats få ena gängan tät men inte den andra. Fortfarande lönlöst att få bort slangen från nippeln så att jag kunde skruva av den och göra om bättre. Då tog jag sikaflex, butyltejp, silvertejp och till sist en slangklämma över och då slutade det äntligen att droppa!

Idag några dagar senare droppade det igen. Av någon anledning gick det att dra åt slangklämman mer. Får se hur länge det håller tätt den här gången.

Den olycksaliga dagen jag snittade mig med kniven höll jag på med den stora tanken i lägenheten. Jag testade att fylla den med vatten och att tömma den. Först verkade inte vakuumventilen funka men sen kom den igång och tanken tömdes utan att sidorna buktade inåt. Allt som allt fyra anslutningar; in, ut, tömning och avluftning.

I söndags, det var igår det, testade jag att fylla tanken och att ansluta pumpen. Jag måste vara landets uslaste rörmeckare. Samtliga anslutningar läckte. Även om jag var förberedd med trasor så räckte de inte till. Återigen torka vatten på alla möjliga platser i bilen. Det räckte helt enkelt inte med en slangklämma på slangen på nippeln. Jag satte dit två klämmor. Det läckte i alla fall. Då gav jag upp, kopplade isär allt och åkte hem.

Idag, ute på resa, kör jag med vattendunk. Till våren ska jag ta tag i vattnet med förnyade krafter. Det är väl självklart att det ska gå att få tätt! Och jag kommer att lära mig något på kuppen som jag helt klart inte kan idag.

Syftet med bilen är att ta mig ut i naturen för att fotografera. Här en bild från idag.

IMG_7036.jpg

Nu ska det bli spännande att se om batterikraften räcker hela natten. Jag parkerade vid 15-tiden med fulladdat batteri. Klockan är nu 21 och efter 6 timmar har jag gjort av med 44% av kapaciteten. Den har gått till webaston, kylboxen (som jag tycker går alltför ofta, men kylan är bra), LED-belysning och datorn. Just nu ligger strömförbrukningen på 2.3A, då går allt utom kompressorn. Jag tror det är en bra idé att ställa väckningen på kl 6 imorgon bitti.

Fortsättning följer.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53814

Guest
Ett alternativ till lin och tätmedel är gul Loctite. LOCTITE 577 - gängtätning - Loctite
det är nog enklare att få tätt för den ovane.
Med lin och tätmedel är felet oftast att man är för snål med båda delarna. Det är förvånande hur mycket lin man kan lägga på gängan och ändå få muttern att ta gäng.
Tänk på att linda på linet åt samma håll som muttern dras på och varva lin och tätgegga.
Teflongängtätning har jag gett upp, blir aldrig bra.
Att täta ett befintligt läckage genom att smeta på något utanpå fungerar aldrig, det fördröjer bara genomläckningen.
 
F

F.d. 52348

Guest
Kul tråd och häftigt projekt! Jag blir verkligen inspirerad inför mitt förhoppningsvis kommande bygge :)

Jag är nämligen sugen på att köpa en T4 Syncro och bygga om till husbil för mina fiskeresor. Jag har hittat en caravelle med TDI (dvs diesel) som jag är sugen på. Denna måste ju reggas om till lätt lastbil för att få ner skatten. Har läst det du skrev om att regga utan ett kraftigt lastskydd och husbilsinredd. Frågan är om jag kan regga den från personbil till lastbil när den redan är ombyggd till husbil eller bör man först regga den till lastbil och sen inreda den? Hoppas det är okej att jag frågar i din projekttråd.. :)
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Hej och tack alla som gillat, svarat och kommenterat! Här följer lite respons från mig samt ytterligare info.

Jag använde gul Loctite 577 men gissar på att jag tog för lite på den anslutningen som läcker. Det är naturligtvis i gängan det ska tätas, utanpå funkar inte, det kan jag bittert konstatera. Nu har jag satt på slangtänger för att hejda droppandet under natten. Imorgon när det blivit ljust ska jag kapa slangen vid nippeln och skära bort biten som sitter så hårt på nippelns hullingar. Sen ska jag skruva loss nippeln och täta den ordentligt innan jag drar fast den och trycker dit slangen. Tyvärr fick jag bara med mig Loctite för plastnipplar men det ska ju bli tätt av den med. Tänkte koppla in avloppet under resan, bara plastanslutningar där.

luddovitch, jag ser en fördel med att inte behöva mellanvägg/lastskydd, själv hade jag inte klarat att frakta byggmaterial och annat om jag haft lastskydd på plats (vilket jag ändå haft lagkrav på att ha då min är lastbilsreggad). Som jag uppfattat det kan du regga om den till lastbil när du vill, se bara till att ha ett lastskydd av något slag på plats, annars godkänns inte bilen. Då du ändå ska tala med en besiktningsingenjör för att boka en tid kan du passa på att ställa frågor direkt till experten.

