• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsbatteri

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Har 2x115 amp bodelsbatterier , upptäckte igår att ett av batterierna laddar till 11.4V sen bryter batteriladdaren ? Är det då dags att byta ut det dvs är det förbrukat. El är kinesiska för mig tyvärr
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Abris52 var har du fått din information ifrån ang. laddning, jag har fått svar från FIAT att inga husbilschassin har reducerad laddning.
Flera här har Ctek 250 installerad ,den fungerar inte isåfall.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Varför skulle det vara bättre?

Skulle säga tvärt om.
2x6-Volt.jpg
2 x 6 volt i serie ÄR bättre. Se bilden. Texten finns i tidningen Husbilen Test, nr 3 2018

Många kopplar inte på bästa sätt när man parallellkopplar 2 st 12-V-batterier.
Anslutningen till laddning/förbrukare ska göras med plus till ena batteriet och minus till det andra.
För den oinvigde kan det se ut att gå på ett ut, med så är det inte.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
"Många kopplar inte på bästa sätt när man parallellkopplar 2 st 12-V-batterier.
Anslutningen till laddning/förbrukare ska göras med plus till ena batteriet och minus till det andra.
För den oinvigde kan det se ut att gå på ett ut, med så är det inte."

Har du någon skiss som visar detta?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
2 6V eller 1 12V med samme Ah tall er null forskjell. Når det gjelder 2 12V i parallell så er det en ørliten forskjell på om en kobler med minus til ett og pluss til det andre eller om en bare henger på et ekstra ved siden av. Forskjellen oppstår når det er stort uttak av strøm, da er det batteriet med direkte påkobling som tar mesteparten av lasten, men om en har plus og minus til hvert sitt får full belastning av begge.

Selv om sammekoblingen er med grove gode kabler så blir det litt motstand som fører til et spenningsfall ved belastning. I praksis vil dette føre til at første batteri tappes ned litt mer enn andre og etter litt tid etterlades det første fra det andre - med tap av effekt. Med lavt uttak og grove kabler så blir dette effekttapet minimalt.
 
T

Travel Master

Guest
Vid parallellkoppling av batterier skall dessa vara av samma fabrikat, modell och årgång, vid vinterförvaring bör man efter laddning lyfta av pluspolen på parallellkopplade batterier så dessa står separerade. Med batterierna separerade så kan man med en voltmeter upptäcka eventuellt fel på ett batteri vilket inte är möjligt vid parallellkoppling.
GEL/AGM batterierna kan stå hela vintern utan laddning men "våta" batterier bör laddas en gång under vintern.
Batteriladdaren bör ha en uteffekt på 10-20% av batterikapaciteten (100Ah batteri 10-20A laddare) och skall ha ett lagringsläge på max 13,2V vid kontinuerlig laddning. Det finns en missuppfattning att det "bara tar längre tid" att ladda batterierna med en för liten laddare, men det är skadligt att ladda batterierna med en för liten laddare.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har haft mina "våta" båtbatterier i 10år endast en laddning innan våren inga problem, när det gäller laddare så rekommenderas det 30-50% av kapaciteten numer, 10% gäller inte längre, att batterierna skull ta skada av för liten laddare har jag aldrig hört talas om.

När det gäller inkoppling av dubbla batterier har jag fått lära mig, att man kopplar minuskabel till batteri 1, pluskabel till batteri 2, kablarna som går till elblocket motsv.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
"Många kopplar inte på bästa sätt när man parallellkopplar 2 st 12-V-batterier.
Anslutningen till laddning/förbrukare ska göras med plus till ena batteriet och minus till det andra.
För den oinvigde kan det se ut att gå på ett ut, med så är det inte."

Har du någon skiss som visar detta?

Jadå.
Det som gör skillnad är resistanserna R1 & R2 i de kablar som kopplar ihop batterierna.
På "Bra sätt" i bilden får båda batterierna lika resistans i kablaget.


På "Dåligt sätt" får batteri "A" extra motstånd från resistanserna R1 & R2 från båda förbindelsekablarna.
Eftersom batteriernas inre resistans är oerhört låg kommer denna obalans att göra att strömmen tar enklaste vägen, vilket gör att batteri "A" varken laddas eller urladdas lika mycket som batteri "B".
Parallellkoppling_12V-batterier.jpg
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Tackar Västkustcampar'n, då har jag kopplat rätt. Men en fråga, R1 & R2's area, om dessa är tillräckligt grova eller om man skulle använda massiva plattprofiler i koppar, spelar det då någon roll på vilket sätt man kopplar?

Jag har sett att "experterna" rekommenderar 25 mm2 kopparkabel, och ja, det spelar ändå roll...
Det är ju lika lätt att göra på rätt sätt som på fel ;-)

Edit: Skulle kännas lite tråkigt att bara få ut t.ex. 80% av kapaciteten i batteri "A" med tanke på vad man lagt ner i arbete och pengar...
 
