• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga cnc router

F

F.d. 53078

Guest
Detta har inte mycket med husbilar att göra, så den som anser att det är fel att ha denna tråden här är det bara att gå tillbaka till husbilar, ställplatser mm.

Skall försöka att förklara hur jag kommer att bygga min "lilla" maskin det kommer att ta tid för jag har prioreterat husbilen att bli färdig först.

Jag är absolut ingen expert på detta, men tycker at det är otroligt roligt att få maskiner att arbeta automatiskt. Ser fram emot experthjälp om jag har fel.

En CNC maskin utför ett arbete som är programerat av en dator i detta fall blir det en 4 axlad maskin, men vi koncentrerar oss på 3 axlar som är vanligast och lättast.

Maskinen lyder komando som talar om vart axlarna skall röra sig hur fort mm. Dessa komando kallas för G-code som är ett vanligt språk som maskiner förstår. Jag skall inte gå in så mycket på detta just nu.

Med hjälp av ett designprogram så ritar man upp i skala vad maskinen skall fräsa. Det finns massor av program, men vad som är gemensamt för dessa programmen är att man jobbar med lijer och inte med punkter.
Några av dessa program är Autocad, Corel draw, Rhinoceros, Solid Works mm.mm.

När man har gjort designen det kan vara en enkel namnskylt så skallman omvandla den till G-code datta görs med ett CAM program som talar om för maskinen hur fräsen skall gå. På samma sätt som ni skriver ern namn.
Man tar pennan(Verktyget en fräs) Man för den till första bokstaven ( 0 positionen) man sänker pennan till pappret ( Z axel ner) man börjar att skriva ( X och y axel jobbar) tills första bokstaven blir klar lyfter pennan igen och fortsätter att skriva till ordet blir färdigt. På samma sätt jobbar maskinen.

Det finns olika styrprogram som läser dessa G-coder vanligt på hobbymaskiner är med hjälp av en dator som man kopplar till den 25 poliga printerporten. Ett mycket populärt program är Mach 3 ArtSoft USA - Home of Mach3 and LazyCam
Själv använder jag ett Tyskt program som heter WinPc Nc http://www.lewetz.de
Detta program fins i olika utförande som vi kommer till längre fram

Detta var lite om funktionen det kan vara lämpligt att fundera på har stor maskin behöver jag och vad skall jag använda den till.

Min maskin är 1000mm X 2000mm det skulle vara roligt att tillverka den större, men den skall få plats i min källare. Den kan anses som stor när det gäller en hobbymaskin normalt är runt 500 X 700mm

Oavsett storleken så vad som är gemensamt för alla maskiner är att man använder sig av tre motorer en motor för varje position X Y och X.
Steppmotorer har sitt namn eftersom dom "steppar" man ger dom en puls så ändrar dom position dessa positioner är fasta så att datorn vet exakt positionen på motorn.
Fördelen är att dom är billiga
Nackdelen är att dom tappar pulser utan att maskinen vet om det. Vi pratar nu om att en puls är endast runt 0.001mm av verktygets förflyttning.
Problemet uppstår när maskinen arbetar för fort. Vi komer till detta okså i framtiden.
Servomotorer jobbar med en encoder det är detektor som läser av den aktuella positionen det innebär att maskinen ite tappar sin position.
Nej nu blev det en massa text utan bilder och det är tråkigt.

BIild 1
DSCF1826.JPG
Detta är en maskin som vi var i Sevilla och köpte för skrotvärde den hade tappat minnet sitt program och set skulle kosta en förmögenhet att få ordning på den igen. Motorerna var analoga så vi köpte nya motorer i Danmark med växellådor

Bild 2
DSCF1827.JPG
Dom danska motorerna servomotorer som fungerar som steppmotorer.

Bild 3
DSCF1829.JPG
Detta är den nya kontrollen som WinPcNc kontrollerar med hjälp aven PC.

Bild 4
DSCF1835.JPG
En maskinkontroll som vi tog bort ifrån en maskin somblev ersatt av WinPcNc och en PC

Bild 5
DSCF1825.JPG
Mitt Bygge som denna tråden skall handla om

Bild 6
router.dwg.jpg
Ritning avmin maskin i Rhinocros.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bygga cnc router

Förstår 95% av vad du skriver, när jag har använt 3 (5)((7)) axer CNC-maskiner för trä - samma som du beskriver.
Men förstår inte exakt vad du letar efter med titeln:Bygga cnc router
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bygga cnc router

Samma som studiobygget Interessant. Igen är tvingad att läsa allt i HBK
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bygga cnc router

OK - men jag kunde inte se av titel och beskrivning.
Tyvärr - bara ville hjälpa till om det fanns en fråga eller ett problem.