Nu har jag sovit två nätter i bilen på den här resan. Igår tänkte jag sova över på parkeringsplatsen till Getterön i Varberg men camping var förbjuden och informationsskyltarna i övrigt nämnde endast personbil klass 1 och 2. inte ett ord om lastbilar. Dessutom var jag försent ute för campingplatsen som jag ändå inte ville använda. Så jag åkte 30 minuter till ett naturreservat mitt i skogen och ställde mig där istället. Bäddat och klart för natten.

DSC03871.jpg

Mossigt och grönt utanför fönstret på morgonen!

DSC_1798.jpg

Ikväll står jag vid en sjö i trakterna kring Olofström. Det blev några timmars foto före och efter solnedgången. Här ett exempel.

IMG_7143.jpg

Här har jag gjort en kopp kaffe och sitter och tittar på dagens bildskörd.

DSC_1814.jpg

Angående batteriförbrukningen. Senast jag skrev hade jag råkat sätta på invertern så det försvann extraström till den. Det går inte så mycket ström på kvällen och natten, det finns kraft kvar när jag stiger upp, mellan hälften och en tredjedel beroende på hur länge jag stått parkerad.

Nu några timmars skön sömn, sedan upp och fotografera i gryningen. Som inte inträffar så tidigt så här års ;)
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Började dagen med att ta itu med den läckande rördelen. Vilket ledde till att jag lärde mig någonting viktigt; när det gäller rörmokeri ska man inte tro, man ska veta. Det visade sig att jag helt glömt lägga på gängtätning på den vänstra kylvattenanslutningen. På med Loctite 5331 och skruvade ihop. Helt tätt, inte en droppe kom ut. Wow, vilken lättnad!

I övrigt en rejält dimmig dag. Helt ok för foto, mindre kul att köra genom i mörkret för då blir ärtsoppan svartsoppa. Tog rygg på en lastbil som hade bättre sikt en bit upp. Eller om ljuset var bättre? Här en bild från tidigare idag.

IMG_7236.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Härligt att du löste "problemet" med vattenläckan, ett tipps när en slang sitter så hårt och är omöjlig att få av... Linda en trasa runt slangen däe den sitter fast och häll sen kokande vatten på trasan så att den blir helt genomvåt .... Låt det stå några minuter ... Sen bör det vara lätt att få av slangen från nipplen.
Jättefina foton du tar :)
 

Börje Higgins

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Solna
HBK-Nr
24454
Medlemskap
2021
Tack för att du berättat om ditt campingbilsbygge, är själv sugen men hinner inte min ålder 68 och omfattande anhörigvård av min sambo (stroke) sätter stopp. Det mesta i plåtisväg som är fabriksbyggt är ofta halvdant byggt dåligt isolerat och en hel del onödiga lösningar. Så att bygga själv är optimalt och ekonomiskt, jag önskar dig många fina turer och lycka till med ditt bygge.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Tack för att du berättat om ditt campingbilsbygge, är själv sugen men hinner inte min ålder 68 och omfattande anhörigvård av min sambo (stroke) sätter stopp. Det mesta i plåtisväg som är fabriksbyggt är ofta halvdant byggt dåligt isolerat och en hel del onödiga lösningar. Så att bygga själv är optimalt och ekonomiskt, jag önskar dig många fina turer och lycka till med ditt bygge.

Tack Börje!

Det finns lika många lösningar som det finns människor och det första steget, som jag ser det, är att se över vad man önskar och behöver. Jag började med bygget främst för att ha ett kul projekt att hålla på med och har lagt det på en nivå som är genomförbart för mig. Allt arbete sker utomhus med en plastpall som stöd. Ibland marken. Hade jag kunnat ha bilen isärplockad över natten eller flera nätter, haft värme och bra belysning - inomhus alltså - hade jag kanske höjt ambitionsnivån ytterligare, vad vet jag.

Min lösning blir optimerad för mig men om det blir så ekonomiskt vet jag inte, jag har inte vågat summera alla kvitton ännu. Mycket av det jag gör skulle kunna göras mycket billigare då allt jag köper är nytt och oanvänt. För den som letar begagnat och accepterar lite större avvikelser från planen finns det många tusenlappar att spara.

Nu har jag precis varit ute på min andra tur med bilen i nuvarande skick. Det blev en vecka till västkusten och jag har noterat följande.

En VW Transporter är precis på gränsen i storlek för att man ska få plats att bo och röra sig hyfsat smidigt inuti. Det blir en del kompromisser genom att man måste flytta runt vissa delar medan andra delar inte kan nyttjas samtidigt. Jag får plats i alla parkeringsrutor både på bredden och längden. Jag kommer in i vanliga parkeringsgarage på höjden. Bilen ser ut som vilken transportbil som helst, förutom takluckan. Någon förbipasserande undrade om jag hade hundar. Det har jag inte men ibland skäller jag på andra bilister. Ute på landsvägen är den smidig med bra förarmiljö men där funkar nog vilken samtida Ducato som helst precis lika bra.

