• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bränslecell - Efoy

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
272
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Hej,
Funderar på att köpa en Efoy 140 bränslecell efter årsskiftet, har hört mig för hos flera försäljare och har fått ett pris på 36.500:-.
Om det är flera som är ute efter en Efoy skulle vi kanske gå ihop för att få ner priset ytterligare. Kama pris är 41.495:-

Hälsningar
Glädjen
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bränslecell - Efoy

Hej....Vad är det som motiverar folk att köpa en Efoy..? Priset tycker jag är väl saftigt..35000 kr:confused:

Ja, men inköpspriset svider inte så mycket i dagens ränteläge när den alternativa avkastningen på 35' i sparpengar i bästa fall ger ett par hundra kronor per år. Däremot är Efoy bedrövligt dyr i drift, en energikostnad på mer än 30:- per kWh, varför jag hellre laddar med min Honda generator när jag inte riskerar att störa någon. Men visst finns det situationer när bränslecellen trots dessa nackdelar är värd sina kostnader, men det har vi skrivit om flera gånger tidigare.

aake
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Bränslecell - Efoy

Laddning oberoende av extern el och finväder. Inga utsläpp jmf elverk, lågt ljud - stör inte grannar och går att använd överallt. Kompletterar när solcellerna inte ger tillräckligt. Automatisk laddning när batterispänningen går ner för långt.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Bränslecell - Efoy

Jag har bestäld en EFOY 140 til min nya plåtis
som kommer til sommarn.

Den laddar ALLTID,oavsett regn,snø,kalt,varmt.
Man har alltid ström.

Förhållandevis låg vikt,(vikt är viktigt på plåtisar)og
efter mycket tenkning vedr.solceller,ekstra batterier,
m.m,föll jag for den här EFOY-lösningen.

I teorien ska jag nu klara meg med 1.stk 100 Amp
Gel eller AGM batteri,då EFOY ständigt håller det
här batteriet laddad.Min förbrukning klarar aldrig
övergå vad EFOY laddar.

Så får man se om teorien stemmer :rolleyes:

Pris....visst,men så bekvämt ock praktisk!!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bränslecell - Efoy

Laddning oberoende av extern el och finväder. Inga utsläpp jmf elverk, lågt ljud - stör inte grannar och går att använd överallt. Kompletterar när solcellerna inte ger tillräckligt. Automatisk laddning när batterispänningen går ner för långt.

Jag vill avråda från drift i automatläge, det kommer att medföra ett stort slöseri på den dyra metanolen och att du snart kommer upp i ett högt antal driftstimmar (vilka är begränsade för utrustningen).
I automatläge så kommer Efoy att ladda även i situationer där du har mer än tillräckligt med energi kvar till dess du kanske snart skall köra med bilen. Det här lär man sig snart förutsatt att man har en elcentral med "batteritankmätare", alltså ett instrument som anger resterande energimängd (i Ah) förutom spänning och strömstyrka.
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Bränslecell - Efoy

Är man teoretiker och räknar på vad bränsle kostar per kW så blir det VÄLDIGT dyrt med en efoy och troligen skulle ingen köpa. Kanske lite fakta kan stämma bättre jag har haft min 1600 nu sedan 2008 och köpte då i Tyskland 3st 10l/ dunk + den 5 som följde med. Hade vid det tillfället en Frankia 820 -06 med skapligt många ljuspunkter med halogen och då fick den jobba rätt mycket vi har sedan -12 en Frankia 840 med endast led och nu går den sällan. Jag kör den alltid på manuell och startar den aldrig när vi skall köra dagen efter för det är ju ingen mening med att börja köra med fulla batterier de laddas ju under färd. Men säkerheten att slippa bry sig om hur mycket ström man förbrukar den har vi alltid vi blir inte utan. Vi har nu ca8 liter kvar på den sista dunken så kör man på detta sättet så blir det inte så dyrt. Att tänka på är att livslängden på en efoy är ca 5000 tim och inte hur många kW den lämnar så köper man en liten så tar den slut fortare då en liten lämnar mindre kW per timme.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bränslecell - Efoy

