• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bra TV-antenn för husbil?

F

F.d. 8491

Guest
Hej,

Vår TV-antenn STATUS OMNI 315 DIRECTIONAL är värdelös och nu skall någon bättre dit.



Vi har fått 4 olika tips på bra antenner från andra husbilsåkare och vill höra om några på Husbilsklubben har erfarenhet att delge oss. De förslag som vi fått är:

Omnimax 12/24 Rundstrålande TV-antenn. Pris 1495:- hos Fritidsteknik AB.
Televés MA-1444 OMNI-NOVA. Pris 2600:- hos CarSod Digitaltvexperten AB
Televés SUPER NOVA. Pris 1499:- hos Kjell & Company.
Beam s gitterantenn. Pris 2090:- hos Beamantenn

Är det någon som har erfarenhet? Vi vill helst ha en rundstrålande och slippa rör ner i husbilen men det är nog bara den första som klarar det.
Alla de här antennerna är väldigt dyra men man kanske måste ta den kostnaden för att få bild på flera platser än nu?

Frågar

Sven-Åke
 
Senast redigerad av en moderator:
Lösning
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Hej,Jan-åke du skriver att antennen är monterad på orginalfoten,finns det någon typ av distans fot så man får upp antennen högre.Har väldiga problem med vår antenn
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Har haft Televes SuperNova i många år men när vi köpte denna bilen i somras satt en Bosch-antenn monterad. Ett litet oansenligt gummispröt. Handlaren påstod att den var riktigt skaplig i de flesta situationer. Eftersom jag aldrig kommit på honom med osanning, trots många års erfarenhet :), testade jag antennen. Hittills har den varit riktigt bra. Har gett oss bra bild på ett 10-tal olika platser. Inte minst inne i carporten hemma där jag t o m fick vrida SuperNovan för att få bild.

Bosch-sprötet står rakt upp som en kort radioantenn och behöver aldrig ställas in. Den har en liten 12 V förstärkare i garderoben. Begriper inte hur den kan funka så bra.
Hej.
Var kan man köpa antennen event. pris?
Mvh Jan-E.
 
F

F.d. 53081

Guest
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Har en billig antenn från ClasOlsson som jag monterat på takräcket. Den är alltså fast monterad och pekar rakt upp. Sladden in genom fönstet så inget hål i taket. Denna lösning ser lite lustig ut men fungerar jättebra. Har haft bra mottagning där andra gått bet. Enda nackdelen är att en del campingfolk tutar och pekar. Dom tror att antennen håller på att lossna.

Mvh Rolf
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Hej Leifw. Jag arbetar på Ålands radio och Tv som sänder ut både Svenska och Finska muxar på Åland.
Nå de från Estland va nog analoga vill jag minnas. Men det är inte ovanligt att digitala sändare stör varandra när det är konditioner. Så därför kan rundstrålande i vissa fall ha problem att visa bild medan en riktad fungerar bättre. samma gäller för icke önskvärda reflexer. Själv har jag log-periodisk antenn för hemma bruk som sitter på en höjbar & vridbar mast som höjer 1m över bilen.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Jag har sysslat med "rörligt friluftsliv" i hela mitt liv, både på sjön och på land, men jag har aldrig haft någon längtan efter TV-tittande i samband med sådana aktiviteter. Nu har jag emellertid införskaffat en liten DVD-grunka med TV-funktion, men ska jag få in några kanaler överhuvudtaget så måste jag befinna mig väldigt nära en sändare. Annars är det heldött.

Jag har en gammal antenn på taket + en antennförstärkare som drivs med 12V. Se bild!

TV-antenn.jpg


Är det möjligen så att denna antenn är antik och inte fungerar med dagens DVB-T-teknik? Det finns säkert någon här som känner igen just den här antenntypen och kan råda mig i det här ämnet.

Förhoppningsfull Jappe
 
F

F.d. 7702

Guest
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Hej, TV-antenn art.nr. 30208 Kjell o Co, Fråga: vindbrus vid körning?, vem monterar en sådan häringa mekkaper, MED garanti mot fyumt
Sune
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Jag har sysslat med "rörligt friluftsliv" i hela mitt liv, både på sjön och på land, men jag har aldrig haft någon längtan efter TV-tittande i samband med sådana aktiviteter. Nu har jag emellertid införskaffat en liten DVD-grunka med TV-funktion, men ska jag få in några kanaler överhuvudtaget så måste jag befinna mig väldigt nära en sändare. Annars är det heldött.

Jag har en gammal antenn på taket + en antennförstärkare som drivs med 12V. Se bild!

Visa bilaga 26228


Är det möjligen så att denna antenn är antik och inte fungerar med dagens DVB-T-teknik? Det finns säkert någon här som känner igen just den här antenntypen och kan råda mig i det här ämnet.

Förhoppningsfull Jappe

Vet du hur gammal den är? Om den är äldre än ca 5 år är det bara att byta, tidigare var alla analoga.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Montreal, jag tror den är bortåt 10 år gammal, så jag byter väl då! Jag misstänkte att den är för gammal. Tack för hjälpen!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Nu har jag varit hos Kjell & Company i Uddevalla och köpt en Triax UFO 100 och då ramlade det in kanaler! SVT1 och 2 lyser dock med sin frånvaro vilket jag tycker är konstigt. Har bara provat hemmavid dock och det stället är känt för sina dåliga mottagningsförhållanden.

