• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga camper van

F

F.d. 57474

Guest
Hej alla! Ny på detta forum men har länge smygläst :)
Det är som så att jag är på jakt efter en skåpbil, helst en sprinter, jumper eller transit som jag hade tänkt isolera och inreda så att den blir duglig att bo i under en planerad resa genom Europa under semestern. Som ni förstår så hinner jag förmodligen inte komma särskilt långt med mitt projekt innan det är dags för jungfrufärden men troligtvis går det att få den bebolig även med min snäva tidsfrist. Det som prioriteras är alltså inte att få den super estetiskt tilltalande med en gång, utan snarare funktionell. Det jag planerar att göra är att köpa någon utav tidigare nämnda skåpbilar montera en taklucka med fläkt, solceller med tillhörande batteribank, skaffa någon form av kylbox/kylskåp, isolera den och inreda den med en säng och gärna någon form utav arbetsyta där jag kan laga enklare måltider på ett gasolkök eller liknande. Kanske ska nämna att jag har en budget på ca 50 000 för bygget.
Jag har kollat på oräkneliga van builds under en längre tid och läste mycket i trådarna på både detta forumet men även andra så det känns som att jag har ett ganska bra hum om vad som bör göras och hur. Men jag vänder mig till er erfarna byggare här med lite frågeställningar som dykt upp.
1.Ser att många använder sig av någon typ utav vibrationsdämpade material på plåten innan isoleringen kommer på plats, vart får jag tag i detta om det nu ens är nödvändigt?
2.Någon av tidigare nämnda skåpbilar som lämpar sig bättre för van build än de andra?
3.Kan man nyttja den inbyggda webasto dieselvärmaren för att värma hela bodelen om man tar väck skiljeväggen från kupén eller är det bara önsketänkande?
4. Någon typ utav isolering som lämpar sig särskilt väl?
Tack på förhand! De dyker troligtvis upp ännu flera funderingar sen längs vägen som jag kan behöva er kunskap till ;)
 
Toppen