• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bo permanent i husbil

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Danne, du tar upp nya aspekter av permanent husbilboende. jag har 2 uppsättningar av mina husbil-specifikationer: 1- dröm specs., 2 - verklighet specs... men det kanske är bäst att starta nytt tråd om detta eller leta i andra trådar som JonasS föreslår.
 

Oboyen

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Sollefteå
HBK-Nr
25684
Medlemskap
2024
Janne, så långt har vi inte kommit än, nu är vi på bekantskapsresor med husbilen för att få det som vi vill ha det, samt för att boa in oss :) Visst spånar vi en del, men vi vet ju inte vad som händer med våra resor framgent så, så långt fram har vi inte planerat.

Har bara för ett litet tag sedan kommit fram till att det är realistiskt att kunna gå vid 61 om inget större oförutsett händer. Så nu är det mycket planering runt det först o främst :)
 
F

F.d. 52362

Guest
Jag förstår hur ni tänker. Dock jobbigt och tidskrävande att sitta och leta ett par kvällar när det skulle ta några minuter för proffs som er att svara. Men ok jag respekterar att ni föredrar att tala om känslomässiga (dröm) före praktiska (verklighet).
 
F

F.d. 52362

Guest
Jag förstår.

Prisnivå runt 500 000
Bo överallt ( det är det som är grejen med husbil för mig ) så Marocko, Norrland och Skåne gärna
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Vilket märke/modell ?
Kolla mobile.de ,ställ in prisnivå och börja titta vad som kan passa. Finns ett antal varianter av grundmodeller, plåtis, halvintegrerad, alkov, helintegrerad...
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...nPrice=45000&scopeId=MH&sfmr=false&usage=USED

Värme under vintern, räcker det med extra element eller behövs typ diesel värmare el dylikt?
Gasolvärmare räcker med det går åt mycket gasol. Stå med el inkopplad är bekvämast.

Hur länge klarar bilen el försörjning utan att ansluta till el stople /köra bilen?
1 - 5 dagar kanske beroende på utrustning och förbrukning
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag förstår hur ni tänker. Dock jobbigt och tidskrävande att sitta och leta ett par kvällar när det skulle ta några minuter för proffs som er att svara. Men ok jag respekterar att ni föredrar att tala om känslomässiga (dröm) före praktiska (verklighet).

Ditt problem är att du inte har satt dej in tillräckligt i ämnet husbil för att förstå hur komplicerad din fråga är att besvara.
Du måste själv tänka efter ordentligt, vad det är du vill göra och hur, vad det får kosta, skall du bo ensam eller flera, skall du jobba i bilen, tänker du fly vintern till södern, eller vill du besöka Nordkap till nyår, vilka krav på bekvämlighet har du o.s.v.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24550

Guest
Rekommenderar att du hyr husbil innan du köper för att få en klarare bild av vad du vill ha. Det blir dyrt att köpa fel, och ingen här kan tala om för dig vad du skall köpa. Det är helt och hållet ditt beslut, och ju mer du själv vet, desto bättre. Vi hyrde en husbil i 2 veckor innan vi köpte och det gjorde att vi mycket tydligare kunde definiera vad vi ville ha resp inte ville ha. T ex var sängarna i hyrbilen alldeles för korta för oss. Man får upp ögonen för en massa saker som man inte tänker på annars.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Planerade hösten 2014 för det och bytte till en större husbil. Målet var Portugal men hinder kom i vägen. Fick ett epilepsianfall och hamnade på sjukan och fick inte köra bil på ett år så planerna skrinlades och. bIlen såldes. Efter 6 månader kände jag mig bättre och planerna började att växa igen så en plåtis köptes då in och hustrun är ju busschaufför så körningen var inga problem. Fick köra bil igen. Håller nu på att bli klar med ombyggnaden av bilen, så till sommaren blir det lite provturer i Sverige o Holland för att känna om lusten fortfarande är likadan. Får väl testa men åldern ökar tyvärr ju också
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Danne,
1- Börja att göra en lista av vad som ska vara målet med husbilslivet och definiera lista av funktioner som Ni tycker skulle uppfyllas för husbilslivet och preliminär teknisk specifikation (ta upp saker som JonasS skrev om),
2 - läs gärna några översiktsartiklar som av och till publiceras i husbilstidningar,
3 - besök husbilmässor och eller husbilåterförsäljare för att se på konkreta bilar, olika planlösningar etc.,
4 - sedan hyr ut för att skaffa sig erfarenheter från tillfällig husbilsavändning och få svar på antal praktiska frågor som Evander beskriver.
5 - därefter gå tillbaka till steg 1 och justera det preliminära... och upprepa andra steg osv.
 

