• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biologisk bildgåtetävling

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Dags för lite biologiska bildgåtor igen!

Lite annan uppläggning än i tidigare omgångar. 20 gåtor, där varje gåta vanligen har tre svårighetsgrader. Jag börjar med att lägga ut en svår bild värd 3 poäng. Om ingen lyckas gissa rätt så kommer en lättare bild senast nästa dag. Genast när jag noterar att någon svarat rätt så lägger jag ut facitbild och sedan en ny gåta.

Och varje deltagare får endast komma med en (1) gissning på varje gåta. Det kan alltså vara klok politik att avstå från att gissa på den svåraste nivån, även om det naturligtvis är mycket ärofullt att knäcka nöten på 3 poäng. Märk att 3-poängsnivån ofta inte är möjlig att ta, till del avsedd att locka gamblers i fördärvet.

Tämligen svåra gåtor denna omgång. Mest fåglar, men även några smådjur. Fåglarna till övervägande delen ungdjur, vilket är vad som gör omgången svår. Alla bilder tagna av mig den gångna sommaren och nästan allt hemma på gården i Nyvik, vid Indalsälvens strand 1½ mil från Östersund.

Och detta har ingen husbilsanknytning. Hoppa till en annan tråd om du störs av detta!

Lägger här in den första gåtan:

Gåta 1:
Försommarfågel från Nyvik. Tre nivåer (här först 3 poäng, sedan om ingen tar den 2p och 1p). Art?

aake
 

Bilagor

  • Gåta 1, 3p, art.jpg
    Gåta 1, 3p, art.jpg
    638,3 KB · Visningar: 9

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåtetävling

Bildgåta 2, 3 poäng:

Fågel (spegelbild) från Nyvik. Tre nivåer. Här 3 poäng-bild. Art och kön?

aake
 

Bilagor

  • Gåta 2, art, 3p.jpg
    Gåta 2, art, 3p.jpg
    122,3 KB · Visningar: 5

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåtetävling

Eva & Bo
Du måste ange vilken gåta (nummer) du svarar på och dessutom tillåter tävlingsledningen inte garderingar med flera artnamn i ett och samma svar.
Nu gör det detsamma i detta fall, eftersom inget av de tre förslagen stämmer på någon av de två arterna. Bättre lycka med nästa gåta (=gåta 3) som kommer så fort någon gissat rätt på 1 och 2.
aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåtetävling

Nu när ni vet vilka tre arter som inte är aktuella borde någon tordas komma med en gissning på gåta 1. När jag kört denna tävlingsomgång bland mina fågelskådande kompisar så har de flesta tagit den på 3-poängnivån. Gåta 2 är svårare, även om det finns artkännetecken i bilden, och det är nog klokt att spara till i morgon då fågeln kommer i helfigur.
aake
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Biologisk bildgåtetävling

Tror at 1 er en Sangsvane - det er en meget ung fugl.

Gåte 2 er mye mer problematisk, spesielt fordi jeg tror dette også er en ungfugl og det er ikke lett å skille mellom gåse artene og ærfugl som er svært like på brystfjærene.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåtetävling

+3 poäng till dig Knut. Gåta 1 är en unge av sångsvan. Se facitbilder. Lägger också ut gåta 3, men större och lättare bild på gåta 2 får vänta till i morgon. Men ejder (aerfugl) behöver du inte fundera på i en älv i inlandet.
Familjen sångsvan simmar förbi vår tomt i all sin furstliga prakt. Familjen häckade på en liten ö i älven.
aake
 

Bilagor

  • Gåta 1, extrabild.jpg
    Gåta 1, extrabild.jpg
    3,8 MB · Visningar: 1
  • Kopia av Gåta 1, facit, sångsvan.jpg
    Kopia av Gåta 1, facit, sångsvan.jpg
    578,9 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåtetävling

Gåta 3

Ungfågel från Nyvik. Tre nivåer (3, 2 och 1 poäng). Art?
 

Bilagor

  • Gåta 3, 3p, art.jpg
    Gåta 3, 3p, art.jpg
    1,2 MB · Visningar: 5
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Biologisk bildgåtetävling

Kan nog inte mycket mer om fåglar än att skilja pilfink från gråsparv. Men vågar ända dra till med en gissning -bivråk?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåtetävling

Decker
Glöm inte att ange gåtans nummer. Antar att du avser nr 3 och i så fall är det inte rätt.
aake
 

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Sv: Biologisk bildgåtetävling

Knölsvan på första gåtan. Andra fågeln gissar jag på taltrast
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåtetävling

Gaisaren
Gåta 1 finns facit redan utlagt. Gåta 2 där ligger fågeln i vatten, men du menar kanske gåta 3? Ange gåtans nummer när du svarar så är du snäll. Nr 3 är inte taltrast och nu får du inte göra fler försök på denna gåta enligt reglerna.
aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåtetävling

Nu i början kommenterar jag lite extra av pedagogiska skäl, men snart skall denna tävling förhoppningsvis rulla friktionsfritt och då kommer jag inte att kommentera felaktiga svar; det blir störande många inlägg då. Gåta 3 är ingen gök. Lättare bilder på denna ungfågel kommer i morgon om ingen tar den innan dess.
aake
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Biologisk bildgåtetävling

gåta 3 kan det vara björktrast:)
 
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåtetävling

Zkidor
Nej, taltrast har någon redan försökt med. Nu går jag till sängs. God natt på er! Lättare bilder på gåtorna 2 och 3 tidigt i morgon.
aake
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Biologisk bildgåtetävling

Zkidor
Nej, taltrast har någon redan försökt med. Nu går jag till sängs. God natt på er! Lättare bilder på gåtorna 2 och 3 tidigt i morgon.
aake
ha ha jag såg det sen när jag skrivit,nattade sonen så ja va lite seg och svara,då ändrade jag mig såklart:) säkert fel det med men va gör de..
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåtetävling

Zkidor
Ja, det är klokt att läsa igenom tidigare svar först med tanke på att man i denna tävling endast får en chans per gåta. Ofta klokt att vänta till lättare nivå. 2p-bilder i morgon.
aake
 
Toppen