• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bra TV-antenn för husbil?

F

F.d. 8491

Guest
Hej,

Vår TV-antenn STATUS OMNI 315 DIRECTIONAL är värdelös och nu skall någon bättre dit.



Vi har fått 4 olika tips på bra antenner från andra husbilsåkare och vill höra om några på Husbilsklubben har erfarenhet att delge oss. De förslag som vi fått är:

Omnimax 12/24 Rundstrålande TV-antenn. Pris 1495:- hos Fritidsteknik AB.
Televés MA-1444 OMNI-NOVA. Pris 2600:- hos CarSod Digitaltvexperten AB
Televés SUPER NOVA. Pris 1499:- hos Kjell & Company.
Beam s gitterantenn. Pris 2090:- hos Beamantenn

Är det någon som har erfarenhet? Vi vill helst ha en rundstrålande och slippa rör ner i husbilen men det är nog bara den första som klarar det.
Alla de här antennerna är väldigt dyra men man kanske måste ta den kostnaden för att få bild på flera platser än nu?

Frågar

Sven-Åke
 
Senast redigerad av en moderator:
Lösning
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Hej,Jan-åke du skriver att antennen är monterad på orginalfoten,finns det någon typ av distans fot så man får upp antennen högre.Har väldiga problem med vår antenn
F

F.d. 12126

Guest
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

God morgon alla husbilsälskare.Det är en hel vetenskap med ant. men det finns vissa fysikaliska lagar som man inte kan förneka.Ni som vill veta mer om ant.kan gå in på kjell&co slå upp katalogen på datorn sidan 341 så får ni läsa en bra förklaring till ant.Beträffande runtstrålande ant.och sk.campingant om man plockar sönder en sådan så finns inuti en liten yagi ant.av plåt
och i en runtsrålande sitter det 4 st små yagi ant.av plåt eller liknande beträffande den s.k.billiga campingant.om den är gammal så skall man kolla tejpen som sitter som tätning mellan halvorna om den har torkat och på väg att släppa så skruva i sär ant. det är säkert mycket vatten och rost gör rent och spreja med 5:56 försegla ant.med en bra eltejp så blir ni av med problemen en gammal ant.kan vara skör i plasten så var försiktiga.Beträffande prissättningen av dessa ant.skulle jag tro att denna beror på hur bra den är tillverkad och hur fin förstärkare som sitter i den ex.vis brusfactor och förstärkning m.m.ju finare elektronik ju dyrare ant.I campingant är förstärkaren väldigt enkel inte skärmad utan transistorerna sitter öppet ingen skärmning alls i dom dyrare är det säkert fin skärmning man får alltid vad man betalar för
Den gamla analoga Tv.sändningen var mycket känsligare för brus det blev mera sö i bilden,den digitala börjar att hacka sedan beror det ju på hur mycket skog med löv och grenar med barr det finns mellan sändaren och dig därför kan ju höjden vara av betydelse det finns platser med lövskog där det är svårt på sommaren men går bra på vintern.Hälsningar från Gothem som ligger på Gotland.
 
F

F.d. 12126

Guest
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Hej. Du frågade om adresser till ant.säljre här kommer lite.För det första Googla på Yagi tv Antenner. Sedan finns här några bl.annat firmor Elfa.se /Allteknik.se / Triax.se / Charge it / Bild i rutan.se Fekvensområdet är 470MHz till 862 MHz.Ha en mycket trevlig läsning om ant.
Som jag skrev i början så är dessa ant.svårmonterade kommer ni på något bra sätt berätta om det för jag har inte gjort det än men yagi eller gitterant.blir det och läser man alla inlägg som jag har gjort så är det inte alla som tycker att runtstrålane ant. är så bra.Många hjärtliga Hälsningar från Gothem på Gotland.Ps.Välkomna hit till ön i sommar.Ds.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Hejsan!

Då jag köpt en nyare bil är jag intresserad av att se lite bilder på monteringar hur ni gjort osv.
Finns det möjlighet för er att lägga in bilder så skulle jag uppskatta det väldigt mycket.