Jag saknar inte ruschen
som var i Stenungsund
nu när jag flyttat ut i bushen
här är det lugnt varje stund
kan va lite svårt att se på TV
i bilen, men vad gör väl de

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2911

Guest
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Vi har en KAMA DAE 100 DVBT + ett boxer kort vi får alltid in kanaler den kostar 330kr.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 12126

Guest
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

:wideeyed: Efter 35 år i elektronikens tjänst Televerket Radio & FRA jobbat mycket med ant.så vill jag påstå att runtstrålande ant.som är bra finns inte man kan inte öka signalstyrkan med förstärkare utan att bruset ökar riktant.är bäst yagi eller gallerant.titta vad som står på förstärkningen db så ser man vilken som har bästa signalstyrkan svårigheten är mont.på fordon men löser man det har man den bästa ant. med YAGI och gallerant.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

:wideeyed: Efter 35 år i elektronikens tjänst Televerket Radio & FRA jobbat mycket med ant.så vill jag påstå att runtstrålande ant.som är bra finns inte man kan inte öka signalstyrkan med förstärkare utan att bruset ökar riktant.är bäst yagi eller gallerant.titta vad som står på förstärkningen db så ser man vilken som har bästa signalstyrkan svårigheten är mont.på fordon men löser man det har man den bästa ant. med YAGI och gallerant.
...........................................................
F´låt en okunnig.
YAGI och gallerantenn??????
Hur ser de ut och var kan man köpa dessa? Kostnad?
Är det 2 st ant. eller sitter de ihop?
www-adresser?
Tacksam för svar - för jag är i liknande situation som trådskaparen - har en sån antenn som förmodligen är från 2004 - i min nyinköpta Plåtis. Har ej kunnat/hunnit testa med nån tv ännu.
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

...........................................................
F´låt en okunnig.
YAGI och gallerantenn??????
Hur ser de ut och var kan man köpa dessa? Kostnad?
Är det 2 st ant. eller sitter de ihop?
www-adresser?
Tacksam för svar - för jag är i liknande situation som trådskaparen - har en sån antenn som förmodligen är från 2004 - i min nyinköpta Plåtis. Har ej kunnat/hunnit testa med nån tv ännu.

Här har du en yagi antenn som funkar mycket bra, jag har aldrig varit på någon plats där den inte har funkat. Televés DIGINOVA bästa campingantennen » 1800:- hos www.digitaltvexperten.se
 
Senast ändrad:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

:wideeyed: Efter 35 år i elektronikens tjänst Televerket Radio & FRA jobbat mycket med ant.så vill jag påstå att runtstrålande ant.som är bra finns inte man kan inte öka signalstyrkan med förstärkare utan att bruset ökar riktant.är bäst yagi eller gallerant.titta vad som står på förstärkningen db så ser man vilken som har bästa signalstyrkan svårigheten är mont.på fordon men löser man det har man den bästa ant. med YAGI och gallerant.

Som gothem skriver så är en riktantenn, typ Yagi eller gridantenn, alltid bättre. Yagi är den gamla typen av antenner man har sett på hustaken, det sitter ett antal spröt, dipolen, reflektor samt direktorer på en antenn-bom, hoppas du förstår. Gridantennen kallas också gillgaller-antenn för den ser ut så, titta på hustaken så ser du dem.

Däremot så är det inte rätt med benämningen förstärkning på en passiv antenn, rätt benämning är antennvinst, den anges i db och ju högre värde ju bättre är den. Antennvinsten beräknas med signalstyrkan jämfört med en halvvågsdipol.

En aktiv antenn har en inbyggd elektronisk förstärkare som förstärker både signal och brus, att förstärka brus är inte bra, men det fungerar ändå bättre nu när sändningarna är digitala, mottagaren har lättare att hitta "piddarna" de paket som innehåller ett antal 1 och 0;or som sändningarna är uppbyggda av.

Jag har också gått över till rundstrålande antenner eftersom de fungerar helt OK på digitala sändningar och man slipper titta på hustaken var antennerna är riktade och vrida runt antennmasten.

Håkan
 
F

F.d. 12126

Guest
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Hej. Yagi antenn och Galleranten=Gitteranten finns hos Clas Olle och alla som säljer Tv.det finns flera som är s.k.aktiva ooch då sitter en förstärkare i kopplingsdosan och den drivs av 5v från digitalmottagens ant.utgång man får då titta på mottagrens inställning och aktivera 5v där.man kan säga att ju mera skrot man har före ant.först.ju bättre är det det betyder att ju längre en yagi är dess bättre ant.vinst har man gitterant.är stackad det är alltså flera ovanpå varandra du kan aldrig göra en helt rundstrålande ant.och man kan aldrig göra en ant.så liten som dom s.k rundstrålande ant.och sedan gasa på med en förstärkare du kan aldrig få den.s.k.ant.vinsten genom först. utan den är egentligen till för att kompensera kabelförlusten och kom i håg att förstärkaren skall sitta så nära ant.som möjligt. :wideeyed:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Vi har en gitterantenn från Bema antenn och den fungerar mycket bra. Vi har ingen signalförstärkare och ställer in den via signalstyrkefunktionen i digitalboxen. Man vrider antennen tills bäst signalkvalitet erhålls. Nackdelen är att den är stor och hög även i nedfällt läge (17 cm hög har jag för mig) och att spröten kan gå sönder av lågt hängande grenar. Men hittllls har vi fått nya spröt utan kostnad. :)

Bemaantenn
 
Toppen