• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blåa kort

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Vad ska jag ändra på om jag ej vill ha blåa kort.Har varit ute o tagit nu på morgonen och kört ngr med tidsinställning o ändrat lite vitbalans men alla blir blåa.Vore tacksam för hjälp(enkla instruktioner)/susanne
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Blåa kort

Hej, Susanne! För mig låter det som om du ställt in vitbalansen för inomhusljus (glödlampa) kanske 3000 K.

Jappe
 
Senast ändrad:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Blåa kort

Skall jag köra dagsljus det finns något som heter K som man kan ändra stog nu på 5200?Är nu inne på vitbalansering färgtemp
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Blåa kort

Jo, du får nog upp på 6000 - 7000K, skulle jag tro. Jag kör alltid, nästan, på auto, så jag är inte så insatt i detta. Får jag lite missfärging, så brukar det vara lätt att fixa i Photoshop. Det allra bästa är väl att använda gråkort, egentligen. Vi får väl vänta på experterna. Michael och Ludde m. fl. lär väl höra av sig snart.

Jappe
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Blåa kort

Körde nu TV o 7200 men fortfarande blått men bättre är nog lite grått i
Kan ej visa er korten för jag sitter intapetserad i köket vill ej störa målaren.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Blåa kort

Färgtemperaturen mäts i Kelvingrader och ju högre grader ju varmare ljus får du (gulare) och vid lägre blir det kallare (blåare).

Vid 5200 grader skall detta vara neutralt ljus som vi kallar dagsljus. Sådana lampor går att köpa och dom använder vi på företaget
när vi bedömer provtryck. Du kan enkelt se skillnaden om du tittar på en bild under en glödlampa och sen går till fönstret,
för att se samma bild under dagljus.

Så vad som händer i kameran är att i auto-läge känner den efter bästa förmåga av vilken temperatur det befintliga ljuset har,
och kompenserar för att få en neutral bild. Så om dina bilder blir blå kan det vara som Jappe skrev att du har för låg färgtemperatur.
Sen är det ett känt problem att snöbilder vill gärna få ett blåstick, men då finns ju Photoshop.

Janne
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Blåa kort

Janne har helt rätt men det blev nog lite förväxling i första meningen. Kallt, blått ljus har högt Kelvintal och varmt, gult ljus har lågt.

Susanne, om du ställer kameran på Molnigt väder eller kanske Skugga och sedan justerar vitbalansen i detta läge genom att öka (höja) färgtemperaturen borde bilderna bli mindre blå.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Blåa kort

Michael har rätt, jag vimsade till det i första meningen.
Hoppas att ingen på företaget läste det, för då får jag ta på mig strutmössan.

Tack Michael!
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Blåa kort

Jag vill bara tacka Jappe Janne E o Micke för hjälpen det öppnades ju en ny värld med dessa inställningar helt otroligt.Tänk vad hjälpen är nära o snabb på denna hemsida.TACK O MÅNGA KRAMAR/susanne
(Jag lade in lite kort på blandat på min hemsida de ligger i slutet,ragglanda.se)
 
Senast ändrad:

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Blåa kort

Tryckte på knappen svara men egentligen är det en fråga jag har. Vad har du för kamera nu och vilken optik som du har använt.
En annan sak är att jag vid tillfälle har nämnt att min dyra canonblixt har försvunnit sedan länge .MEN hittade den bakom en liten TV på en hylla
Nu är jag glad igen och önskar er fotografer en fröjdefull Jul
Gert
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Blåa kort

Nu har jag en 30D o en 40D till bilderna använde jag mitt reseobjektiv ett tamron af aspherical XR Di 11 18-200 1:3.5-6.3 macro.

170-500 Sigma Apo när jag tagit älgbilder.

