• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Broavgift Motala

B

Byggare Bob

Guest
Detta måste väl ändå vara en kanonaffär för staten.

Vi har passera här vid två tillfällen och efter det fått faktura om 5 kronor/ tillfälle.
Brevportot vid dessa tillfällen lär ha vida överstigit de fakturerade 5 kronorna.:twitcy:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Broavgift Motala

Transportstyrelsens kostnader för att trycka, kuvertera och skicka ut en pappersavi uppgår till cirka 2,20 kronor. Kostnaderna för porto är förhållandevis låga på grund av de stora volymer brev vi skickar ut.

I genomsnitt skickas 750 000 skattebeslut ut via brev varje månad. Att kostnaden per beskattad passage är lägre (2 kronor) än kostnaden för ett brevutskick (2,20 kronor) beror på att många avier (cirka 210 000) skickas ut elektroniskt till fordonsmottagarens internetbank (e-avi), och att många företag samlar alla skattebeslut på en och samma avi (samlingsfaktura) vilket också minskar kostnaden för distribution.

Summa summarum: Det är inte bara Transportstyrelsen som tjänar pengar på broavgiften!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Broavgift Motala

Och hur tänker dom miljömässigt med alla dessa utskick, som även om dom är billiga belastar miljön!

//Tommy
------------------------------------------
De kanske tänker på våra nedläggningshotade pappersbruk och de anställda där, samt posten som går dåligt , och även på att skogen behöver förnyas :).
Eller kanske de inte tänker alls, för att avgiften även om den är låg, gör nog att många tar vägen genom Motala i stället.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Broavgift Motala

Förmodligen kommer det så småningom att läggas på en pappers faktura avgift på detta. Som många andra redan gör. Får du en faktura på 5 kr och en avgift för fakturan på 30kr så fixar man nog e-faktura innan nästa gång.
 
Y

Yjons

Guest
Sv: Broavgift Motala

Och förbrukar bränsle för mer än fem kr. Hur man vänder sig sitter ändan bak. Dessutom blir det krångligare och krångligare att trassla sig genom stan jämfört med den halvminut det tar över bron.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Broavgift Motala

Varför oroa sig för att eventuellt få en påminnelseavgift och därför köra omvägar för att slippa betala en broavgift? Varför oroa sig för att statens, och därmed våra, utgifter skall skjuta i höjden för portokostnader? Varför oroa sig för pappersfakturors miljöpåverkan?

Slipp all oro och anmäl er till autogiro och e-faktura för infrastrukturavgifter och trängselskatter. Det kostar inget, garanterar att betalningen sker i tid, påverkar inte miljön och man slipper köra kostnadskrävande omvägar.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Broavgift Motala

Jag oroar mig inte för missade avgifter, de har jag koll på när jag själv valt den vägen, likaså ser jag det inte som en kostnadskrävande omväg att köra genom just Motala, tillfälle ges då till att tex besöka Motormuseet, eller en fika/lunch på lokal.

//Tommy
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Broavgift Motala

Åker fler ggr per år den vägen till släktingar för 5:- per överfart. Lagt upp som elektronisk faktura med automatisk betalning. Inga pappersfakturor eller extra avgifter och de betalas i tid utan att jag behöver bry mig. Dyrare, riskablare och tidsödande att åka genom centrum om man inte ska besöka något. För att inte tala om onödigt avgasutsläpp i stan med tanke på miljö.
 
Toppen