• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bra med en god kompis

F

F.d. 17667

Guest
Sv: Bra med en god kompis

Spännande,
Med erfarenhet om att man kan få olika svar beroende på vem man pratar med inom samma försäkringsbolag så föredrar jag personligen skriftliga svar, för det betyder oftast att den som svarar förvissar sig om att ge rätt svar.

Själv skrev jag till mitt bolag och gav följande förutsättningar.

Jag avser köra min helförsäkrade husbil ner till Spanien om några veckor. Väl framme i Spanien avser jag parkera bilen under några veckor, bo och leva i den, men inte köra den. Min fråga är om jag under dessa veckor, då husbilen inte körs, kan ha husbilen avställd med avställningsförsäkringen. Är detta möjligt enligt era villkor?

Vi får se vad svaret kommer bli. Oavsett svaret så vet jag att jag föredrar ha husbilen påställd och helförsäkrad under hela resan utomlands. För det finns ytterligare en obekant faktor, det besökta landets egna lagar, dvs tillåter Spanska lagar eller andra länders lagar att det står icke trafikförsäkrade fordon parkerade lite varstans. Vi ska nog inte alltid utgå från att andra länders trafiklagar ser ut som våra, eller rättare sagt, vi ska nog alltid utgå från att länder har olika lagar. Denna obekanta faktor kräver en del research och den tiden lägger jag hellre på att ha husbilen påställd med helförsäkring under resa utomlands.
 
Senast redigerad av en moderator:

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Bra med en god kompis

Hej Lars!

Vi har haft flera kontakter med If och fått olika svar! Det slutliga besked vi fick, vilket även står i försäkringsvillkoren, är att avställningsförsäkring gäller endast i Sverige.

Vad vi dessutom fick reda på genom att läsa villkoren ordentligt är att det finns ytterligare en för oss relevant begränsning i If´s försäkring:
" - Om fordonet används mer än 50 % av försäkringsåret utanför Sverige så lämnas som regel ingen ersättning vid skada."
Alla villkoren finns att läsa på "www.if.se".

Vi har nu bytt till Caravan Clubs försäkring!
 
F

F.d. 50335

Guest
Sv: Bra med en god kompis

Enligt min erfarenhet ställer de flesta "långliggare av sina vagnar, inte så mycket för pengarna, utan mer för att slippa besiktning osv. om man ligger flera år på samma ställe, :)

Dethleffs08
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Bra med en god kompis

Hej Lars!

Vi har haft flera kontakter med If och fått olika svar! Det slutliga besked vi fick, vilket även står i försäkringsvillkoren, är att avställningsförsäkring gäller endast i Sverige.

Vad vi dessutom fick reda på genom att läsa villkoren ordentligt är att det finns ytterligare en för oss relevant begränsning i If´s försäkring:
" - Om fordonet används mer än 50 % av försäkringsåret utanför Sverige så lämnas som regel ingen ersättning vid skada."
Alla villkoren finns att läsa på "www.if.se".

Vi har nu bytt till Caravan Clubs försäkring!

Detta är en mycket väsentlig och viktig information.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Bra med en god kompis

Enligt min erfarenhet ställer de flesta "långliggare av sina vagnar, inte så mycket för pengarna, utan mer för att slippa besiktning osv. om man ligger flera år på samma ställe, :)

Dethleffs08

Vad skulle det göra för skillnad för en långliggare?
Det blir ju körförbud ändå fast den är avställd....

På husbilar är det väl skatten som folk vill slippa undan samt att försäkringen blir lägre.
Men som sagt det finns flera farliga fällor med det.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Bra med en god kompis

Enligt min erfarenhet ställer de flesta "långliggare av sina vagnar, inte så mycket för pengarna, utan mer för att slippa besiktning osv. om man ligger flera år på samma ställe, :)

Dethleffs08

Varför jämföra husvagnar med husbilar???
Jag vet inget om deras försäkringar.
Hoppas att någon som VET svarar på detta.
HaDe Hasse:twitcy:
 

Grossvater

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Rhauderfehn
HBK-Nr
6461
Medlemskap
2024
Sv: Bra med en god kompis

Hej Lars!

Vi har haft flera kontakter med If och fått olika svar! Det slutliga besked vi fick, vilket även står i försäkringsvillkoren, är att avställningsförsäkring gäller endast i Sverige.
Alla villkoren finns att läsa på "www.if.se".
Vi har nu bytt till Caravan Clubs försäkring!


Kontaktade If och fick skriftlig ursäkt om att fel uppgift lämnats (inlägg 19). Det är försäkringsvillkoren som gäller så som ”Ingrid och Thomas” skriver. If tar dock på sig fullt ansvar för vad som utlovats, samtidigt som man påpekar att vid nästa resa gäller försäkringsvillkoren.
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Bra med en god kompis

Hej igen jag fick idag svar från IF, se bifogat svar. Jag har ställt på HB igen

Hej Åke, precis som enligt tidigare samtal så bekräftar jag härmed att man inte kan ha en avställnings försäkring då husbilen är utomlands.
Jag bifogar även ett urklipp ifrån våra villkor där det står om avställda fordon.


12.5 avställt fordon – avställningsförsäkring
Försäkringen gäller endast då fordonet är avställt i
Vägtrafikregistret (f.d. CBR), uppställt i Sverige och
inte brukas i trafik. Avställningsförsäkringen omfattar
stöld, brand, rättsskydd och vagnskada.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Bra med en god kompis

I mitt fall med Folksam som försäkringsbolag blev det skriftliga svaret från Folksam:

Frågan till Folksam:
Om jag skulle vilja ställa av husbilen under begränsad tid i Spanien, gäller avställningsförsäkringen då? (förutsättning: bilen parkerad, körs ej, men bebos under aktuell tid)

Svaret från Folksam:
"Om du ställer av bilen när du är utomlands så gäller inte försäkringen om det skulle hända något med den"
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bra med en god kompis

Att veta

Ett fordon far inte vara utan forsakring i Spanien.

Skall ett fordon vara oforsakrat sa skall det plomberas av polis.
Dette galler Spanskregestrerade fordon
 

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Bra med en god kompis

Hej och god fortsättning.
Idag Kom min kompis Bosse och undrade om jag ställt av husbilen, jag såg lite förvånad på honom och menade vi är ju i Spanien. Han sa det är bara att ställa av. Din försäkring fungerar ändå. Sagt och gjort, via mail till transportstyrlesen avställde jag HB, och därigenom fick vi ett ordentligt bidrag till ställplatsavgiften. Som man sa för länge sedan. Tack för det televerket.

Är han fortfarande din kompis ? :wideeyed:

Piraten
 
H

hilding jonasson

Guest
Sv: Bra med en god kompis

Det ta är en djungel
I Karlstad var det tvärstopphos LF på att ställa av utomlands. Ville man sen ha förlängd reseförsäkring för två 67 åringar kostar det över 4000 kr för 5 månader.
Jag ger f-n i att ställa av nästa vinter och behåller Folksam. Det blir billigaste lösningen för mig.
 
Toppen