18-24 dg hsm .
För mycket betäckningar hit o dit.
För det mesta använder jag 40 kameran för på den sitter ett batterigrepp det blir ju mycket stadigare men kom på igår en knapp till att trycka på med sladd när man tar älg bilder för det rör sig gärna när man skulle trycka av och hade den på stativ.
Men det finns mycket bra o ha grejor tittade i går på objektiv längre en det jag har jag får väl vänta till jag vunnit pengar.Ha det bra därute i fotodjungeln./susanne
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Blåa kort

Ragge

Du har ju fullt brukbara kameror. Om du vänjer dig vid att fota i RAW-format så kan du alltid fixa sådant i efterhand. Bifogar som exempel en färsk bild som i orginal var kraftigt underexponerad, gick bra att rädda vid konvertering från RAW till jpeg.

aake
 

Bilagor

  • IMG_0262.jpg
    IMG_0262.jpg
    2,6 MB · Visningar: 3

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Blåa kort

Jo jag skulle ställa in raw igår men hittade det inte,skall göra det idag man måste ju testa o leka o sedan in på datorn.
Men får ju säga att tänk vilka möjligheter det finns nu med digitalkameror.
Jag har alltid fotat på automatläge innan,har ej haft ngn att fråga innan men har ju ställt lite frågor och även fått tips här,en ny värld har ju öppnats.
Jag kommer med mera frågor garanterat.
Nu får ju mina kamera byten vara klara får ju inte bättre kort med en dyrare.
Fint kort matar du dessa fåglar utanför fönstret eller vad har du tagit med.Ha det bra Susanne.
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Blåa kort

Jag gillar blå kort och blå mesar!!!

Har just fått en Chinon CM-4s i min hand, får se om jag kan hantera den, liiiite mer komplicerad än den lilla digitala jag brukar använda. Men med den här kanske jag kan fånga sidensvansarna nästa gång dom landar utanför köksfönstret.

Och har jag lyckats ta färgbilder (!) med en gammal ärvd Voigtländer bälgkamera från anno dazumal så ska jag väl klara av en lite modernare modell.

Minns fortfarande mammas Rolliflex med vördnad - med hjälp av ett spegelobjektiv dokumenterade hon sina söta och välartade döttrar, hi hi! Oj vad tiden går!!!

/elisabeth :wink:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Blåa kort

Ragge

Dina kameror räcker långt, så får du pengar i överskott så är det klokare att satsa på bättre, ljusstarkare objektiv. Kamerahusen blir snabbt omoderna, medan objektiven håller sig i många år (och säkert kommer att locka spekulanter på våra dödsboauktioner).

Blåmesen fotad på knappt 10 m avstånd i skogen med Canon 50D + Canon EF 500mm f4 LIS. Rätt kraftigt beskuren och alltså ett par bländarsteg underexponering korrigerat i mitt RAW-konverteringsprogram (Lightroom 2.1).

aake
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Blåa kort

aake,

Har du någon erfarenhet vad det är för skillnad mellan Lightroom och Photoshops inbyggda raw konventerare.

Kanonbild du fått på pippin. Gillar bilder med kort skärpedjup.

Janne
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Blåa kort

Janne

Har tidigare kört dels med Canon´s egna Raw-konverterare (DPP) i kombination med PS Elements (+div insticksprogram), men använder nu LR 2.2 för nästan allt. Vad jag förstår mycket likt stora PS, samma Adobe-lösningar i båda.

Apropå fågelbilder så har jag sedan flera år plågat kollegor och vänner med biologiska bildgåtor. Gåtor, mest fåglar och insekter, i tre svårighetsgrader; först en starkt beskuren detalj som avses att vara mycket svår och sedan större och lättare bilder för den som önskar. En hel del lustigheter samlat genom åren och när jag känner att kraften kommer så skulle jag kunna tänka mig att lägga ut sådana gåtor. Kanske passar "Under markisen"?

aake
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Blåa kort

Har just läst lite om HDR bilder och väldigt sugen på att prova.
Har någon av er provat, och i så fall skulle vi kunna få ett smakprov.
(Kanske i en ny tråd)

Janne
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen