• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bränslemätare Ducato 07 (Bürstner)

F

F.d. 25678

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,3
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: Levanto a650
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Elektronik
Hej,

Tog ut husbilen för någon vecka sedan och till min förvåning så visade bränslemätaren tom tank och lampan blinkar konstant.

Åker och tankar men felet kvarstår.
Misstänker att man kanske får alger i tanken o dessa "kleggat" ner givaren,
fick något medel att slå i och gjorde en chockbehandling enligt anvisningar på flaskan.

Har nu åkt 20 mil och ingen skillnad.

Någon som råkar ut för detta?
Sökt lite men får träff på äldre modeller, osäker på om det är samma givare.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Givaren ser ungefär ut såhär. Lite besvärlig att få upp ur tanken då muttern är stor och kräver ett specialverktyg. Det finns en lucka i golvet på höger sida om förarstolen.
qhqfp872_large_0.jpg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Pröva att göra en reset först. Har batteriet varit inkopplat hela vintern?

Plocka bort minuskabeln från bilbatteriet i några minuter och sätt sedan tillbaka den.
Det kan resetta bilens elektronik om det är den som bråkar och inte det mekaniska.
Värt att prova.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 53241

Guest
Hej !
Låt aldrig bilen vara igång då du tankar, kan då ta ett par tankar innan mätaren beter sig normalt. Efter en vinterförvaring ( utan värme ) finns det alltid lite fukt i saker och ting och det kommer nog räta till sig. Har du fått alger eller helt enkelt bara vill "feta" på dieseln och skydda pump/ spridare så rekommenderar jag Omega 903. Denna diesel tillsatts både smörjer samt tar död på bakterier.
// Tompan1
 
F

F.d. 25678

Guest
JANKRO skrev:
Pröva att göra en reset först. Har batteriet varit inkopplat hela vintern?

Plocka bort minuskabeln från bilbatteriet i några minuter och sätt sedan tillbaka den.
Det kan resetta bilens elektronik om det är den som bråkar och inte det mekaniska.
Värt att prova.

M.v.h. JANKRO.


Hej,

Detta kan ju låta lite otacksamt men precis glömt att jag postat en fråga i denna forumdel och har således inte läst era tips men de stämde bra med min verklighet.

Jag tog ut pumpen och mätte givaren, fick tillverka ett verktyg precis som EPersson skriver.
Dock inga fel på denna. Letade vidare men hittade inget att ta på.

Tänkte man kanske skulle göra den strömlös över natten som Jankro beskriver, och detta gjorde susen.
Nu funkar den som den ska.

Synd jag inte började med detta bara.

Tack för visat intresse

/ Magnus
 
Toppen