• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bli av med gråvattenlukten!

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Har under de fyra år vi haft vår Avanti EB retat mig på lukten från gråvattentanken. Har testat många av de knep och kemikalier som rekommenderats men ingenting har hjälpt. Har därför alltid propparna isatta i handfat och dusch.

Men nu är lösningen här: Vattenlås!
Reich vattenlås köpta från Campingtillbehör4U passar rakt av till både handfat och diskho. Pris totalt 481:- för 2 st ink. frakt.

Och nu luktar det äntligen gott i bilen även om propparna inte sitter.

Bild på gamla och nya avloppet.
IMG_7740.jpg
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Jag brukar hälla i spolarvätska i vattenlåsen och sätta i propparna så att den inte dunstar.
//Eric
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
SOG i Löf utviklet for snart 20 år siden en vatnlås for husbiler som ikke fryser i stykker, N+B brukte dette på den den Flair fra 2008 som jeg hadde (hadde selv fått tilsvarende montert på min første Flair hos SOG sommeren 2001). Enkel billig konstruksjon bestående av 4 90 grader albuer for pvc rør og noen korte stumper rør mellom. Frost presser albuene ut på rørene så en gang i året inn med hånden og press delene sammen igjen, det tar ellers gjerne et par år før en får en lekkasje. En ulempe er at dette kreve rør avløp og ikke slanger.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Blev lite nyfiken på tråden för jag har aldrig haft problem med lukt från avlopp eller toa, så jag var tvungen att kolla. Var bra för nu fick jag städat under slasken. Tog ett kort och blev lite imponerad, tycker det ser ut som hemma.... Samtidigt fattar jag att jag haft tur, för jag har klarat mig från frysningar.
/M
 

Bilagor

  • IMG_7612.JPG
    IMG_7612.JPG
    1,6 MB · Visningar: 355

blanngren

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Partille
HBK-Nr
26435
Medlemskap
2023
Tycker det låter som en god och enkel idé att byta vattenlåsen. Hur är det med duschavloppen? Kan man byta dessa också eller det är kanske inte nödvändigt?
/B
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Blev lite nyfiken på tråden för jag har aldrig haft problem med lukt från avlopp eller toa, så jag var tvungen att kolla. Var bra för nu fick jag städat under slasken. Tog ett kort och blev lite imponerad, tycker det ser ut som hemma.... Samtidigt fattar jag att jag haft tur, för jag har klarat mig från frysningar.
/M
Vid lite noggrannare koll, är det inte en vattendroppe som hänger i skarven eller en synvilla?? Eller en droppe stelnat lim som kom fram vid monteringen??
Förlåt M en lättare yrkesskada bara, inget illa menat.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Tycker det låter som en god och enkel idé att byta vattenlåsen. Hur är det med duschavloppen? Kan man byta dessa också eller det är kanske inte nödvändigt?
/B
Varierar nog mycket hur duschavloppet är placerat, om det går att byta utan för mycket problem. På min bil är det troligen möjligt, har kollat under duschbaljan och det går att komma åt. Bryr mig dock inte om att byta eftersom man inte använder duschen så ofta och därför får propparna sitta i ständigt.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Tycker det låter som en god och enkel idé att byta vattenlåsen. Hur är det med duschavloppen? Kan man byta dessa också eller det är kanske inte nödvändigt?
/B
Jag har vattenlås på alla handfat men när jag kollade hur det stod till med duschavloppet så ser det sämre ut. Jag hittar då inget i alla fall. Jag brukar ha propparna i när jag inte diskar, tvättar mej eller duschar & det blir nog till att fortsätta så. Emellanåt använder jag en vätska som heter Certizyme 3, den är en luktborttagare & fettlösare på enzymbas som gör fett vattenlösligt. Varje gång HB'n inte skall användas på ett tag så häller jag 1 dl i alla avlopp & gör ett spolande så lite av vätskan hamnar i tanken. Det används till golvbrunnar, vattenlås, septiska tankar, toaletter (även portabla), urinoarer, köks- & badrumsavlopp.
 
F

F.d. 55374

Guest
Jag slår i lite av Thetfords Agua rensi efter varje tömning, har aldrig haft någon lukt.
 
Senast redigerad av en moderator:

Ove & Marjatta

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4902
Medlemskap
2024
Jag har vattenlås på alla handfat men när jag kollade hur det stod till med duschavloppet så ser det sämre ut. Jag hittar då inget i alla fall. Jag brukar ha propparna i när jag inte diskar, tvättar mej eller duschar & det blir nog till att fortsätta så. Emellanåt använder jag en vätska som heter Certizyme 3, den är en luktborttagare & fettlösare på enzymbas som gör fett vattenlösligt. Varje gång HB'n inte skall användas på ett tag så häller jag 1 dl i alla avlopp & gör ett spolande så lite av vätskan hamnar i tanken. Det används till golvbrunnar, vattenlås, septiska tankar, toaletter (även portabla), urinoarer, köks- & badrumsavlopp.


Var köper du Certizyme 3? Intressant för både hem och husbilen.
 

ninian

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
26547
Medlemskap
2024
Jag har en första husbil en Pilote och besväras av en obehaglig lukt som av ruttna äpplen, är det någon som känner till fenomenet?

Ninian
 
Toppen