• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biologisk bildgåtetävling

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåtetävling

Lägger ut de två sista gåtorna, extragåtorna. Snart också dags för lättare bild på gåta 20.
aake

Extragåta 1, 3 poäng
Inhemsk gnagare med tjock, tät och vattentålig kvalitetspäls, vilken dock inte väckt intresse inom pälsindustrin. Två nivåer (3 och 1½ poäng). På 1½ poäng storleksreferens. Art?

Extragåta 1, art, 3p.jpg
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåtetävling

Extragåta 2, 3 poäng
Inhemsk växt, vilken inte blir lätt på 3p. Tre nivåer. Art?
aake

Extragåta 2, art, 3p.jpg
 

Döderhultarn

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2024
Sv: Biologisk bildgåtetävling

Kastar nu in handduken och drar nu iväg på Ålandskryssning. Må bäste man eller kvinna vinna.
/Sture
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåtetävling

Gåta 20, 1½ poäng
Vanligt djur som alla säkert har träffat på vid bärplockning. Art? ½ utdelning för familj i djurriket.
aake

Gåta 20, art 1½p.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Biologisk bildgåtetävling

Gåta 20: Tillhör familjen bärfisar, arten är nog vanlig bärfis.

Birger
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Biologisk bildgåtetävling

Gåta 18: Ser ut som om mamman är en gås, gissar på kanadagås

Birger
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåtetävling

Birger, du utökar din ledning. +2p för kanadagås och +1½p för vanlig bärfis. Nu har du marginal att kanske våga dig på 3p på någon av extragåtorna.

Facit 18. Kanadagås. 1p och facitbild.

Gåta 18, art, 1p.jpg

Kopia av Gåta 18, facit, kanadagås.jpg

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåtetävling

Facit 20. Vanlig bärfis, Dolycoris baccarum
1½p-bilden får duga som facit.
aake
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Biologisk bildgåtetävling

Extragåta 1: Ser ut som bäverunge, rejäla klor att gräva med. Svarar bäver, om man skall vara noga europeisk bäver enligt Wikipedia.

Birger
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåtetävling

Extragåta 2, 2 poäng
Det är nog dags att lägga ut 2p-bild på denna, väl så svår på 3p.
(Men extragåta 1 bör väl gå att gissa på?)
Vanlig inhemsk växt. Art?

Extragåta 2, art, 2p.jpg
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåtetävling

Utmärkt att du föll i min omsorgsfullt grävda grop (på x-gåta 1), Birger! Allt arbete med luriga fällor vore meningslöst om ingen fastnade.

Extragåta 1, 1½ poäng. Nu blir det lättare när Vår katts (Måns) tassar finns med som storleksreferens. Mycket fin päls men små bitar, mvilket väl får förklara bristande intresse hos körsnärerna. Art?
aake

Extragåta 1, art, 1½p.jpg
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåtetävling

Segraren i denna tävlingsomgång är redan klar. Birger har tagit 17½ poäng, Sebarb 13 och Döderhultaren 10 poäng. Det finns inte mer än ytterligare 3½ poäng att erövra på de återstående två gåtorna och eftersom Döderhultaren har rest bort så ser även silver och bronsplaceringarna ut att vara klara.

Skall jag lägga ut facit på extragåtorna 1 och 2?

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåtetävling

Extragåta 2, 1 poäng
Nå, här finns ju en lite lättare bild. Mkt vanlig och rätt storvuxen växt. Art?
aake

Extragåta 2, art, 1p..jpg
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Biologisk bildgåtetävling

Hej aake!

Hade en konstig känsla när jag svarade på första extragåtan, den verkade för lätt och samtidigt vill man ju skynda sig att svara så inte någon annan hinner före. Även om det är svårt att bedöma storleken på en sådan bild, så är nog en bäverunge större en bit in på sommaren.

På extragåta 2 tycker jag barren likna enens, så där svarar jag en.

Birger
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåtetävling

Vacker spurt Birger, även om man kan beklaga att nykomlingarna i tävlingen Curt och Anna-Lena går miste om en poäng. Skvattram har jag fått som svar på denna gåta tidigare.
Visst är det enebuske (med ett kikbär; läs på om detta!).
Gratulerar till denna överlägsna seger, med 18½ poäng.

Facit extragåta 2. En (med kikbär)

Facit extragåta 2, enbuske med kikbär.jpg
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåtetävling

Facit extragåta 1. Vattensork.

Nej, det blir inte lätt utan tydlig storleksreferens. Vid tidigare försök med denna gåta har jag även då fått enstaka svar med bäver och även med den största sorkarten, bisamråttan. Men båda dessa används ju inom pälshandeln. Och det skiljer ju ändå ungefär en 10-potens i storlek både mellan vattensork och bisam och likaså mellan bisam och bäver.
Men vattensorken är som sork väl så stor och fin, med mycket fin päls och med ett utmärkt kött enligt Måns. I detta fall rör det sig om ett knappast utvuxet ungdjur.

Facit extragåta 1, vattensork.jpg

Tack för god kamp i denna tävlingsomgång.
Tyvärr väldigt få aktiva deltagare, även om många besök på tråden. Jag vet att det finns många naturkunniga i klubben, men tävlingsformen ställer måhända alltför stora krav; man måste ju vara snabb för att inte mista sin chans.
Detta bristande intresse för att deltaga gör att jag avstår från nya tävlingar i detta forum. De mer aktiva deltagarna kommer att få personlig inbjudan att delta i tävlingar med e-post och om någon annan är seriöst intresserad så skicka mig i så fall ett privat meddelande
aake
 
F

F.d. 25053

Guest
Sv: Biologisk bildgåtetävling

Ett stort tack aake för ännu en intressant och lärorik tävling. Här måste man lära sig att titta på små detaljer betydligt mera noggrant än vad jag har gjort tidigare.
Ännu en gång får jag lyfta på hatten och gratulera Birger till en klar seger.
Sebarb/Stig
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Biologisk bildgåtetävling

Instämmer i sebarb/Stigs tack, har också märkt att det är de små detaljerna som gör det, noggrannhet har varit A och O i denna tävling. Inte så lätt när när man tror att någon annan ska svara när som helst, Trots allt var det ju bara på skoj.

Tack för gratulationen Stig, jag ser det som rena turen att jag vann, någon annan kunde lika gärna gjort det.

Hälsningar

Birger
 
Toppen