• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

blockhållare

widdewidda

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Östersund
HBK-Nr
14661
Medlemskap
2024
Hej. I våran dethleffs så sitter det en blockhållare på instrumentbrädan som inte går att lyfta/fälla upp. Någan som vet var man kan få tag på en som går att fälla upp.
 

Bilagor

  • hållare.jpg
    hållare.jpg
    76,2 KB · Visningar: 42

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Som jeg forstår det, så kan den ikke løftes i FIAT biler, der har monteret airbag i passagersiden.

Da jeg købte min Elnagh på FIAT i 2011 fik jeg valget mellem en blokholder der kunne løftes eller en airbag til min hustru;)

Valget var nemt, selvom der var stor forskel på prisen
 

widdewidda

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Östersund
HBK-Nr
14661
Medlemskap
2024
Tack för snabbt svar. Då slipper jag fundera på det något mer. Bättre att frun sitter säkert.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Har Airbag på passagerarsidan i vår husbil och det sitter den upplyftbara hållaren i den. Så det beror nog mer på vad som har beställts från fabrik.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det finns två olika airbag, en liten och en större. Har man valt den mindre så finns även blockhållare.
Har man den större airbagen så finns ingen blockhållare. Anledningen är att om airbagen utlöser och blockhållaren är uppfälld kommer den att bli en projektil som kan åstadkomma avsevärd skada. Sedan finns också risken att den skadar airbagen så den inte fungerar som den skall.
Mitt råd är att INTE montera något som inte är standard för säkerhets skull.
 

lassewalle

HBK Medlem
Inlägg
612
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Den större airbagen är för bilar med dubbelt passagerarsäte , typ i kommersiella skåpbilar.
Varför den är mont. i vissa husbilar är däremot en slump verkar det som
 
Toppen