• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bra med en god kompis

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Hej och god fortsättning.
Idag Kom min kompis Bosse och undrade om jag ställt av husbilen, jag såg lite förvånad på honom och menade vi är ju i Spanien. Han sa det är bara att ställa av. Din försäkring fungerar ändå. Sagt och gjort, via mail till transportstyrlesen avställde jag HB, och därigenom fick vi ett ordentligt bidrag till ställplatsavgiften. Som man sa för länge sedan. Tack för det televerket.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Bra med en god kompis

Har du kollat med ditt förs.bolag om det är möjligt att ställa av bilen utomlands.
I Folksam får man inte ställa av HB utomlands.Enbart i Sverige.
Ställ frågan så du får skriftligt svar ifall något händer.
HaDe Hasse:mcride:
 
Senast ändrad:

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Bra med en god kompis

Hej och god fortsättning.
Idag Kom min kompis Bosse och undrade om jag ställt av husbilen, jag såg lite förvånad på honom och menade vi är ju i Spanien. Han sa det är bara att ställa av. Din försäkring fungerar ändå. Sagt och gjort, via mail till transportstyrlesen avställde jag HB, och därigenom fick vi ett ordentligt bidrag till ställplatsavgiften. Som man sa för länge sedan. Tack för det televerket.

Jag tycker du skall fråga din gode kompis om vilka försäkringar som fungerar ändå ?
T ex om hemförsäkringen, bilens brandförsäkring mm gäller om man bor i ett avställt fordon?

Piraten
 

Essal

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2024
Sv: Bra med en god kompis

Är det någon som har kollat med sitt bolag om vad som gäller när bilen är "avställd".
m.a.o.
får jag bo i en avställd bil
gäller hemförsäkring
kan jag förvara gasol i en avställd bil
etc
Vet att vissa bolag inte tillåter avställning utomlands

Jag har inte ställ av p.g.a. att jag kör runt en del, men kanske nästa år.

Lasse

Hej och god fortsättning.
Idag Kom min kompis Bosse och undrade om jag ställt av husbilen, jag såg lite förvånad på honom och menade vi är ju i Spanien. Han sa det är bara att ställa av. Din försäkring fungerar ändå. Sagt och gjort, via mail till transportstyrlesen avställde jag HB, och därigenom fick vi ett ordentligt bidrag till ställplatsavgiften. Som man sa för länge sedan. Tack för det televerket.
 
F

F.d. 50335

Guest
Sv: Bra med en god kompis

Klart att man får bo i ett avställt fordon. Hur bär sig annars alla "långliggande" husvagnsägare sig åt? Bor dom i en halvmillions husvagn oförsäkrat?

Dethleffs08:twitcy:
 
F

F.d. 25411

Guest
Sv: Bra med en god kompis

Ja uppenbarligen gör dom det, eller?
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Bra med en god kompis

Försäkringsbolaget försäkra en risk. Risken för skada är större i en avställd husbil på en ställplats med boende än den är tom och avställld på förvaringsplats. Frågan är vad det finstilta försäkringsvillkoren säger. Det är ju inte roligt att råka elda upp några miljoner.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Bra med en god kompis

Det finns bara en sak att göra. Ringa våra respektive försäkringsbolag och ta reda på FAKTA och därefter informera på forumet (om tid o lust finns förstås)
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Bra med en god kompis

var bilen står när den är avställd har väl ingen betydelse , ? för det är ju bara trafikförsäkringen som ställs av.?????
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Bra med en god kompis

På Trygg Hansa Fiat Professional skriver man såhär.

Avställningsförsäkringen "Gäller inte skada när fordonet brukas." Tveksamt vad de menar med BRUKAS?

Men detta är ju klockrent.

"Avställningsförsäkringen gäller endast i Sverige."
 

Marianne och Lars

FD HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1832
Medlemskap
2022
Sv: Bra med en god kompis

Har idag talat med Länsförsäkringar i Linköping. Enligt dom är det ok att bo och använda bodelens faciteter trots att bilen är avställd. Bilen har ju kvar sitt försäkringsskydd gällande brand och inbrott. LF påpekade dock att bilen får givetvis inte köras. Detta gäller min försäkring hos LF, övriga får kontrollera med sitt försäkringsbolag.

Hälsar Lars Rehnström
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Bra med en god kompis

Har idag talat med Länsförsäkringar i Linköping. Enligt dom är det ok att bo och använda bodelens faciteter trots att bilen är avställd. Bilen har ju kvar sitt försäkringsskydd gällande brand och inbrott. LF påpekade dock att bilen får givetvis inte köras. Detta gäller min försäkring hos LF, övriga får kontrollera med sitt försäkringsbolag.

Hälsar Lars Rehnström
GÄLLER DETTA även utanför Sverige (norden)????
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Bra med en god kompis

Lars Gäller det även utomlands?
HaDe Hasse
Jag mailade Länsförsäkringar Älvborg och de bekräftade att avställningsförsäkringen även gäller utomlands, men att de följer upp ev skador på "individuell basis".
Det kan skilja mellan olika länsförsäkringsbolag efter som de är "fristående" enheter.
//W
 
Toppen