röris

Trots att jag räknat ut driftskostnaden för bränslecellen, alltså kostnaden per producerad kWh (inte kW, vilket blir lika meningslöst som att ange driftskostnaden för bilen i hk i stället för per mil) så tycker jag ändå att Efoy är ett bra tillbehör.
Vilka av dina fakta som stämmer bättre förstår jag inte? Vi tycks ju vara överens om hur utrustningen bör användas och även om driftskostnaderna.

aake
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Bränslecell - Efoy

Hej....Vad är det som motiverar folk att köpa en Efoy..?

Säljaren som sålde husbilen till oss sa: Ni har ett startbatteri och ett bodelsbatteri, skulle bodelsbatteriet bli urladdat startar ni bilmotorn och går på en hundpromenad. Har hänt en gång på 3 år.

Vissa husbilar kanske bara har ett batteri.:D
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Bränslecell - Efoy

aake
Mitt inlägg var absolut inte riktat till dig ber om ursäkt om du uppfattade det så.
Jag baserade mitt inlägg på att det alltid när det skriva om efoy så strandar det på kostnader per tillverkad kW och vad jag försökte att åskådliggöra var att det inte blir så om man använder den rätt.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Bränslecell - Efoy

Men,inte ser man på kronor ock ören vad gäller
bruken av EFOY`n.

Reser man i Europa nogra vecker i året,spelar det
väl ingen roll om det går med 300 kronor mer eller
mindre til metanol?

Tänk vilken bäkvämlighet ock problemfritt åkande
man har med en sånn.

Ser man det närmar seg 12,5 Volt,är det bara att
starta upp Efoy`n.Ljudløs är den också.Bra å ha om
man ska stå still en stund.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bränslecell - Efoy

Efoy fungerar alldeles utmärkt för det bruk som Ottar och Else anger, att resa några veckor i Europa. Men det borde iofs räcka med rejäla solpaneler för sådant bruk.
Men för oss som använder husbilen flitigt i Norrland vintertid blir situationen en annan. Då när solpanelerna inte ger något och elförbrukningen ökar så räcker inte min Efoy 140 till, dessutom så får man oroa sig för kylan i perioder när bilen står med avstängd värme; bränslecellen tål inte att frysa.
Min rutin är att använda bränslecellen vår till höst och montera ur under vintern.

Med dieselcentralvärme, kompressorkyl och ofta även en separat frysbox i drift vintertid så krävs ett tillskott av 100 - 150 Ah per dygn. För att täcka detta med bränslecellen så skulle den behöva vara i drift kontinuerligt, men jag kör i stället min Honda generator ett par timmar per dygn, vilket aldrig är något problem i vildmarken.

Chippens ide' om att lämna bilen med motorn gående för en promenad med hunden känns riskabel. Det fungerar kanske i vildmarken, men även där skulle jag känna oro för om det finns någon bil kvar när jag kommer tillbaka.

aake
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Bränslecell - Efoy

1.Efoy fungerar alldeles utmärkt för det bruk som Ottar och Else anger, att resa några veckor i Europa. Men det borde iofs räcka med rejäla solpaneler för sådant bruk.


2.Med dieselcentralvärme, kompressorkyl och ofta även en separat frysbox i drift vintertid så krävs ett tillskott av 100 - 150 Ah per dygn. Jag kör i stället min Honda generator ett par timmar per dygn, vilket aldrig är något problem i vildmarken. aake

1.Det kan man nog ensas om,då jag tidigare hadde detta på våran N+B,men även då krevs endel kostnader,ock inte minst vikten på det här gjorde att nu blir det hällre Efoy,då vikt är viktigt på plåtis



2.Jo du,då krävs det alt Ah!! Det vi förbrukar av el,er til led-ljus - lite tv-tittande,samt det som går åt til gasTruma.Detta tilsammans övergår inte den Ampère som Efoy laddar tilbaks vil jag mena,även vinterstid,eller har jag möjligen fel?