Just nu saknar bodelen innertak och det blir kallras som gör att jag får dra på mig ett extraplagg eller en filt emellanåt. Det blir ingen fukt på de kalla plåtytorna så ventilationen är tillräckligt bra, åtminstone så länge jag bor själv i bilen.

Värmekanalen i golvet går precis under fötterna på mig där jag brukar sitta framför diskbänken och till en början är det varmt och mysigt men när värmaren gått ett tag når utblåstemperaturen 70 grader och då är det inte lika skönt längre att ha fötterna ovanpå kanalen. Här ska jag hitta på en smidig lösning ovan golv.

I kylboxen är det kallt. Det är smidigt att öppna och stänga locket uppifrån och titta ner i boxen för att plocka fram det jag behöver. Nackdelen är att kylelementet sitter över två av sidorna och allt som finns i boxen kan ligga emot. Under resan fick jag uppleva isiga morötter, helfryst mjölk, krispiga isbitar i yoghurten och smulig hårdost. Så vill jag inte ha det.

Boxen har en energibesparande konstruktion som kyler ner det energilagrande elementet till minus 14 grader. Innan nästa resa ska jag fixa någon slags inredning som håller maten på avstånd från kylelementet. Jag ska börja med att leta efter lämpliga plastbackar/lådor men om det inte finns får jag experimentera med skivor av plywood, liggunderlag eller wellpapp. Hur gör andra?

Före jag åkte iväg kopplade jag in avloppet. Jag hade köpt ny slang med aningen mindre innerdiameter för att täta bättre mot nipplarna men just på avloppssidan visade sig att det bara var nippeln från vasken som var lite för liten, anslutningarna på gråvattentanken var rätt storlek. Så jag slapp dra nya slangar och fick bara lägga lite extra tätning vid vasken. Det blev en klar förbättring mot tidigare för nu slapp jag den lösa diskbaljan och slaskhinken. Inför nästa resa ska jag koppla in resten av vattnet.

Lithiumbatteriets kapacitet (100Ah) är precis lagom. Det finns 30-40% kraft kvar varje morgon. Under den här resan körde jag dessutom Webaston dygnet runt, om än bara inställd på 14 grader dagtid när jag var ute. En timmes bilfärd och batteriet var åter fulladdat för ytterligare ett dygns användning.

Till sommaren är planen att börja med innertaket. Det ska isoleras, dras kabelkanal och installeras belysning. Även ett nytt hål i plåten för utsug från köksfläkten.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Syftet med husbilen är att komma ut i naturen för att fotografera. Här en bild från Saltö i Strömstad.

IMG_8846+47+52.jpg
För den som aldrig åkt på de smala höga broarna ut till Saltö kan jag berätta att det är en upplevelse utöver det vanliga. Förutom att det är vackert. Jag vet inte hur stor husbil ska skulle våga köra där :confused:
Man svänger av från vägen vid Daftö och precis i korsningen finns en stor nöjespark för barn, men det känner väl alla småbarnsföräldrar till som brukar röra sig i området, tänker jag. Väl ute på Saltö finns fina strövområden och badmöjligheter.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Varmt och skönt ute innebär fixardags! Idag kopplade jag in vattnet på enklaste sätt. Inte som ursprungligen planerat men för att få 100% kontroll på systemet. Funkar det här kan jag bygga ut efterhand.

DSC_2016.jpg
I vattendunken en backventil nere vid botten, från dunken till pumpfilter och pump. Från pumpen till en förgrening varav ena ansluter till varmvattenberedaren. På inloppet vill varmvattenberedaren en kombinerad backventil, övertrycksventil och avtappning. Den genomskinliga slangen från avtappningen till en grön plastbalja. För det fall att något skulle sippra ut. På varmvattenberedarens utlopp (röd färg) en termostatblandare för att inte skicka ut alltför varmt vatten. Därifrån slang till kökskranen. Samma sak med kallvattenslangen från förgreningen efter pumpen, även den kopplad till kökskranen.

Den uppmärksamme ser ett par klämtänger på de svarta kylarvattenslangarna. Det beror på att jag tog isär den ena anslutningen och gjorde om alla tätningar. Vilket inkluderade den koppling jag tvingades fixa under min resa i höstas. Nu ska det få torka ordentligt innan jag tar bort tängerna och kör med bilen.

Allt funkade, pumpen pumpade, kallvatten och än så länge kallt varmvatten till kökskranen och inget vattenläckage. Nu står bilen på parkeringen med varmvattenberedaren fylld. Flera badlakan utlagda runt kopplingarna bara för att jag inte alls gillar känslan av att komma ut till bilen och hitta vätska av något slag på golv och överallt. Brrr!

Men allt funkade inte som det skulle, jag blev inte av med luften i systemet varför det vatten som kom ut från kökskranen kom stötvis med luft emellan. Jag skapar en ny tråd där jag ber om hjälp angående detta.

Härnäst på lut en tripp till Skåne.
 
Toppen