• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bustner -05 med E-block utan laddning

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Är det okej att bara sätta in en vanlig Ctek laddare direkt till bodelsbatteriet ?
Nackdel med denna lösning?

1-Tänkte komplettera med solpanel som laddar bodelsbatteriet.
kompletterat med spänningsrelä som går från bodelsbatteriet mot fordonsbatteriet.

2- Solpanel, ctek laddare laddar fordonsbatteri och spänningsrelä mot bodelsbatteriet.

Vilket av alternativen ovan är att rekommendera?
Tackar på förhand
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Koppla in en CTEK D250SA så får du både en MPPT solcellsladdare (av bodelsbatteriet) och effektivare laddning när motorn går + återladdning till bilbatteriet när bodelen är fulladdad.

Sedan kan du ha en vanlig CTEK-laddare när du har 230V åtkomligt. Hela inkopplingen finns beskriven i manualen till D250:an.

MVH
Hans
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Det gamla e-blocket blir väl kvar då det hanterar tanknivåer och temperaturer.
Kan tänka mig att de båda kopplas paralellt för att inte bli av men nån funktion.
Skulle man bygga upp systemet på nytt är det hur enkelt som helst.
 

japo1

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
6842
Medlemskap
2024
Laddaren i Reich elblock brukar ofta sluta fungera efter några år, beroende på att kylfläkten går sönder.
Så här har jag gjort: Inköp av Ctec dual 250 och en Ctec 230/10 (borde köpt 20 A).
Befintlig kabel från startbatteri borttages från elblocket och ansluts till Ctec dual. Bodelsbatteriernas anslutning till elblock lämnas kvar. Befintlig solcell kopplas bort från Burstners org regulator och ansluts till Ctec dual. Ctec dual ansluts till bodelsbatterierna.
Ctec 230/10 ansluts till elblockets extra klämmor för extern laddare. Allt avsäkras förstås som vanligt. Dessutom har jag en extra mobil sollcell 80 W som ansluts till Ctec dual vid behov. Numera helt bekymmerfri laddning och fortfarande fungerande elblock.
 
Toppen