• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Brev från företag som vill köpa min husbil

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Har fått brev med snigelposten från Peter Gustavsson i Örebro AB där man erbjuder sig att köpa min husbil om jag har funderingar på att sälja.

Eftersom vi är tusentals medlemmar kanske fler har fått det. Är nyfiken på reaktioner i så fall.

:mcride:
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Brev från företag som vill köpa min husbil

Jag ser alla liknande försök som oseriösa personer som på detta sätt vill "köpa" din HB. Vill jag sälja kan jag ta kontakt med etablera företag med god renommé som kan sköta om förmedling.
Inga andra göre sig besvär.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Brev från företag som vill köpa min husbil

Kan jag vara ensam bland tusentals medlemmar som fått det. Är det så kan jag också räkna ut anledningen.

:cool:
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Brev från företag som vill köpa min husbil

Nädå, du är inte ensam om detta. Har fått liknande erbjudande från andra företag.
Aktiv marknadsföring? Finns säkert både seriösa och dom som prövar lyckan att tjäna en liten peng på bilförmedling.
Det som med allt annat, man får vara observant och absolut inte naiv i dagens samhälle.
En gång för mer än 15 år sedan, blev jag nästan terroriserad av intresserade uppköpare, som ville köpa min gamla Peugeut 504 PickUp.
Jag behövde inte lyfta ett finger för att bli av med "bil-eländet", fick bra betalt och den försvann på export till någon sydligare världsdel.
Kanske rullar den än idag till någons glädje... Kanske är din husbil intressant i det avseendet? Äldre och reparationsduglig för hemmafixaren?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 28555

Guest
Sv: Brev från företag som vill köpa min husbil

Känner Peter sedan årtionden tillbaka och han är seriös och trevlig.

Han köper husbilar och säljer dom vidare. Affären görs upp på banken om man vill det, alltså ingen skum förmedlingstjänst.

/Toper
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Brev från företag som vill köpa min husbil

Finns hur många husbilar som helst till salu, be Peter köpa dom och låt dom äldre slippa hans försök till att komma åt en billig husbil.:mad:
.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Brev från företag som vill köpa min husbil

Jag har också fått brev från Örebro. Jag kollade upp företaget och det verkade seriöst på sätt och vis.
Men vem f... orkar skicka ut brev till folk helt på måfå och utan kännedom om både person och bil, och inte en tanke på att sälja i mitt fall.
Verkar fullständigt urlöjligt och underligt även om det skulle vara en seriös firma.
Köp och pruta på blocket om du behöver bilar att sälja i stället för dessa löjliga och underliga brev.
Sedan kan man undra om någon varit inne och nallat på HBK's listor igen, för jag äger en lätt lastbil enligt bilregistret.
Kanske kan de söka på HYMER i o. f. men ändå.....

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 28555

Guest
Sv: Brev från företag som vill köpa min husbil

Jag har också fått brev från Örebro. Jag kollade upp företaget och det verkade seriöst på sätt och vis.
Men vem f... orkar skicka ut brev till folk helt på måfå och utan kännedom om både person och bil, och inte en tanke på att sälja i mitt fall.
Verkar fullständigt urlöjligt och underligt även om det skulle vara en seriös firma.
Köp och pruta på blocket om du behöver bilar att sälja i stället för dessa löjliga och underliga brev.
Sedan kan man undra om någon varit inne och nallat på HBK's listor igen, för jag äger en lätt lastbil enligt bilregistret.
Kanske kan de söka på HYMER i o. f. men ändå.....

M.v.h. JANKRO.

När du skriver "du" och "någon". Syftar du på mig då ?

Transportstyrelsen säljer ägaruppgifter till företag.

/Toper
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Brev från företag som vill köpa min husbil

Sedan kan man undra om någon varit inne och nallat på HBK's listor igen, för jag äger en lätt lastbil enligt bilregistret.
Kanske kan de söka på HYMER i o. f. men ändå.....

M.v.h. JANKRO.

Finns inte mycket info att hämta i HBKs "listor" idag, adress mm finns inte tillgängligt för mer än web och styrelse... Sök på en medlem och se hur mycket info du får upp. Finns ett fält för telefonnummer men det är frivilligt, det obligatoriska visas inte...
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Brev från företag som vill köpa min husbil

En variant på temat har jag råkat ut för ett par gånger när personbilen avställts inför husbilsresorna söderut under vintern.
Första gången ringde en man och undrade om jag tänkte sälja bilen eftersom jag ställt av den. När jag sa nej ville han ha reda på varför jag då hade ställt av den. Det fick han inget svar på naturligtvis.
Andra gången, för exakt ett år sedan, kom det ett brev med samma frågeställning från en annan firma. Gick direkt till pappersåtervinningen.
Tydligen kan man beställa löpande upplysningar angående avställningar från bilregistret, i så fall ett exempel bland många missbruk av offentlighetsprincipen i Sverige.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Brev från företag som vill köpa min husbil

När du skriver "du" och "någon". Syftar du på mig då ?

Transportstyrelsen säljer ägaruppgifter till företag.

/Toper
-----------------------------------------------------
Nej naturligtvis menade jag inte alls att du på något sätt skulle vara inblandad i info om medlemmar, och jag skrev ju dessutom att firman verkar vara seriöst etablerad i alla fall, även om det verkar underligt att bara skicka iväg brev till folk på måfå.
När jag skrev "du" i meningen om Blocket så menade jag bilmånglaren, och med någon menade jag bara just någon som har med utskicket att göra.... Sorry Toper, det var absolut inte alls ämnat åt dig :).

