Bromsverkan/balans på bilen?

Tråd startad i 'Sköt om Husbilen' av Johan.c, 10 Juli 2019.

  1. Johan.c

    Johan.c HBK Intresserad

    Inlägg:
    2
    Kommun:
    Bromma
    Hejsan, första inlägget för mig!

    Vår husbil, en Nordic 2004 med MB 316cdi chassi och ca 18,5`mil på mätarn, den har enl. mig knasiga värden på bromsarna...
    Den går igenom besiktningen utan anmärkning, men jag vet mig inte att jag sett "omvända" broms värden
    på bilar innan.
    Fram: 3,1 & 3,0
    1600kg (taget från regbeviset, men tror inte den väger så)

    Bak: 4,5 & 4,6
    2240kg (taget från regbeviset)

    Är detta normalt på en 3,5T bil eller är det någons fuffens med bromsbalansen / bromskraftsregulatorn?

    Är det någon som vill lägga upp sina besiktnings värden från liknande bilar i år eller förra??

    Mvh
    Johan
     
    Senast ändrad: 10 Juli 2019
  2. Ingrid o Pålle

    Ingrid o Pålle HBK Medlem

    Inlägg:
    3,165
    Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3493
    Framhjulsdriven Ford, 4,1 t totalvikt.

    Framaxel:
    Vikt: 1430 kg
    Bromsvärde: 4,3/4,3

    Bakaxel:
    Vikt: 2100 kg
    Bromsvärde: 6,1/6,5

    Pålle
     
    Johan.c gillar detta.
  3. Marianne & Ranko

    Marianne & Ranko HBK Medlem

    Inlägg:
    4,594
    Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2025
    HBK-Nr:
    12537
    MB Sprinter
    bakhjulsdrift 3,5t
    årsmodell 2014
    i drift 2015

    Bromskontroll: rullbromsprovare
    Framaxel: 5,0 5,0
    Bakaxel: 4,9 5,0
     
    Johan.c gillar detta.
  4. MatsMari

    MatsMari HBK Medlem

    Inlägg:
    196
    Kommun:
    Olofström
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25305
    Hej ni har bra värden . Jag bromsade inte upp för mycket , bara när det var ojämnt. Besiktnings gubben märke om det är bra bromsa. Så värdet ska vara så jämn så möjligt , på axeln.
     

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.