Mvh Pelle 570
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Hej,

Vår TV-antenn STATUS OMNI 315 DIRECTIONAL är värdelös och nu skall någon bättre dit.



Vi har fått 4 olika tips på bra antenner från andra husbilsåkare och vill höra om några på Husbilsklubben har erfarenhet att delge oss. De förslag som vi fått är:

Omnimax 12/24 Rundstrålande TV-antenn. Pris 1495:- hos Fritidsteknik AB.
Televés MA-1444 OMNI-NOVA. Pris 2600:- hos CarSod Digitaltvexperten AB
Televés SUPER NOVA. Pris 1499:- hos Kjell & Company.
Beam s gitterantenn. Pris 2090:- hos Beamantenn

Är det någon som har erfarenhet? Vi vill helst ha en rundstrålande och slippa rör ner i husbilen men det är nog bara den första som klarar det.
Alla de här antennerna är väldigt dyra men man kanske måste ta den kostnaden för att få bild på flera platser än nu?

Frågar


Sven-Åke
--------------------------------------
Har en STATUS 315 - rundstrålande - på min Plåtis. Satt på när jag köpte den.
Var och testade den på NordAntenn/Centralservice och de mätte upp signalstyrka på alla "band".
Det var helt OK.
Testade med 2 olika tvapparater 19" med dvd - en fungerade inte den andra fungerade BRA.
Jag har nu beställt en Grundig 19" med dvd och ett ledat SMS-fäste.
Hoppas det fungerar i sommar på våra resor i Sverige - Åland och Finland. :)
Trevlig sommar!




 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Hejsan!

Då jag köpt en nyare bil är jag intresserad av att se lite bilder på monteringar hur ni gjort osv.
Finns det möjlighet för er att lägga in bilder så skulle jag uppskatta det väldigt mycket.

Mvh Pelle 570

Nog inte så enkelt alla gånger, kräver oftast en del tankearbete innan man själv är någotsånär nöjd. Dessutom om det funkar på en bil behöver det inte vara nån höjdare i en annan bil
För egen del använder jag skåpet för "tjock-TV:n" och kunde få in en 23" TV om den parkerades lite på snedden.
Satte in en extra fykantsstolpe med vrid och vinklingsbart TV-fäste. Fäste en aluminiumvinkel på TV:ns baksida och i ändarna sattes 2 st ledbara "haspar" som använd för att låsa TV:n under färd. (detta kan ske både då TV:n används eller är parkerad i skåpet.)
TV:n sticker visserligen ut lite vid bruk men detta stör ej.

Bild 1 och 2 visar TV:N i skåpet och den tredje vid bruk.
 

Bilagor

  • TV-upphängning 002.jpg
    TV-upphängning 002.jpg
    26,1 KB · Visningar: 1.441
  • TV-upphängning 003.jpg
    TV-upphängning 003.jpg
    44,9 KB · Visningar: 26
  • TV-upphängning 004.jpg
    TV-upphängning 004.jpg
    25,4 KB · Visningar: 1.439
Senast redigerad av en moderator:

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Televés DIGINOVA


Tagit ner parabolen och använder det fästet till Diginovan, perfekt bild behöver inte ens höja upp antennen bara snurra runt den lite

Köpt hos Kjell för (1600:) lite dyr kanske men då vet jag att jag "alltid" får bild
Har provat den på lite utsatta ställen men än så länge har den varit outstanding

Tv är en Samsung 19 tum (LE19B455) Prisintervall: 2500 - 3500 kr
Men den går ej på 12v bara 220v / 20-25w förbrukning
Klar för nya mpeg4

( Bilden från Kjells katalog )
 

Bilagor

  • 30267.jpg
    30267.jpg
    6,3 KB · Visningar: 1.331
Senast ändrad:
F

F.d. 29865

Guest
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Hejsan.