"keep on the good work" ;)
 

Jack E

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
74
Medlemskap
2024
Sv: Bygga cnc router

Hej Juan !

Detta ritprog. Rhinocros är det mycket dyrt att anskaffa ?
Har kollat lite på nätet om det, verkar vara mycket smidigt att använda.

//Jack
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bygga cnc router

Tack Bredomobil vi behöver proffshjälp

Rhinoceros är tyvärr ett dyrt program om man ser det i hobby form.

Kontakta Marinesoft L.A. som är mycket hjälpsam och trevlig.
Han hjälpte igång mig ochkopplade in sig på min dator och visade mig grunderna i RhinoCam. Sedan var det bara att exprementera på egen hand.

Dessa program är för 3D i dom flesta fall räcker det med 2.5D.

Det finns många billiga 2d program. Själv använder jag Corel draw och exporterar i HPL format som WinPcNc programmet försår

Med 2.5D menas att Z axeln är fast i några olika djup och kan inte köras steglöst. Fullt användbar i dom flesta fall.

a48tc0.jpg.png
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bygga cnc router

Ups:oops: - Jag ska fräscha upp minnet.:rolleyes:

- som jag minns i dag.
De flesta äldre program är långsamma i 5 axel - eftersom det är en interpolation av x, y, z som ger 4 / 5 axeln.

men som jag förstår problemet är z-axeln, vilket är besvärande?
Den bör inte vara - här behöver tänka mer.
Om det ditt program körs i brun.exe?

Trots viljan att hjälpa till, hoppas jag, - kommer hjälp från den svenska sidan med modern uppdaterat hjälp.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bygga cnc router

Z axeln är inte besvärande det är bara det att OM man använder HPL filer som är hewlett/Packar Plotter Files så får Z axeln inget komand mer än ned och upp, Samma som pennan i en plotter som ritar. Man löser detta med olika färger. Olika färger motsvarar olika djup av Z axleln. WinPc klarar upp yill 10 olika färger .
Om vi tittar på bilden så är den programerad med 3 färger 3 olika skärdjup eller 3 olika verktyg. Varje färg kan man programera med olika hastigheter, djup eller verktyg.
Ett exempel: en namnskylt i 3d
Maskinen börjar med den oranga färgen och och tar bort allt material låt oss ta 10mm. Bokstäverna kommer nu att ligga 10mm över den oraga delen.
Den röda linjen fräser med en fin fräs ut bokstäverna me en rund kant
Till sist meden blå linje väljer man en tunn plan fräs för att snygga till bokstäverna.
Med olika färgerna kan man välja fräs, Hastighet och djup.
Varje linje motsvarar den lije som maskinen följer med det verktyg som man önskar. Med en tunnare fräs krävs fler linjer. I detta fallet så är denoraga fräsen stor har enstor diameter och kommer inte in i hörnen. Därför används den blåa fräsen som har en mycket mindre diameter och kommer in i hörnerna bättre. Till sist den röda fräsen är en rund konisk fräs som gör bokstäverna runda och fina.
Denna metod kallas för 2 och 1/2 Dimention.

Hade tänkt mig att hitta några bra demoprogram. Samt var man kan beställa ledskruvar och linjala ledstänger biligast.
Jag skall i morgon prata med Lewart om han kan ge oss ett demo som man kan instalera och öva med. Det finns ett demo som fungerar i 5 minuter som är lite om man vill prova sig fram.
 

Bilagor

  • win2b.jpg
    win2b.jpg
    59 KB · Visningar: 1.222
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bygga cnc router

Det är samma ord
Ta de Roligt

En gång hoppade det in 4 Svenska ungdommar i en Taxi i Köpenhavn och sa till Chaufören att köra till en rolig plats. Han sa je je för fan och körde dom till någon lungn Kyrka.
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Bygga cnc router

Ett sätt att kunna fortsätta med enklare stegmotorer men ändå ha precissionen av en servomotor med encoder är att komplettera med MÄTSKALA 1000 MM (finns just där endast för 1.1m max) och sedan reglera positionerna från skalan som är absolut. utdatat är rätt simpla fyrkantsvågor.
Lite beroende på hur exakt/glappfritt du vill ha så skulle du kunna titta på IGUS iglidur linjärskenor de är billiga och finns med låsning i YZ eller Y eller Z för att undvika byrålådor. det är aluminium klossar med polymerlagring och sedan en aluminiumskena.
ger inte µ precission men rätt tight ändå.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bygga cnc router

