• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blåa kort

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Blåa kort

Jag har provat på lite grand. Du såg kanske morgonbilden från Hagestads mölla?

Jag använder Photomatix Pro som accepterar RAW-filer direkt. Ett kraftfullt program som är ganska enkelt att använda och inte kostar skjortan. Det går att ladda ner en testversion som har nackdelen att de färdiga bilderna får en vattenstämpel på ett par ställen.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Blåa kort

För vissa landskaps- och arkitekturbilder kan jag förstå att tekniken är frestande. Men HDR-bilder kan se onaturliga ut ibland tycker jag, men det är kanske för att man vant sig vid hur ett fotografi skall se ut? Egentligen stämmer ju ett stort dynamiskt omfång bättre med hur ögat uppfattar verkligheten. Jag har inte varit frestad att pröva, men det är kanske något man får vänja sig vid? Med tillräckligt snabb seriebildtagning med olika exponeringar borde det gå få till på fri hand och med tillräcklig datorkraft även att göra hela processen i kameran?

aake
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Blåa kort

Visst kan HDR-bilder se onaturliga ut ibland. Det är mycket beroende på hur man behandlar sina bilder, utnyttjar eller missnyttjar inställningarna i HDR-programmet och vilken effekt man vill eftersträva. Alla fotografier behöver intre nödvändigtvis se ut som det gjorde vid fototillfället. Jämför till exempel måleriet.

Jag kan tyvärr inte svara på om det finns kameror som kan producera HDR direkt. Jag har inte hört talas om det i alla fall.
 
Toppen