• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsbatteriet visar 15v eller mer!

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Tack, då kanske det inte är något fel- har fel på gasolen in till spis,kylen och värmen och trodde en stund att det var orsaken.
Tror att det felar i magnetventilen vid duo-omkopplaren!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
15 Volt är på tok för högt. Kolla först med en multimeter om värdet stämmer. Ett batteri börjar koka över 14,4 V och 20°C.
Vissa batterier, AGM och GEL, kan ha någon tiondels volt högre spänning.
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Bodelsbatteriet visar 15v och bilbatteriet 13v - kan solcellens regulator vara deffekt!
Mitt AGM-bodelsbatteri visar också 15V och 0,0A från solcellens regulator och 12,8V på bilbatteriet som ju inte laddas från solcellen. Hade PWM-regulator och bytte till MPPT men visar samma.
En multimeter visar samma.
 
Senast ändrad:

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
15 Volt är på tok för högt. Kolla först med en multimeter om värdet stämmer. Ett batteri börjar koka över 14,4 V och 20°C.
Vissa batterier, AGM och GEL, kan ha någon tiondels volt högre spänning.

Nja vissa klarar mer än så men det är bra att ha en viss marginal. Mitt AGM batteri (Banner Running Bull) klarar upp till 14,8 volt.
 
F

F.d. 51215

Guest
Kolla din anläggning solpanel den for inte lade mer en 13.9 v om du över skrider detta kan dina batterier förstöras kolla din regolato får inte gå över 13.9v
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
13.9v er høyeste float og vedlikeholdsladning. Høyeste ladespenning for bly batterier er normalt 14.5v, noen tåler litt mer og noen litt mindre avhengig av kjemien og konstruksjonen. Åpne blybatterier kan en gang i blant gis et kort oppkok med 15v for å løsne sulfat. Dette vil redusere levetiden for AGM og Gel.

I gamle dager (siså 50 år tilbake) var det normalt at mange tyske biler hadde 13.9v ladespenning og startproblemer om vinteren, bytte av regulator til 14.4V og problemet forsvant.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Justering på MPPT regulatorer er kun valg av ladeprofil eller batteritype. De fleste har flere trinn - ofte med en konstant ladespenning først. Men her kommer en sak - er det lade og sense ledninger og lade er koblet på elblokken så kan spenningsfall i kablingen føre til at regulatoren kjører opp spenningen slik at den tilsynelatende blir for høy uten at dette er galt. En slik kobling er på mange måter optimal, maksimal ladning og display på ebl panelet.

Temperatur sensor på batteri og sense ledninger gir laderegulatoren maksimal kontroll på at det lades rett. Om du plages av den høye spenningen på displayet så flytt solarladerens hovedkabel til batteriet eller sett på et billig voltmeter koblet direkte på batteriet.

Min personlige mening er at de fleste husbiler hvor ebl og batteri ikke sitter på samme sted har for tynne kabler mellom batteri og blokk - dimensjonert "korrekt" for de A som en kan lade og forbruke med orginalt utstyr, men uten marginal for en dobbelt så kraftig lader.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Den spänningsregulatorn du länkar till tål bara 2 Ampere. Det är för lite. Vad har du för typ av batterier? Och vad är MPPT-regulatorn inställd på för batterityp?
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Min MPPT-regulator går inte att ställa in varken på batterityp eller max laddspänning.
Någon rekommendation på inställbar MPPT-regulator för AGM-batteri?
 

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Det var solcellsladdaren som det var fel på samt att batteriet gått sönder- det svider ordentligt då batteriet var på 180Ah
Jag tackar alla för hjälpen.

Njaa, batteriet verkar att ha klarat sig och får lite laddning när jag kör så nu
har jag 13.8v
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ahh, et batteri som ikke belaster laderen så en ser den interne spenningen i laderen uansett om den regulerer ned med PWM. Normalt så er det batteriets spenning som er synlig grunnet den utglatting forbruket sørger for. Det er fullt mulig at regulatoren er helt OK, den er ikke laget for å gå uten belastning fra et batteri.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Toppen