Senast ändrad:

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Seriekopplade 6V batterier är säkrare och ger jämnare fördelning mellan batterierna. S.k. Golfbilsbatterier är oftast på 245 Ah. De är i dessa kopplade 8 i serie för 48 V. Stora strömuttag vid körning i terräng. Har använt sådana i min eldriva snipa, och strömmen kan vara över 100A vid hårt pådrag. Två parallellkopplade 12V kan aldrig ge hela strömmen från bägge, det är i princip omöjligt att få perfekt balans när man kör inverter på någon KW även om man fixar med rätt kabeldragning m.m.
0,05 V spänningsskillnad räcker vid belastning.
Med vänlig hälsning, ConnyJ
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Ett 6 V batteri har tre celler seriekopplade, ett 12 V batteri har 6 celler seriekopplade.
Att det skulle vara skillnad på att seriekoppla 2x3 celler eller 6 celler ser jag som väldigt otroligt. Då behöver jag mer bevis än en text från en husbilstidning :)
Däremot är det skillnad rent fysiskt på 6V- resp 12Vbatterierna. Ska man jämföra ska det förstås ske med tanke på samma Ah i båda fallen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes 1000 Ah flodded blyceller, 6 slike seriekoblet og du har et 1000 Ah 12V batteri :D men det veier mange hundre kilo - spesiellt siden det er tykke blyplater i et glasskar. Mener det var over 80 kg pr celle.
Nå er ikke 1000 Ah FLP celler lette med like over 40 kg pr celle, men det hjelper veldig mye med 4 i stedet for 6 celler
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ett 6 V batteri har tre celler seriekopplade, ett 12 V batteri har 6 celler seriekopplade.
Att det skulle vara skillnad på att seriekoppla 2x3 celler eller 6 celler ser jag som väldigt otroligt. Då behöver jag mer bevis än en text från en husbilstidning :)
Däremot är det skillnad rent fysiskt på 6V- resp 12Vbatterierna. Ska man jämföra ska det förstås ske med tanke på samma Ah i båda fallen.

Man menar förmodligen att det är effektivare och bättre med 2 st stora seriekopplade 6V batterier som vart och ett har samma fysiska storlek som vart och ett av dom 2st 12V batterierna man annars parallellkopplar.

Verkar rimligt då det blir färre celler, färre kopplingar och mindre "spill" i form av cellväggar och annat.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag kan se tanken att man skulle få en bättre batteri om det var på 200A istället för på 100A i bemärkelsen att cellerna skulle vara bättre, men jag köper inte detta rakt av.

Ska man resonera så då kanske man ska köpa 2V celler istället!

En fördel med två 6V är att man kan balansera dom lite lättare men bäst är om man har med öppna anslutningar då vilket iofs också finns på 12V batterier av lite värre modell.

Men sedan har man fördelen med 12V i att alla 6 cellerna är exakt lika bra när dom var nya, samma sak gäller det 3 cellerna i 6V alternativet MEN då ska man sedan matcha ihop med ett till 6V batteri.

Jag skulle säga att detta är att krångla till något enkelt, köp bra batterier istället och ladda med bra grejer samt sänk inte batterierna med gigantiska uttag typ 2000W inverter.
 
T

Travel Master

Guest
Vet ingen tillverkare av batterier eller laddare som rekommenderar 30-40% av batterikapacitet, tryck i så mycket så blir batteriet överhettat. Med en för liten laddare så kommer toppladdningen med hög spänning att pågå för länge och med för stor laddare så kommer laddaren att gå över i toppladdning för tidigt.
Laddare för att cykla 12V batterier är dimensionerade och programmerade för 10-20% av batterikapaciteten.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Blybatteri 25% Gelbatteri laddare upp till 50%,Litiumbatteri upp till 100% av ,dvs 100A laddare 100AH batteri(upp till)
Detta rekommenderar Mastervolt ,dom borde veta.
En liten laddare tar längre tid,men en moderna laddare har tidsbegränsning inbyggd, så en liten laddare är inget problem.
 
T

Travel Master

Guest
Det är ju en väsentlig skillnad om vi talar om Lithium. Det du hänvisar till är rekommenderade antal Ah till en laddare och då kan vi ju se på Mastervolt rekommendationer för 25A laddare att det blir mellan 10-50% av batterikapaciteten. Men jag avser vad som är bäst för batteriet och det är mellan 10-20% av batterikapaciteten som Victronenergy rekommenderar, de är störst inom detta segment med 45års erfarenhet.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Jag har orginalmonterat 2x45A B2B laddare för laddning av 340 ah gelbatteri under färd, har dock aldrig sett det ladda med mer än ca 75A för att minska ganska snabbt när motståndet ökar. Undviker att ta ut mer än ca 170ah. Nätladdaren är på 60A och det laddar med max ett tag.
 
Toppen