farfar66

FD HBK Medlem
Inlägg
117
Kommun
Motala
HBK-Nr
18918
Medlemskap
2022
Egentligen så borde jag inte skriva här , men kunde inte låta bli!
Att bo permanent i husbil har för min del varit en lyckträff! Och den dan jag överlämade nycklarna till hyresvärden var en dag när jag kände att en tung börda föll från mina axlar!
Jag har en Hymer 654 CL och dessutom ett täkt släp för mina prylar och cykel. Dessutom så har jag en del av mitt kök där (ugn, mikro ocg spisplatta)
Jag har alldrig planerat så in i detalj hur och var jag ska vara med min bil, men det har blivit Portugal på vintern och Sverige från maj till sista augusti och det funkar bra för mig!
Men att gå omkring och planera allt i mitt liv är inte min melodi! Jag vet av erfarenhet att detta med planer oftast inte håller tiden ut så jag föredrar att låta infall, ödet eller andra infallsvinklar styra när var och hur jag ska leva, köra och befinna mig! Och det funkar!
Så jag skulle om jag rekommenderar något säga att kolla in marknaden , skaffa en riktigt bra bil som inte är för liten! Är man två så bör det finnas möjlighet att kunna vara för sig själv en stund! Ska man åka söderut så skaffa ett bra tält till bilen då det ger en betydligt större yta att vistas i om möjligt välj en bil med kamkedja, el uppvärmd vattenberedare, välisolerad för både värme och kyla! Köksfläkt är bra! Gärna dubbelgolv! Och en stor motor!
Hur ni än gör så lycka till! Och behåll lägenheten åtminstone ett år!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Mine erfaringer på området: Ved et lykketreff byttet vi til oss en eldre Hymer i 1995, denne brukte jeg både på fritid og i jobb. Praktisk da jeg ofte hadde oppdrag innen et par hundre km fra hjemme, gikk over fra hotel til husbilen som overnatting og ofte på parkeringen hos kunden. Høsten 99 begynte vi å se oss om etter en oppgradering, og hadde opparbeidet oss en "feilliste" over saker vi vi unngå på en nyere bil. Fant ved besøk på messer 2 kandidater som dekket det meste teknisk, men nye biler var fortsatt over vårt budsjett. Våren 2000 var vi mer klare og besøkte først den forhandleren som hadde vist en bil med nesten 100% av vår ønskeliste, og håpet han hadde en brukt til en pris vi kunne klare. Og han skulle selge sin demobil som vi hadde studert grundig et halvt år tidligere - vi kom overens om en beløp som passet oss mellom Hymeren og denne 1999 modellen Flair 6700. En bil vi hadde i 8 år, og bodde månedsvis om gangen i. Våren 2008 fant vi at vi ville gjerne ha en bil med enkeltsenger, alderen hadde begynnt å ta tak og en måtte opp en gang eller to om natten - ikke praktisk å klatre over den andre for dette. Fikk et tilbud på en Flair 8000 iCEB som stod som utstillingsbil på fabrikken i Polch og byttet til denne. Hadde denne til etter vi emigrerte til Australia og ikke kunne ta med bilen så den ble solgt 2016.
 
F

F.d. 52362

Guest
Tack för perspektiv och idéer gällande min dröm. Jag fick svar på flertalet av mina funderingar gällande denna livsstil. Jag tror precis som några av er skriver, att det bästa är att hyra en husbil under några månader och därmed få svar av både erfarenheten ( och av sambon). Jag kan ju i stort sett ingenstii om husbilar mer än att jag vet att jag skulle bli lycklig med livsstilen det livet medför. Den friheten måste vara oslagbar.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Tänk er för ordentligt innan det fasta boendet avvecklas helt, om möjligt så prova något halvår eller år först för att se om ett permanent liv i en husbil är vad ni tänkt er.
Det är svårt att på förhand sätta sig in i allt vad ett permanent husbilsliv innebär och det kan den första tiden vara bra att ha kvar en "reträttväg" om det skulle behövas.
Men prova gärna det kanske passar er perfekt.
 
4

4 JO

Guest
Tänk er för ordentligt innan det fasta boendet avvecklas helt, om möjligt så prova något halvår eller år först för att se om ett permanent liv i en husbil är vad ni tänkt er.
Det är svårt att på förhand sätta sig in i allt vad ett permanent husbilsliv innebär och det kan den första tiden vara bra att ha kvar en "reträttväg" om det skulle behövas.
Men prova gärna det kanske passar er perfekt.
Håller med.
Själv satte jag en tidsram på 1 år och magasinerade hela mitt bohag.
Nu har jag en 10-årsplan och har därför sålt av möbler och annat, kostar ju ändå en slant att hyra plats för allt, pengar som man kan resa för istället :)
 
Toppen