Bränsleoptimering??

Tråd startad i 'Under Markisen' av Elnagh581-18, 15 April 2019.

  1. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    4,729
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Det du säger stämmer dåligt. Så gott som alla biltillerkare klarar ju detta så varför skulle WV behöva fuska med den mångåriga & stora erfarenhet som dom har? Min gissning är att fusket hade mera med ekonomi att göra, dom hade väl ingen motor framme som mötte dom nya kraven.
     
  2. Michael S

    Michael S HBK Medlem

    Inlägg:
    1,586
    Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    19308
    Vad har du för belägg för detta?
     
  3. Olof G

    Olof G HBK Medlem

    Inlägg:
    1,676
    Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    Den information som jag fått från återförsäljare säger detta, 177hk har någon form av ändring på kolvar/vevstakar mer vet jag inte.
    När man granskar mappningar så ger 130/150hk exakt samma värden medan 177hk ger något mer.
     
    vippen gillar detta.
  4. Knut

    Knut HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    17,216
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Fiat sin 2,3 liter motorer har endel fysiske forskjeller - mest synlig er forskjellige turboer, mens en litt lengre vevstake og lavere kolv gir høyere trykk og dermed enda mer effekt. Laveste effekt tas ut med en enkel turbo, neste nivå er en variabel turbo - denne på en motor med høyere kompresjon og en har største utgave.

    MCU programmeringen for de forskjellige variantene av "samme" motor må ta høyde for variasjonenene i diesel kvalitetene som brukes. Fiat benytter programeringen av MCU til å klare avgass kravene opp til og med Euro-5 uten bruk av AdBlue. De klarte Euro-4 uten partikkelfilter på samme måte.

    Filing med MCU koden vil endre balansen i dette fintunede opplegg.
     
    Lundsholm gillar detta.
  5. Lubbis

    Lubbis HBK Medlem

    Inlägg:
    117
    Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    22882
  6. Olof G

    Olof G HBK Medlem

    Inlägg:
    1,676
    Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    Knut, i Europa klara Fiat Euro6 utan Adblue, dock kommer bilar med Euro6-temp som kräver Adblue från och med nu.
     
  7. PelleJ

    PelleJ HBK Intresserad

    Inlägg:
    81
    Kommun:
    Umeå
    En gammal fiat(iveco) 2.8jtd 128hk klarar av höjder upp till 1700m så det är också en aspekt.
    Över denna höjd så övervarvar turbon och ylar så det kanske också är en anledning
     
  8. BenSo 08

    BenSo 08 HBK Medlem

    Inlägg:
    169
    Kommun:
    Stockholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3033
    Bennsan!
    Var gjorde du optimeringen o vad kostade kalaset??
     
  9. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    4,729
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Jag gjorde den på Autotech i Trollhättan & det kostade då för 3 år sedan ~ 4000:-. Jag är däremot inte säker på att dom optimerar husbilar.
     
  10. Lubbis

    Lubbis HBK Medlem

    Inlägg:
    117
    Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    22882
    Autotech konkurs inledd 2019-04-12 länk>>
     
    Bennsan gillar detta.
  11. Sinkan Andersson

    Sinkan Andersson HBK Medlem

    Inlägg:
    16
    Kommun:
    Falkenberg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27321
    Hej.
    Jag köpte nyligen en Dethleffs 2017 med Euro6 motor på 150 hk med ”robotväxellådan”. Bilen är registrerad för 4500kg. Efter några hundra mil orkade jag inte med den slöa motorn, bilen hade svårt att hänga med i trafiken, seg vid acceleration. Jag kände mig som en bromskloss vart jag än körde.

    Jag lämnade in bilen på Falkenbergs Bilelektriska och gjorde en BSR uppgradering till 184hk. Vilken skillnad! Körde till Kalmar över helgen och hade inga problem att hänga med trafiken, i kraftiga uppförsbackar håller den hastigheten utan problem. Väl värt de 5990:- det kostade. Drar runt litern vid 90km/h blandad körning, känns ok.
     
  12. Fletch

    Fletch HBK Medlem

    Inlägg:
    31
    Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26077
    Jag har precis köpt en Rapido 3880kg integrerad med 3.0l 190hk V6 Mercedes och automat. Första tankningen var 1.20 l/mil uträknat då höll jag vad det stod på vägen (max 100 km/h) i mycket vind. Tror det stod samma på färddatorn. Nu står det 1.16 l/mil på färddatorn.
    Jag har funderat på optimering men jag vet inte om det hjälper så mycket då jag har full kraft och den inte växlar ner i uppförsbackarna utan gladeligen håller den hastighet jag har ställt på farthållaren. Vad tror ni och har någon med samma motor gjort det?
     
  13. PeterK

    PeterK HBK Medlem

    Inlägg:
    3,667
    Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14860
    Sänk farten till max. 90km/h.
    Det är den enklaste/billigaste åtgärden, kolla även däcktrycken, jag kör med 4,5bar runt om, men vår äldre MB drar 1,3 i 90.
    över 100 räknar jag 1,5l/mil. (6ton).

    Jag har mappat den motorn du har i en personbil till 300hk/649Nm.
    Den gick bra, men drog, ca. 0,1 mer/mil efter mappningen.

    Jag personligen skulle inte lägga ut pengar på optimering ifall jag ägde din bil, du ligger på den förbrukning man kan förvänta sig.
    En underbar motor du har i din bil, den skulle jag gärna ha i min husbil :)
     
    Fletch och Emppu gillar detta.
  14. Mattias C

    Mattias C HBK Medlem

    Inlägg:
    58
    Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    21611
    Bor du i Göteborg så har jag ett bra ställe. Jag har 15% rabatt där.
    Så 4250:- för optimering efter rabatt via Obd2.
     
  15. leja4

    leja4 HBK Medlem

    Inlägg:
    264
    Kommun:
    Skellefteå
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    20540
    Hej!
    Jag hade samma motor i min Hymer Starline. Efter mappning minskade bränsle förbrukningen marginellt. Men som sagt hastigheten är det som är viktigast ca2200r/pm
    blev det ca 95 km/h och förbrukningen 1,3 l/mil . Genom europa ner till Portugal var förbrukningen enligt instrument 1,2 l/mil. Min nuvarande Iveco 205 hk Concorde Credo ligger också på 1,3 l/ mil vid ca 95km/h, så jag förmodar att det är ganska normalt för en tung Hb.
    BBa
     
    Fletch gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.