Så här ser 12V-förbrukningen ut på Trumavärmaren
Strømforbruk (ved 12 V): Varme og vann conta drift 0,2 A opp til midlertidig max. på 5,6 A (gjennomsnittlig ca. 1,1 A)Lägger man til 2,5 ampère på tv ock ljus,så ska det hålla (i teorin):wideeyed:
Även vinterstid??



EFOY COMFORT 80 140 210

Maksimal effekt40 W 72 W 105 W
Ladekapasitet 80 Ah 140 Ah 210 Ah pr.dygn
Nominell spenning: 12 V
Ladestrøm @ 12V 3,3 A 6,0 A 8,8 A
Nominel förbrukning kWh 0,9
Kompatible batterier 12 V akkumulatorer
(bly-syre, bly-gel, AGM eller LiFePO4)
Vekt 7,1 kg 7,8 kg 8,5 kg
Dimensjoner (L x B x H) 44,3 x 20,2 x 28,8 cm
Driftstemperatur -20 til + 40 °C
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bränslecell - Efoy

Ja Ottar, bränslecellen täcker säkert din begränsade elförbrukning, men för mig som ofta ligger ute i vildmarken flera dygn i sträck så skulle gasol bli den begränsande faktorn. Därför har jag satsat på dieselvärme i mina senaste bilar.

Diesel finns att köpa överallt och som en bonus så blir det också mycket billigare som värmekälla än de orimliga priser som man begär för byte av gasolflaskor här uppe i norr. Om det fanns möjlighet att fylla LPG (vilket det inte gör) skulle valet kanske bli annorlunda.

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bränslecell - Efoy

I Stockholm, Göteborg, Malmö, Köpenkamn, Bruxelles, Paris, Madrid, Milano, Rom, Kairo, New Delhi o.s.v. skapas energi per diesel. Varför inte i i vildmarken i norra Sverige och Norge? Snöscootern finns ju
där och stör den "stora tystnaden"!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bränslecell - Efoy

Jappe

Nu rör du ihop det. Bränsleceller som drivs med diesel finns men de är stora, dyra och har även andra nackdelar, bl.a. lång uppstarttid och att de arbetar vid mycket hög temperatur. Passar för stationär drift.
Däremot genererar de inte vare sig otrevliga avgaser (koldioxid och vatten) eller vad jag förstår särskilt mycket buller. Den gasoldrivna varianten är nog ett klokare val och man av någon anledning inte vill använda Efoy.

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bränslecell - Efoy

Jag rör inte ihop någonting! Strapatssökarna däremot som älskar extrema habitater (modeord) tvingas ofta tlll extraordinära åtgärder för att överleva i numera människofientlig natur och letar därför ständigt efter VARIANTER helst snart så de icke behöver dö i onödan. Konstigt nog så överlever alltid fotograferna som är med hela tiden men inte får ses.

Jo, nu rörde jag nog ihop någonting! Gonatt!

Jappe

Sorry! I just got out from hell! A bit confused, perhaps.
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
272
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Sv: Bränslecell - Efoy

Hej,

Har fått kontakt med Generalagenten för Efoy (Termoprodukter AB,Kalmar)
Vid köp av Efoy enligt kampanjpris så medföljer en dunk 5l metanol mot uppvisande av HBK medlemskort med betald årsavgift. De har också dosor för uppdatering av Mjukvaran (firmware) tillgängliga som service till Efoy ägare.
Kampanjpris se mitt tidigare inlägg i tråden. Jag tror fortfarande att om vi blir flera så kan vi nog pruta lite hos återförsäljare.

Lev Väl
Glädjen
 
Toppen