Vi hade tidigare problem med att våra medlemslistor utnyttjades för olika saker som kanske en del inte ville, och det gjordes då om.

Problemet i alla fall förr var att det var problematiskt att hitta en husbil i bilregistret som var reggad som lastbil och fabrikatet benämndes som Fiat, Peugeot, Citroën, Ford, Mercedes m.m. Det kunde lika gärna sitta ett flak på den bilen.
Så då kan man tänka sig att det säkert går lättare nu att söka på husbilsfabrikatet trots att det i så fall står sist på "Fiat"-raden om det finns med, men på raden Fordonsslag så står det bara Lastbil.

Fast om man söker på personers namn och ort och kollar bilar man äger, särskilt om man har lite udda efternamn som både Alve och jag, och även Nisse och Nana, så är det inte längre så så svårt att förstå att personens Fiat lastbil är en husbil i mitt fall och Alves Iveco lastbil också är en husbil och att hans personbil är en T....
Att Alves Iveco är en husbil syns inte ens i bilregistret, så därifrån kan inte uppgifter till hans brev härstamma.
Det går även att hitta andra uppgifter om de är inskrivna.
Och så vidare.... Men jag kan naturligtvis ha helt fel.

Jag bryr mig inte så mycket, och lägger breven där de hör hemma :rolleyes:, men en del blir fundersamma på hur uppgifter kan komma fram och kan utnyttjas.


M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Brev från företag som vill köpa min husbil

Finns inte mycket info att hämta i HBKs "listor" idag, adress mm finns inte tillgängligt för mer än web och styrelse... Sök på en medlem och se hur mycket info du får upp. Finns ett fält för telefonnummer men det är frivilligt, det obligatoriska visas inte...
-----------------------------
Hejsan, nej inte direkt ur "listorna" men.....

Du har en FIAT BÜRSTNER I710 o.s.v. (Detta kommer inte från "Garagesidan".)
Du har även en H...... personbil o.s.v.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Brev från företag som vill köpa min husbil

Att hitta lastbilsregistrerade husbilar i Bilregistret är inte något som helst problem, så länge man vet vilka karosserikoder som genom tiderna har använts vid registrering av husbilar.

Så här står det om min N1:

Kaross
22 (Skåp - Bostadsinredning)

Pålle
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Brev från företag som vill köpa min husbil

Hade under många år en granne som under den tiden fyllde 80 år. Han bytte också bil vid 80 års ålder. Min son, som då var i 30-års åldern, uttryckte sig så här: Märkligt, han inte bara kör bil och är 80 år, han byter bil också.

Jag är själv inne på mitt åttionde år och jag misstänker att man resonerar så här: Den här husbilen blir nog snart till salu eftersom det gäller en lastbilsregistrerad bil som kräver C-kort som i sin tur kräver regelbundna läkarundersökningar. En så gammal gubbe bör det dessutom gå lätt att förhandla med. Förklarar för honom att han får betalt på det sätt han själv bestämmer. Nämner också att vi ev. kan gå till banken tillsammans.

Den meningen får mig att känna mig idiotförklarad i förväg.

Gick som vanligt in på Hitta.se (80-åring som använder dator?) för att se vad det var för företag. Intressant att ta del av hans utbud av beg. gamla bilar.
Det fanns ingen gatuadress, bara box-nr.:cool:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Brev från företag som vill köpa min husbil

Första kriteriet borde vara:
Är företaget registrerat (kolla t.ex. på www.allabolag.se)?

Andra kriteriet borde vara:
Annonserar företaget med en "fysisk" adress (inte en box-adress eller en c/o-adress)?

Tredje kriteriet borde vara:
Har företaget ett registrerat telefonnummer (fast eller mobil)?

Fjärde kriteriet borde vara:
Stämmer uppgifterna enligt kriterierna 1,2 och 3?

Pålle
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Brev från företag som vill köpa min husbil

Ett första tecken på seriositet är enligt mig "Har företaget en egen webbsida?".
Om inte så bryr jag mig inte ens om att forska vidare hur det är med företaget.

Inget seriöst företag går väl in och snokar i enskilda personers ägande så de är inte ens värda att kolla upp...
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Brev från företag som vill köpa min husbil

Förstår inte riktigt varför en del blir så upphetsade av just detta riktade reklamutskick. Det lär ju knappast vara det enda utskicket som hamnat i brevlådan..
Företaget har givetvis köpt ett adressregister av Transportstyrelsen för att kunna skicka sitt material till den målgrupp dom vill nå: Husbilsägare, och därmed även möjliga framtida köpare och säljare av husbilar.

Köp fordon- och adressuppgifter

Det är väl knappast att ”snoka” eller vara oseriös? Många företag gör så och informationen är inte hemlig alls.
Hellre riktade reklamutskick istället för all annan totalt ointressant skitreklam som kommer i brevlådan var och varannan dag.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.254
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Brev från företag som vill köpa min husbil

Om ett företag är oseriöst för att de skickar riktade reklamerbjudanden till, i detta fall, husbilsägare så lär alla mäklare som skickar reklam till villaägare också vara oseriösa. Jag får även adresserad reklam från KABE och då kan man undra om de också är oseriösa.
 
Toppen