Hade en likadan antenn som du på min Adria från 2009 som funkade lika dåligt som din. Provade antenner så jag började drömma om antenner på nätterna. Hela förra året gick. Jag ville som du ha en rundstrålande. Lyssnade på allt och alla. För en månad sedan kröp jag till korset, lät montera en DIGINOVA på mast. Nu har jag toppenbild där jag tidigare endats haft ett tjutande ljud eller ingen signal. Varför gjorde jag inte detta från början kan man undra.
Som du förstår så rekommenderar jag en DIGINOVA på mast. Jag vet att du blir en lycklig man och TV-tittare för det blev jag.
Ha en skön sommar och njut av bil och bild.
// Hans
:mcride:
 
F

F.d. 24551

Guest
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Intressant. Har en lika dan moterad på vår Frankia 840. Valde denna efter att läst här på klubben att den är kanon. Tyvärr får vi allt för ofta för svaga signaler och därmed ingen eller hackande bild. Hur är er antenn monterad? Har ni någon taklucka i närheten av antennen?
Bertil
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Jag har sysslat med "rörligt friluftsliv" i hela mitt liv, både på sjön och på land, men jag har aldrig haft någon längtan efter TV-tittande i samband med sådana aktiviteter. Nu har jag emellertid införskaffat en liten DVD-grunka med TV-funktion, men ska jag få in några kanaler överhuvudtaget så måste jag befinna mig väldigt nära en sändare. Annars är det heldött.

Jag har en gammal antenn på taket + en antennförstärkare som drivs med 12V. Se bild!

Visa bilaga 26228


Är det möjligen så att denna antenn är antik och inte fungerar med dagens DVB-T-teknik? Det finns säkert någon här som känner igen just den här antenntypen och kan råda mig i det här ämnet.

Förhoppningsfull Jappe
Hej
Jag är inte riktigt lika gammal som du, men min antenn ser precis lika dan ut. Inköpt 2006 och fungerar fortfarande. Anledningen att jag läser denna gamla tråd är att jag inte vet vilken antenn jag ska välja.
Mvh. Klas
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Hej! Jag köpte en enkel rundstrålande antenn. Jag tror den heter Triax någonting. Den fungerade utmärkt med en 12-volts förstärkare. För ett tag sedan köpte jag en "riktig" 12volts-TV, en Grundig 22" som har någon sorts inbyggd förstärkare så jag behöver inte den gamla externa förstärkaren längre. Den tar in allt (fria kanaler) överallt i Europa!

Något säger mig att förstärkaren är viktigare än antennen! De antenner jag har tittat in i har varit synnerligen enkla och billiga konstruktioner i tjusiga höljen.

Jappe
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Jag använder också en rundstrålande Triax 140 (med extern förstärkare), men den är absolut inte lika kraftfull som DigiNovan, som jag använt tidigare. Fördelen är att jag slipper rikta in den rundstrålande.
DigiNovan har jag nu på hustaket i stället för skatboet. Stor skillnad!
 
F

F.d. 53308

Guest
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Vi har en Diginova Boss och har alltid haft bra bild även när andra inte har. Vi höjer upp den och bilden förbättras avsevärt blir nästan som hemma, lite får man vrida också ibland men det tar ju bara någon sekund så har man bild. Vi är väldigt nöjda med antennen, har aldrig varit något problem att få bild någonstans.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Den har 2db högre förstärkning än Triax, men är ganska mycket större i volym. Vore intressant att testa. Står den kvar på taket i fartvinden?
 
F

F.d. 53081

Guest
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Jag har en billig antenn från Clas Ohlsson för 345 kr liggande fram upptill i husbilen. Alltid bra mottagning utan att behöva göra hål i taket. Kommer inte ihåg vad den heter men den ser ut som en hajfena.
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Jag kör med en Wing 22 och har testat en del andra runtomstrålande antenner men det är den bästa varianten så här långt jag testat, men finns skuggor där mottagningen är för dålig för den med. En riktad antenn är oftast bättre men slipper riktandet i varje fall. Har bara limmat dom jag monterat..
 
Toppen