• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Brott mot EUs öppna marknad?

L

linde

Guest
Fick skatteavi från Transportstyrelsen. Ringde och frågade varför jag som har en -98 fått den höga skatten. Svar: den blev tagen i trafik efter 1 jan. Den blev tagen i trafik 1998 i Tyskland säger jag, svar: räknas inte. " Tror ni att ni får skilja på skatten på bilar köpta i Sverige o Tyskland? Svar: Vi utför vad regeringen betämmer.
Jag tror inte Sverige får ta ut högre skatt på bilar köpta i Tyskland än i Sverige. Någon som vet vart man vänder sig med en protest. Någon EU- politiker kanske?
 
L

linde

Guest
Sv: Brott mot EUs öppna marknad?

Fick svar från Solvit, Beskattningen är lika för fordon reg efter 1 Jan.(imp o sv-såld)
Naivt av mig tro att man kan få ändring hos en myndighet. Protest från en person väger lätt mot alla nöjda.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Brott mot EUs öppna marknad?

Tyvärr så är det så och när jag tog in min gamla husbil från 1990 så var det bältesregelrna från 1994 som gällde = förstärkta säng/sittlådor = blev bara reggad med 1 passaerare i Sverige mot 6 passagerare i Tyskland .

Vi är med i EU men ändå inte tydligen .
 
Senast ändrad:

UffeO

HBK Medlem
Inlägg
1.500
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5239
Medlemskap
2024
Sv: Brott mot EUs öppna marknad?

Ni vet väl att det är bara det dåliga från EU, som vi ska va med på.
Allt annat kämpar man emot med näbbar och klor.
 
L

linde

Guest
Sv: Brott mot EUs öppna marknad?

Efter att jag svarat på mailet blev jag uppringd. Min fråga var inget för Solvit utan mer för dess tyska motsvarighet så de skulle skicka mitt ärende dit. Kanske finns det hopp.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Brott mot EUs öppna marknad?

Det samme med personbil :(

Jag har en Dansk importeret Kia Carnival 2,9 TDI 2005 årligt 9.900 Sek, pris for tilsvarende Svensksåld 5.100 Sek.

Samme bil samme motor ???????? Det må da kaldes en handelshindring, for at gynna dom svenske bilforetag :(
 
Toppen