• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Borttappad navkapsel

gertolof

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Varberg
HBK-Nr
10305
Medlemskap
2024
Det förargliga hände när vi var ute med husbilen i helgen, vi tappade en navkapsel.
Vi övernattade på ställplatsen i Växjö den 23/4. Vi kan ha tappat den när vi körde därifrån för jag var emot en kant och kan ha tappat den då. Så finns det någon vänlig person som hittar denna så hör gärna av Er.
 

Bilagor

  • IMG_0469.JPG
    IMG_0469.JPG
    1,5 MB · Visningar: 18

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Borttappad navkapsel

Hej!
Jag bor i Växjö men har inte sett någon vid den ställplats jag tror du menar, finns ju egentligen bara en.
Vi har samma typ av navkapslar till våran Hymer, men de sätts fast med hjulbultarna, bra tycker jag.
Det finns en firma i Alvesta som heter Kempes husvagnar, han säljer dessa navkapslar mycket billigt. Trotts att de är begagnade är de mycket fina, vi köpte våra där.Telefon nummer 0472 - 109 50.

Hälsningar Kerstin
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Borttappad navkapsel

Trodde at Fiat fortsatte med sin låsning av navkapsel, tidligere måtte en sette på kapselen før en satte inn siste bolt. Det ene hullet for bolter hadde en krave som gikk under hodet på bolten. En fikk ikke av kapselen uten å ta ut denne bolten. Men selvfølgelig fikk de ikke solgt så mange kapsler :D
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Borttappad navkapsel

Min ena navkapsel ligger nånstans på GranCanaria upptäckte jag när jag kört ombord på färjan. Bra tips att spänna fast dem med strips!
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Borttappad navkapsel

Jag köpte såna där helkromade blaffor till den förra husbilen.....
Först så var de svåra att få dit och få dem att fastna, sen sprack de när de skulle tas bort för däcktryckskontroll. Helt omöjligt att nå däcksventilen med dem på plats!

Så på en skala från ett till tio så blir det ca ett komma tjugofem:rolleyes:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Borttappad navkapsel

Trodde at Fiat fortsatte med sin låsning av navkapsel, tidligere måtte en sette på kapselen før en satte inn siste bolt. Det ene hullet for bolter hadde en krave som gikk under hodet på bolten. En fikk ikke av kapselen uten å ta ut denne bolten. Men selvfølgelig fikk de ikke solgt så mange kapsler :D
-------------------------------------------------------

Hejsan Knut, när man kommer upp till 16" så är navkapslarna låsta av hjulbulten för det mesta, men 15" är det lite mera vanlig personbilsstil på.

M.v.h. JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Borttappad navkapsel

Hadde selv en Fiat Punto med fastskrudde kapsler, samme løsning som på den Ducato Maxi jeg hadde samtidig. Men det var over 10 år siden.
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Borttappad navkapsel

Hela Sverige borde va fullt av tappade bling-blingar. Ett bra sätt att byta med varann. Så håll ögonen öppna! ;).

Själva har vi aldrig haft några bling-bling. Verkar va meningslöst att skaffa. / Fy & Bi:):)
 

gertolof

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Varberg
HBK-Nr
10305
Medlemskap
2024
Sv: Borttappad navkapsel

Nu ser bilen hel ut igen efter att en begagnad Navkapsel inköpts.
Tack för alla tips. Speciellt Tack till Kerstin i Växjö (Dennis o Kerstin)
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Sv: Borttappad navkapsel

Vi lämnade en på Rügen. Men gjorde en annan upptäckt när vi stannat för att fika.
Kan vara ett tips till andra som åker LMC som har den svarta grillen, som jag i min enfald trodde var folierad för att få en tjusig carbon look, men visade sig vara en plastbit som var limmad i fronten. Efter ett antal mil på mer eller mindre dåliga vägar, plus kullersten så hängde den på trekvart när vi stannade.Bort med den o kvarvarande navkapslar för vidare färd
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Borttappad navkapsel

Nu har det hänt mig också, tappade en fastskruvad bakre navkapsel, Iveco 50c med dubbelmontage. Ringde Hymercenter Örebro, de kunde inte hjälpa, hänvisade till Iveco. Åkte idag till Elche och Caravanas Cruz, fick där en prisuppgift på 197 Euro för en hjulsida, och de fanns ej i lager utan måste specialbeställas.
Någon som känner till alternativa hjulsidor för 16tums hjul dubbelmonterade ?
 

Bilagor

  • IMG_6719.JPG
    IMG_6719.JPG
    2,7 MB · Visningar: 9
  • IMG_6721.JPG
    IMG_6721.JPG
    1,8 MB · Visningar: 7

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Borttappad navkapsel

Förmodligen buktar framfälgarna ut för mycket för att man ska kunna använda "universalkapslar" fram. Bak torde det gå utan problem.
 
Toppen