• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bränsleoptimering??

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om det vore så enkelt, varför tog då VW till fusk för att klara certifieringen?
Jo därför att det är så dj.. vla svårt att kalibrera en diselmotor så den går igenom myndigheternas krav.

Att BSR (eller någon annan hemmapulare) skulle klara detta är naturligtvis helt orimligt.

Det du säger stämmer dåligt. Så gott som alla biltillerkare klarar ju detta så varför skulle WV behöva fuska med den mångåriga & stora erfarenhet som dom har? Min gissning är att fusket hade mera med ekonomi att göra, dom hade väl ingen motor framme som mötte dom nya kraven.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Den information som jag fått från återförsäljare säger detta, 177hk har någon form av ändring på kolvar/vevstakar mer vet jag inte.
När man granskar mappningar så ger 130/150hk exakt samma värden medan 177hk ger något mer.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Fiat sin 2,3 liter motorer har endel fysiske forskjeller - mest synlig er forskjellige turboer, mens en litt lengre vevstake og lavere kolv gir høyere trykk og dermed enda mer effekt. Laveste effekt tas ut med en enkel turbo, neste nivå er en variabel turbo - denne på en motor med høyere kompresjon og en har største utgave.

MCU programmeringen for de forskjellige variantene av "samme" motor må ta høyde for variasjonenene i diesel kvalitetene som brukes. Fiat benytter programeringen av MCU til å klare avgass kravene opp til og med Euro-5 uten bruk av AdBlue. De klarte Euro-4 uten partikkelfilter på samme måte.

Filing med MCU koden vil endre balansen i dette fintunede opplegg.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Knut, i Europa klara Fiat Euro6 utan Adblue, dock kommer bilar med Euro6-temp som kräver Adblue från och med nu.
 

PelleJ

HBK Intresserad
Inlägg
81
Kommun
Umeå
En gammal fiat(iveco) 2.8jtd 128hk klarar av höjder upp till 1700m så det är också en aspekt.
Över denna höjd så övervarvar turbon och ylar så det kanske också är en anledning
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag gjorde den på Autotech i Trollhättan & det kostade då för 3 år sedan ~ 4000:-. Jag är däremot inte säker på att dom optimerar husbilar.
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Hej.
Jag köpte nyligen en Dethleffs 2017 med Euro6 motor på 150 hk med ”robotväxellådan”. Bilen är registrerad för 4500kg. Efter några hundra mil orkade jag inte med den slöa motorn, bilen hade svårt att hänga med i trafiken, seg vid acceleration. Jag kände mig som en bromskloss vart jag än körde.

Jag lämnade in bilen på Falkenbergs Bilelektriska och gjorde en BSR uppgradering till 184hk. Vilken skillnad! Körde till Kalmar över helgen och hade inga problem att hänga med trafiken, i kraftiga uppförsbackar håller den hastigheten utan problem. Väl värt de 5990:- det kostade. Drar runt litern vid 90km/h blandad körning, känns ok.
 
F

F.d. 56515

Guest
Jag har precis köpt en Rapido 3880kg integrerad med 3.0l 190hk V6 Mercedes och automat. Första tankningen var 1.20 l/mil uträknat då höll jag vad det stod på vägen (max 100 km/h) i mycket vind. Tror det stod samma på färddatorn. Nu står det 1.16 l/mil på färddatorn.
Jag har funderat på optimering men jag vet inte om det hjälper så mycket då jag har full kraft och den inte växlar ner i uppförsbackarna utan gladeligen håller den hastighet jag har ställt på farthållaren. Vad tror ni och har någon med samma motor gjort det?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sänk farten till max. 90km/h.
Det är den enklaste/billigaste åtgärden, kolla även däcktrycken, jag kör med 4,5bar runt om, men vår äldre MB drar 1,3 i 90.
över 100 räknar jag 1,5l/mil. (6ton).

Jag har mappat den motorn du har i en personbil till 300hk/649Nm.
Den gick bra, men drog, ca. 0,1 mer/mil efter mappningen.

Jag personligen skulle inte lägga ut pengar på optimering ifall jag ägde din bil, du ligger på den förbrukning man kan förvänta sig.
En underbar motor du har i din bil, den skulle jag gärna ha i min husbil :)
 

Mattias C

FD HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
21611
Medlemskap
2022
Hej,har en Fiat 130 hk årsmodell -17. Gått 300 mil nu. Jag upplever den som väldigt trött och slö. Nu tänkte jag höra här vad ni tycker. Ni som gjort något åt det och om ni tycker er märka någon skillnad efter t.ex bränsleoptimering/kcr-box eller Chiptrimmning. Vad har ni för erfarenheter före/efter? Förbrukning/bottendrag etc.

Bor du i Göteborg så har jag ett bra ställe. Jag har 15% rabatt där.
Så 4250:- för optimering efter rabatt via Obd2.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Jag har precis köpt en Rapido 3880kg integrerad med 3.0l 190hk V6 Mercedes och automat. Första tankningen var 1.20 l/mil uträknat då höll jag vad det stod på vägen (max 100 km/h) i mycket vind. Tror det stod samma på färddatorn. Nu står det 1.16 l/mil på färddatorn.
Jag har funderat på optimering men jag vet inte om det hjälper så mycket då jag har full kraft och den inte växlar ner i uppförsbackarna utan gladeligen håller den hastighet jag har ställt på farthållaren. Vad tror ni och har någon med samma motor gjort det?

Hej!
Jag hade samma motor i min Hymer Starline. Efter mappning minskade bränsle förbrukningen marginellt. Men som sagt hastigheten är det som är viktigast ca2200r/pm
blev det ca 95 km/h och förbrukningen 1,3 l/mil . Genom europa ner till Portugal var förbrukningen enligt instrument 1,2 l/mil. Min nuvarande Iveco 205 hk Concorde Credo ligger också på 1,3 l/ mil vid ca 95km/h, så jag förmodar att det är ganska normalt för en tung Hb.
BBa
 
Toppen