• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsservice

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Har en husbil av årsmodell 2017 med 5-års täthetsgaranti. När jag för några dagar sedan beställde tid för en sådan hos återförsäljaren via mail, så fick jag svar, att "för att den 2-åriga vagnsskadegarantin skulle gälla var jag tvungen att göra en service på husbilen föra att den skulle gälla".... annars så var det bara täthetsgarantin som skulle gälla.

Fick också en offert på vad den skulle kosta. Det var inte direkt billigt med tanke på vad som skulle göras..
Tittade i mitt garantihäfte på husbilen, där står det att en sevice BÖR göras, inte en tvingande åtgärd..
 

Bilagor

  • Husbilsservice enbart bodelen samt vissa moment på bildelen1.txt
    1.008 bytes · Visningar: 182

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Låter konstigt. Gjorde fuktkontroll på min McLouis 2017 i våras utan service. Första service gör jag nästa år efter 2 år som det står i servicehäftet till Fiat.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
De flesta punkterna på den listan över funktionstest är ju sådant man ser/gör varje gång man använder husbilen???
Om en "funktionstest vatten" skulle vara värd något så skulle de ju skruvat bort paneler mm och granskat alla kopplingar för läckage men jag har svårt att tro att detta ingår? ;-)
Låter som ett sätt att lura på kunderna något de inte behöver. Läs noga dina garantivillkor så ser du nog att det inte behövs är min gissning.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har aldrig gjort bodelsservice på någon bil, däremot fuktkontroll, kontrollpunkter på bodelen är enkla att utföra själv.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Är detta något som Burstner har hittat på för att tjäna mer på eftermarknaden. Om de lyckas klå sina kunder på detta, räkna med att andra kommer efter. Hutlöst!
 

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Är inte Burstner som kräver detta, det är endast mitt användarnamn. Är intresserad om det är fler som har haft detta krav från återförsäljaren. Enligt garantivillkoren som jag fått, så står det att man BÖR göra denna kontroll som jag skrev. Är ju som tidigare skrevs i tråden, kontroll som man gör när man använder husbilen, samt att det var en skaplig timpeng för jobbet , enligt offerten....
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vagnskadegaranti har jag aldrig haft på husbil, har Burstner detta? dvs. har du husbilen halvförsäkrad?
Att ta 4700kr för detta är ocker, man gör inget utom kontroller,kostar inget i delar/vätska/olja.
 
F

F.d. 24550

Guest
Vi fick 5 års täthetsgaranti och 3 års vagnskadeförsäkring när vi köpte vår Burstner. Bra att ha då vi sedan fick hagelskador. Det var på vår gamla husbil.

Något krav på bodelsservice har dock inte förekommit. Vid tveksamhet, tag kontakt med Burstner direkt, de är de som står för garantier, inte återförsäljaren.
 
Senast redigerad av en moderator:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Avtalet är rätt lätt att komma runt för tillverkarna med dom krav som ställs, se nedan.

Täthetskontroll Utställd garanti för att husvagnens/husbilens kaross är tät gäller endast under förutsättning att köparen efterlevt villkoren för garantin inklusive att låta husvagnen/husbilen, om så stipuleras i garantivillkoren, genomgå täthetskontroll inom i villkoren angivna perioder. Om täthetskontroll hos auktoriserad återförsäljare/verkstad för husvagnens/husbilens fabrikat medför en kostnad för köparen, äger denne rätt att utföra kontrollen hos annan återförsäljare/verkstad. Täthetskontroll ska dock alltid utföras på ett fackmässigt sätt (innebärande bl.a. att den som utför kontrollen har erforderlig utbildning hur täthetskontroller utförs på fordonet och med av tillverkaren föreskrivet mätinstrument) och i enlighet med föreskrifterna i fordonets servicebok.
 
Toppen