• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bye Bye GranCanaria, kommer tbx i höst!

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Det går an fylla 120-literstanken när det är såna här priser
BP i Doctoral här på GC har fin station f töm o fyll + lätt spola HB-taket(ramp) vilket behövs e Kalimasanden. Nattar i LasPalmas hamn efter 3,5 härliga månader på ön o kör ombord på färjan t Huelva (fvb Algarve) tidigt i morgon!
Ser redan fram emot nästa vintersäsong här!

IMG_2218.JPG
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Bye Bye GranCanaria, kommer tbx i höst!

Monica. Du måste berätta hur du kommer dit och pris. Vilka campingar och priser.

Verkar spännande
mvh
Beddingestrand
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Bye Bye GranCanaria, kommer tbx i höst!

Campingar? Finns 4st vad jag vet. Inga värda namnet enligt mig. Antingen för trångt/utan service/för "off"/för blåsigt. Här står vi mest på vanliga parkeringar (inga markiser, stolar mm), fricampar på grusplaner el nån stenig strandparkering längs vägen.
Lite primitivt ja, men det står iaf jag ut med för klimatet är ljuvligt, med shortsväder och bad hela vintern. Solcellerna laddar batterierna fulla varje dag.
Färjan kostar per meter. Jag betalar f 7m fr Huelva ca 1200€ t.o.r. Tror det är liknande pris fr Cádiz.

image.jpg
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Bye Bye GranCanaria, kommer tbx i höst!

Tack för tiden du varit här. Kul att stöta på varandra med jämna mellanrum. Nästa år får du ha kaffet på när man kommer från Skandinaviska klubben.

Ralph & Louise


Självklart! Hoppas det duger med pulverkaffe ;) :D

Ha det så fint tiden ni har kvar o hälsa Louise! :msn_flower:
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Bye Bye GranCanaria, kommer tbx i höst!

Hej Monica!
Har du på ett ungefär vad det kostade dig 3,5 månader på ön?
Blev så sugen att göra som dig men det dröjer några år till.

/Pelle
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Bye Bye GranCanaria, kommer tbx i höst!

Ang kostnader, förutom "delivery"pizzan då ;) se inlägg 4. Utöver det 2€/100 lit vatten. Ingen kostnad för de platser jag stod på. Mat, bar- o restaurangbesök förståss :D Man lever lite bohemiskt m husbil på GC. Underbart vara där tycker jag, men inget för de som gillar "boa in sig" på campingar o vill ha bekväm service.
En del stora kackerlackor får man tåla :twitcy: där man kan tömma toan i "sanitaria"brunnar. Tunga lock, kraftig skruvmejsel el likn anbefalles.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Bye Bye GranCanaria, kommer tbx i höst!

Skräm dom inte Majzzan. Det finns formella tömningar också på ön. El Doctoral bl.a som är GRATIS:D på en BP mack där man samtidigt köper vatten 100 liter för två €. Där kan man spola av solpanelerna också.

El Doctoral

Sen att man kan tömma i brunnar, reningsverk, uppställningsplatser (campingar) är ju lite överkurs.;)

Kanarieöarna
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Bye Bye GranCanaria, kommer tbx i höst!

Kanarieöarna är ju det enda rätta åtminstone när det gäller vädret
kan man konstatera efter att ha genomlidit denna vinter
på Costa del Frio på Fastlandet.
Nästa år blir det Teneriffa eller Gran Canaria det är ett som är säkert.
Då slipper man i alla fall snön på Playan............
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Bye Bye GranCanaria, kommer tbx i höst!

Skräm dom inte Majzzan. Det finns formella tömningar också på ön. El Doctoral bl.a som är GRATIS:D på en BP mack där man samtidigt köper vatten 100 liter för två €. Där kan man spola av solpanelerna också.

El Doctoral

Sen att man kan tömma i brunnar, reningsverk, uppställningsplatser (campingar) är ju lite överkurs.;)

Fina servicen vid BP Doctoral skrev jag om i ursprungsinlägget. Inte tanken att skrämmas, att jag gillar Gran Canaria med husbil märks väl :D. Många har dock skrivit till mig privat och tror det är strösslat med bra campingar på ön, precis som på Spanska fastlandet. Är det så, ska man veta vad man ger sig in på. Jag rekommenderar verkligen Canarias med husbil, jag återvänder ju själv
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Bye Bye GranCanaria, kommer tbx i höst!

Hur fungerar det med hund vid överfarten?
Vi är inte fundersamma på boendet då vi inte tar in på Camping i Sverige annat än när vi behöver tvätta kläder, 3-4 månader kan ju ge ett annat resultat men det visar sig den dagen.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Bye Bye GranCanaria, kommer tbx i höst!

Kan bara tala för Huelvafärjan vad gäller hund. Man får bet. f hunden vet ej pris, på övre däck finns boxar i olika strl utomhus under tak med tillgång dygnet runt, o rastmöjl bredvid, till skillnad om hunden lämnas i bilen (tider tillgång t bildäck se bilden, lö-sö mot GC, to-fr tbx). Skulle inte vilja ha hund på bildäck själv. Min senaste överfart gungade d rejält och många stressande (f hund då) billarm satte igång. Man får inte ha hundar i loungerna men de verkar se mellan fingrarna om det är en pytteliten i väska/bur.
Ett bra tips är att hänga för en filt för buröppn på däck, lugnare f hunden o såg att en del lyste solen in på.

IMG_2234.JPG
 

andersg52

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Luleå
HBK-Nr
6813
Medlemskap
2024
Sv: Bye Bye GranCanaria, kommer tbx i höst!

Nu är det fullbelagd på El Pinillo kanske för all framtid och det pga att Arguineguin stänger ner sin camping, bärgningsbilar kör i skytteltrafik och fyller denna camping med husvagnar. Majzzan o Sir MC Lain kunde ni som tidsfördriv starta en stjärncamping på ön?
 
Toppen