• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blinkande oljelampa

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Blinkande oljelampa på FIAT Ducato 2,3 l.


Varningen indikerar att ”oljan ska bytas”. Dock har jag bytt vid 6700 mil och nu har den gått 7500 mil och oljenivån är bra.

Blinkande lampa betyder ”inte att det är fel på fordonet, utan att den normala användningen av fordonet har lett till att man behöver byta olja”.

Kan det vara så att om den som bytt olja inte har ”nollat” via dator och jag får en påminnelse om oljebyte?


Fortsätter jag att köra kan nivå två inträffa och den gula hatiska motorlampan tänds!

Befinner oss i norra Spanien!
 
F

Fd.47585

Guest
Så var det för oss också, efter några hundra mil från senaste service började den blinka. Åkte tillbaka till verkstan som fixade till det och bad om ursäkt att dom "glömt". Ändå var det en Fiat akt verkstad.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Blinkande oljelampa på FIAT Ducato 2,3 l.


Varningen indikerar att ”oljan ska bytas”. Dock har jag bytt vid 6700 mil och nu har den gått 7500 mil och oljenivån är bra.

Blinkande lampa betyder ”inte att det är fel på fordonet, utan att den normala användningen av fordonet har lett till att man behöver byta olja”.

Kan det vara så att om den som bytt olja inte har ”nollat” via dator och jag får en påminnelse om oljebyte?


Fortsätter jag att köra kan nivå två inträffa och den gula hatiska motorlampan tänds!

Befinner oss i norra Spanien!
Mest sannolikt är det att den som bytte oljan glömde att nollställa den.Sväng förbi en verkstad och be dem nolla om du inte vill titta på en blinkande lampa.Behöver inte vara en Fiat verkstad,vilken liten verkstad som helst klarar det.
Mvh.s670sl
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Du kan lätt återställa serviceindikatorn själv.
Googla din bilmodell och reset service indicator. Finns även filmer på tuben som visar detta.
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Vill minnas att det är två mätare att nollställa vid oljebyte. Troligen är "oljans mätare" ej nollad.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
TACK alla ni som engagerat er i oljelampan!

Efter 2 kalla nätter i Vitoria Gasteiz så kom vi till FIAT klockan 09.00.

Efter 20 minuter papper, 10 minuter dataanalys och 20 minuter betalning a’ den helt överkomliga summan av 20€ kunde vi med gott samvete köra vidare i snöslasket mot Madrid.

Felet? Som någon påpekade så ska 2 värden ”nollas” men 1 blev glömd vid den senaste servicen!
 
Toppen