• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Boiler startar inte

Asaf o Anita

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
11741
Medlemskap
2024
Hej kamrater! Vi har ett problem! Vi lyckas inte värma upp vattnet i husbilen (boiler Truma) - Fiat Hymer 1991. Kollat att gasolventilen är öppen. Gasolen går fram, elen ok. Plockade bort skyddet på utsidan. Dammsög skorstenen, fixade några glappkontakter. Tickandet från tändaren hörs, men den röda lampan tänds!
Jag har däremot inte lyckats hitta säkerhetsventilen för att tömma vattnet i boilern inför vintern!
Är mycket tacksam om någon kan hjälpa mig lokalisera säkerhetsventilen och tipsa mig om det finns annat jag kan kolla för att få igång varmvattnet!
Mvh Asaf o Anita
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
På våran Citroen C25 / Arca 1990 med TrumaBoiler så hade säkringen i boiler-enheten gått sönder. Andra gången så hade jag glömt att ta bort regnskyddet.
 
F

F.d. 55397

Guest
Tickandet indikerar att den försöker tända ( dvs el'en funkar), men du skriver att du har gas fram? Menar du till beredaren eller att det "kommer igenom" gas?
Kan vara nån säkerhetsspärr om du inte har vatten i, annars är munstycket i brännaren en felkälla.

Säkerhetsventilen brukar vara en grunka med en röd knapp på, sitter antagligen på en slang från beredaren som slutar under bilen.
 
Toppen