• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bra matvanor för våra hundar/katter plus lite annat..

F

F.d. 55329

Guest
Sv: Bra matvanor för våra hundar/katter plus lite annat..

Det måste väl vara lika bra mat även till en hund? eller
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Bra matvanor för våra hundar/katter plus lite annat..

Hills SciencePLAN torrfoder är utan kolhydrater,om man ska
tro varudeklarasjon.Jag använt det i dom siststa 10 åren til
min katt som nu är 19 år,ock mår jättebra.

Proteiner 35% - Fettinnehold 15% - Omega 3 ock 6 - aska -
Fosfòder - kalium - natrium - kalsium ock magnesium,dom
4 sista i MYCKET små mängder.Kött av Höns/kyckling samt
dom flesta vitaminer.

Cellulosa + nån rariteter står även på påsen,men INTE
kålhydrater
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bra matvanor för våra hundar/katter plus lite annat..

Nytt mejl:

[FONT=&quot]Hej igen Jan,[/FONT]

[FONT=&quot]Jag får be om ursäkt för att jag missade att svara på hela ditt mejl i mitt föregående svar.[/FONT]
[FONT=&quot]Nedan kan du se andelen NFE som står för kolhydrat.[/FONT]
[FONT=&quot]Pouch (en portion): 1,5%[/FONT]
[FONT=&quot]Burk: 1%[/FONT]
[FONT=&quot]Tetra: 1,2%[/FONT]

[FONT=&quot]Sedan tycker vi att det är jättekul att se att det skrivs positiva saker om våra produkter på sociala medier och på andra forum.[/FONT]
[FONT=&quot]Det är vi jättetacksamma för.[/FONT]

[FONT=&quot]Trevlig helg![/FONT]

[FONT=&quot]Med vänliga hälsningar,[/FONT]
[FONT=&quot]Johan[/FONT]
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bra matvanor för våra hundar/katter plus lite annat..

Man kan mäta kvalitén på kattmat på olika sätt!

I det här testet har Hills kattmat 41% kolhydrater!
Katter är carnivorer, köttätare. Kolhydrater tillför ingenting och kan t.o.m. orsaka sjukdomar hos katten.

Klicka på bilden!
tittbild_grafik_kattfoder150819 kopiera.jpg
 

Anette o Steve

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
MJÖLBY
HBK-Nr
9117
Medlemskap
2024
Sv: Bra matvanor för våra hundar/katter plus lite annat..

Inte lätt att vara djurägare. Utbudet av mat m.m. är enormt. Till vår Flisa valde vi Orijen torrfoder, utan spannmål. Har funkat bra. Sedan är hon en riktig benätare. Har ca 10-12 ben på G hela tiden. Dessa göms, letas reda på och göms igen. Får endast godis av rent kött. Sedan slinker det ner en o annan matbit från vår mat även ibland. Korv, skinka el. kyckling. Detta har hitintills fungerat bra. Är bra imagen och har bra rutiner. Däremot är all skräp som ligger ute på promenadstråken en fara. Att människor inte kan ta hem skräpet eller slänga i papperskorgar är för mig en gåta. Alla kräver av oss hundägare att plocka upp hundlort, men allt annat är fritt fram att kasta, sånt som våra små raringar älskar att äta. Ja det är inte lätt att vara hundägare, och inte hund heller för den delen
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bra matvanor för våra hundar/katter plus lite annat..

Hills SciencePLAN torrfoder är utan kolhydrater,om man ska
tro varudeklarasjon.Jag använt det i dom siststa 10 åren til
min katt som nu är 19 år,ock mår jättebra.

Proteiner 35% - Fettinnehold 15% - Omega 3 ock 6 - aska -
Fosfòder - kalium - natrium - kalsium ock magnesium,dom
4 sista i MYCKET små mängder.Kött av Höns/kyckling samt
dom flesta vitaminer.

Cellulosa + nån rariteter står även på påsen,men INTE
kålhydrater

Man skall nog inte ta något för givet i när de försöker sälja sina produkter, oavsett prislapp eller fabrikat. Man skall vara kritisk, om möjligt som Jappe, och underrsöka innehållet så gott det går. Därför startade jag tråden, fler ögon ser mer.
Ang. din katt som är 19 år, så trots fejken i maten från en fabrikant, så något måste du ha gjort rätt. Det är få katter som blir så gamla, och din är inte ens sjuk....
Sedan detta med Katt och Hund. Inte samma sak. De har olika behov som man måste känna till som djurägare, speciellt vad gäller foder.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bra matvanor för våra hundar/katter plus lite annat..

Om det är rätt,undanhåller ju fabriken kolhydrat-innehållet.
Står inget på påsen!!

Kattmatsköparna har blivit mer medvetna om vad kattmaten innehåller och vad katten bör äta på senare år så därför försöker de stora företagen, som handlar maten där den är billigast och sedan säljer den i hela världen, mörka kolhydratinnehållet på olika sätt.