Ett sätt att kunna fortsätta med enklare stegmotorer men ändå ha precissionen av en servomotor med encoder är att komplettera med MÄTSKALA 1000 MM (finns just där endast för 1.1m max) och sedan reglera positionerna från skalan som är absolut. utdatat är rätt simpla fyrkantsvågor.
Lite beroende på hur exakt/glappfritt du vill ha så skulle du kunna titta på IGUS iglidur linjärskenor de är billiga och finns med låsning i YZ eller Y eller Z för att undvika byrålådor. det är aluminium klossar med polymerlagring och sedan en aluminiumskena.
ger inte µ precission men rätt tight ändå.
Hur får man en steppmotor att arbeta med en linjär enkoder?
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Bygga cnc router

Själva stegmotorn är inte inblandad det är bara styrsystemet man behöver tänka på.
Traditionell stegmotorstyrning går ut på att du ger kommandon 1 , 1/2, 1/4 eller ett 1/8 steg framåt därefter så adderar du detta steg till en räknare och anser dig nöjd med att det är där du är.
En servomotor är ju egentligen bara en dc motor där du läser av pulser från en decoder och accumulerar avläst resultat. sedan jämför du är och börvärde med varandra och tar beslut om motorjusteringar.
ofta med någon variant av en PID regulatoralgoritm. Skillnaden med att köra en dc motor mot en stegmotor är ju bara att istället för att ta beslut om x volt eller x % pwm ut så begär du x steg frammåt eller bakåt. har u färdiga stegmotor-servomoduler som är positionerande så kan detta vara klurigt att få in kanske men gör du själv styrsystemet är det inte så stor skillnad. som sagt man räknar bara inte hur många pulser som stegmotorn går man räknar vad linjalen säger att man verkligen tog. dessa linjaler har dessutom synkpunkter var xmm så man måste inte referensköra mot ett ändläge vid start så som man får med stegmotorer.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bygga cnc router

En steppmotor styrs av en fyrkantskurva hastigheten bestäms av frekvensen av pulserna
En servomotor styrs av en flat DC spänning eller i vissa fall en normal A/C spänning

Skulle man använda en steppmotor till en encoder så måste man ha ett komplicerat och dyrt interface som gör det hela ointressant.
Eller med andra ord hoppa över ån efter vatten

Att använda en linjär encoder ser jag ingen fördel av heller. Man använder rotativa billigare encoders som inte har någon begränsning av längden.
Den linjära encodern som du visade är bra till DRO (Digital Read Out) till en manuell fräsmaskin/Svarv som tar hänsyn till glapp i ledskruvar E.t.c.
Däremot så tvärt om så finns det olika fabrikat av servomotorer som man kan koppla in som om det vore steppmotorer och har en inbyggd encoder. Motorn som jag visar i första inlägget är en sådan Mac 800 heter den och programeras med en dator till dom egenskaper som önskas. Problemet är att den är mycket dyr för hobby kostar runt 2000€ plus växellådan på nästan en tusing till
 

Bilagor

  • MAC800_D2_Integrated_Servo_motor.jpg
    MAC800_D2_Integrated_Servo_motor.jpg
    30,4 KB · Visningar: 1.120
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bygga cnc router

Idag skall vi titta på hur maskinen styrs av datorn eftersom det har blivit en massa motorprat.

Vi koncentrerar oss på det biligare och enkla sättet först med Steppmotorer

Steppmotorn funktion är lik en vanlig likströmsmotor, Skillnaden är att Steppmotorn har Fyra olika lindningar, man lägger en kraftig spänning på en av lindningarna och motor fastnar i detta läget nästa steg är att man flyttar spänningen till nästa lindning och motorn flyttar sig ett steg. Det viktigaste kännetecknet för dessa motorer är att kunna flytta ett steg i taget per puls . Detta steg kan variera från 90 ° till små rörelser på endast 1,8 °, dvs det tar 4 steg i det första fallet (90 °) och 200 för det andra fallet (1,8 °), för att slutföra en fullständig rotation av 360 °.

Datorn LTP printerport har flera utgångar som man använder sig av för att styra motorerna, Datorn kan bara ge en liten spänning på 5V och motorn behöver en mycket kraftig ström för att få styrka att flytta axlarna.

Därför behöver man en Driver för att motorerna skall flytta sig Datorn ger en puls för varje step som motorn skall flytta på sig ju fortare pulserna kommer ju fortare flyttar sig motorn. Så långt är det bra Nu behöver bara motorerna veta i vilken riktnng som dom skall gå därför har man en utgång som bestämmer riktningen DIR direction. Så för varje motor har vi fyra kablar ifrån LTP utgången+5V, Pulserna, jord och Dir. Detta är komunikationen till motorns drivenhet. Med dessa prylar så kan vi nu med ett data program styra och kontrollera motorerna.
 

Bilagor

  • 250px-StepperMotor.gif
    250px-StepperMotor.gif
    77,2 KB · Visningar: 1.086
  • miniature-stepper-motor-driver-466683.jpg
    miniature-stepper-motor-driver-466683.jpg
    28,2 KB · Visningar: 5
Toppen