• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bredd på Kampa Uppblåsbara förtält?

I

Ixeofors

Guest
Hej!
Vi funderar på att köpa ett Kampa förtält (ej drive away) men jag hittar ingen info alls om bredden på förtälten i förhållande till markis bredden?

Vår markis är 3,50m och det finns ju förtält som är 3,30m breda. Men skulle vilja ha det som är 3,90m brett, frågan är om någon här vet ifall det fungerar på en 3, 50m markis?
 

farfar66

FD HBK Medlem
Inlägg
117
Kommun
Motala
HBK-Nr
18918
Medlemskap
2022
Läste fel!
Jag tror inte att du kan ta ett 390 och sätta in det på en 350 markisskena! Då får du de yttre luftkanalerna utanför markisens geiderskena
 
I

Ixeofors

Guest
Stämmer bra, fick svar av en handlare nu att det inte funkar.
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Vill bestämt avråda från att fästa ett Kampa förtält i markisen. Man skadar väldigt lätt markisens armar och fästen så att markisen blir svår att veva in sedan. Dessutom kommer luftkanalernas ändar inte att stöda mot bilen utan hänga i luften! Det går visserligen att kompensera markisens tjocklek med t ex mellanlägg av t ex styrenplast av rätt hårdhet och hållfasthet men det är krångligt att få på plats och lossnar lätt när tältet svajar i vindstötar. Markisen är ju ingen lyftkran heller! För att inte skada den måste man vara tre personer när man vevar upp förtältet sedan man trätt in kederlisten i rännan. Två som lyfter upp ändarna med något som räcker ända upp, eller står på pallar,det går inte att använda stöttorna för de måste fällas in långt innan markisen är inne pga geometrien, och en som vevar! Skruva fast en så kallad sprayhoodskena på bilen i stället alldeles under markisen. Skenor finns i båttillbehörsaffärer och hos kapellmakare. Alla har dock inte tillräckligt långa. Man kanske måste skarva. SeaSea har 2,5 m och ibland längre.
Lycka till!
 

farfar66

FD HBK Medlem
Inlägg
117
Kommun
Motala
HBK-Nr
18918
Medlemskap
2022
Jag är ensam och har inga större problem att sätta upp eller ta ned mitt kampa motor ace 400, men jag använder mig av markisens egna stöttor samt har ett travershjul på andra sidan gejderlisten för att enkelt dra in tältet i densamma.
Men man får vara försiktig förvtältet ät tungt.
Jag har en Omnistor 8000.
 
Toppen