"Allting går att sälja med mördande reklam"! Den gamla ramsan gäller fortfarande och många katter klotet runt är offren. Höga salthalter ger njurproblem, svåra och dyra att åtgärda. Hankatter är värst utsatta på grund av trängre urinledare än vad honkatterna har.

Kolhydrater kan göra katterna feta och ge dem diabetes vilket blir vanligare och vanligare hela tiden på grund av högt kolhydratinnehåll i kattmaten. Sockersjuka heter det inte längre som det gjorde på min tid. Sjukdomen har blivit "finare" och heter numera diabetes. Sambandet mellan socker (kolhydrater) och sockersjuka (diabetes) ska döljas så mycket som möjligt! Varför?

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bra matvanor för våra hundar/katter plus lite annat..

Det måste väl vara lika bra mat även till en hund? eller

Doggy har säkert någon bra mat till hundarna också men jag vet inte. En idé är att maila Johan som jag gjorde och ställa frågor. Doggy - Doggy

Ett vet jag! Ge aldrig hundmat till en katt! Stor risk att katten blir blind!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bra matvanor för våra hundar/katter plus lite annat..

Hills SciencePLAN torrfoder är utan kolhydrater,om man ska
tro varudeklarasjon.Jag använt det i dom siststa 10 åren til
min katt som nu är 19 år,ock mår jättebra.

Proteiner 35% - Fettinnehold 15% - Omega 3 ock 6 - aska -
Fosfòder - kalium - natrium - kalsium ock magnesium,dom
4 sista i MYCKET små mängder.Kött av Höns/kyckling samt
dom flesta vitaminer.

Cellulosa + nån rariteter står även på påsen,men INTE
kålhydrater

Om katten motionerar (utekatt?) och inte glufsar i sig för mycket industrimat och dricker mycket vatten så ökar chansen till ett bra liv. Är hon dessutom hona så minskar risken för njursjukdomar.

Det är inte alltid så lätt att få katter som äter torrfoder att dricka tillräckligt med vatten för att slippa urologiska sjukdomar. Där har blötmaten ett övertag; den innehåller mycket vatten!

De multinationella kattmatsindustrierna har samma filosofi som de stora multinationella människomatsföretagen. De försöker skrämma kunderna för naturligt fett och samtidigt mörka mängden kolhydrater så mycket som möjligt.

Socker är billigt! Riktig mat är dyr. Money, money, money!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bra matvanor för våra hundar/katter plus lite annat..

Vill bara påpeka, om man nu måste ge torrfoder ibland till sin katt, att man kan blöta ned det med vatten, då blir det bättre om basen var bra. Det är riktigt att speciellt kastrerade hannar har extra känsliga njurar och därför bör man vara extra upppmärksam på deras mat. Taurin som katterna får normalt från färskt kött går att köpa från nätet i pulverfrom, relativt billigt och neutral smak. De lär behöva det för ögonen. Jag kan tänka mig att när man processar mat för mycket kan vissa viktiga byggstenar urlakas bort...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bra matvanor för våra hundar/katter plus lite annat..

Allt kött innehåller inte taurin. Grishjärta är en mycket bra taurinkälla.

Kattmatsfabrikanterna är mycket noga med att tillsätta syntetiskt taurin, samma som finns i Red Bull i så stora mängder att det kan vara farligt enligt en del forskare. Kroppsbyggare använder också taurin av någon anledning.

Överdosering kan ge fettlever hos katter.

Gör man maten själv till katten (barf) bör lite grishjärta tillsättas. Det finna många olika meningar om barf. Är man intresserad och vill lägga ner lite tid för att ge sitt djur bra mat finns det mycket skrivet om detta på nätet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/BARF-utfodring

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bra matvanor för våra hundar/katter plus lite annat..

Det företaget inger verkligen förtroende! Så här skriver dom på sin sida:

Vi slutar med kyckling!

20 januari 2015

Efter noggrant övervägande har vi på Nordic Hundfoder bestämt oss för att helt sluta med försäljning av kycklingprodukter. Det senaste larmet om ESBL-bakterier blev helt enkelt droppen.
Det är dessutom svårt att använda kyckling som protein idag, då det sällan går att få tag på utan spår av antibiotika eller tillväxthormoner.
Att få tag på svenska restprodukter av kyckling har också blivit ett större problem då fler av kycklingens delar nu används till humanföda.

Vi har sedan början haft som regel att inte använda oss av näbbar, klor och fjädrar i våra kycklingprodukter – tyvärr går det snart inte att få tag på annat.
Vi kommer givetvis sälja slut på vårt lager!

Om någon radikal förändring skulle ske i framtiden – som innebär att kyckling uppfyller våra kvalitetskrav, kommer vi ta upp produktionen igen.



Jappe


 
Toppen