• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biologisk bildgåta

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Lägger ut ett par gåtor på prov. Ev. fortsättning beroende på respons.

Här gåta 1. Tvärrandig fågel från vår gärdsgård hemma i Nyvik. Tre nivåer (3, 2 och 1 poäng). De lättare bilderna kommer efterhand om inget rätt svar kommer. Art?

Gåta 1, art, 3p.jpg

aake

PS Glöm inte att ange vilken gåta (nr) du svarar på!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Gåta 2. Vanlig fågel här hemma. Tre nivåer. Art?

Gåta 2, art, 3p (Large).jpg

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Nix, ingen sparvhök. Lägger ut större bild vid läggdags om inget korrekt svar har kommit på 3-poängsnivån.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Här lite lättare bilder (=2 poäng) på

gåta 1:

Gåta 1, art, 2p.jpg

gåta 2:

Gåta 2, art, 2p (Large).jpg

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Stig K. Grattis till+2p för göken, men gåta 2 år inte hussvala. Lättare bild i morgon.

Här 1p-bild på göken som facit:

Gåta 1, art, 1p (Large).jpg

aake
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Biologisk bildgåta

Tackar...och grattis själv till en mycket vackert porträtt av denna intressanta fågel.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Stig K

Har du någon egen bildgåta att lägga ut? Annars kör jag vidare med mina i morgon.

aake
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Biologisk bildgåta

Tackar....då varvar jag med lite mindre liv, i väntan på din fågelbild.
Vilken familj och vilket släkte tillhör detta lilla liv ?
7742e9def52972bd1bcd376f4b2338b8.jpg
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

En fluga (Diptera), men familj blir nog svårt eftersom Nationalnyckeln inte kommit dithän ännu. Jag ser fram mot att få höra hur du lyckats klassificera denna. På siten Diptera.info - News finns tips om diverse litteratur och du har kanske köpt på dig ett respektingivande referensbibliotek? God natt, åter i morgon.

aake
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Biologisk bildgåta

Under "ordning" står den för tvåvingad (Diptera).... jag undrar vilken familj den tillhör och samt släkte. Så endast fluga ger inget rätt.....även om det är en fluga.
 
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Stig.K

Ett litet missförstånd i går kväll. Jag tyckte jag var tydlig med att jag inte svarade på din fråga.
Med tanke på att det finns så skrämmande många flugarter tog det emot att börja leta utan att veta ens var i världen flugan hör hemma (ssk eftersom du vid något tillfälle lade ut en ostasiatisk fjäril som "engelsk").

Mer ork idag och jag tror att detta är en Näbbfluga (Rhingia), kanske troligast Rhingia campestris.

Fortsätter med mina fåglar.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Lättare bild på gåta 2, vilken får lov att betecknas som aake 2

Här denna fågel i frontfigur:

Gåta 2, art, 1p (Large).jpg

Nu blev det väl lätt? Art?

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Ytterligare en inhemsk fågel. Gåta aake 3. Tre nivåer/svårighetsgrader. Art?

Gåta 3, art, 3p.jpg

aake
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Biologisk bildgåta

Stig.K

Ett litet missförstånd i går kväll. Jag tyckte jag var tydlig med att jag inte svarade på din fråga.
Med tanke på att det finns så skrämmande många flugarter tog det emot att börja leta utan att veta ens var i världen flugan hör hemma (ssk eftersom du vid något tillfälle lade ut en ostasiatisk fjäril som "engelsk").

Mer ork idag och jag tror att detta är en Näbbfluga (Rhingia), kanske troligast Rhingia campestris.

Fortsätter med mina fåglar.

aake

Upp med hakan..... det finns skrämmande många arter fåglar också.
Men du fick rätt till slut...den tillhör familjen blomflugor och arten ängsnäbbfluga.
Men jag har inte vid något tillfälle som du skriver, lagt ut en felaktig namngiven fjäril......vad det isåfall nu skulle ha med saken att göra, eftersom jag inte ens har namngivit denna fluga ännu.
Ansträng dig mer på att hitta rätt i frågan, än fel på personen bakom den !
mvh Stig
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Förlåt Stig, det var kanske inte ens du som lade ut den tropiska fjärilen under betckningen "engelsk", men frustrerande var det och medförde en hel del bortkastad möda.

Men vad jag vill ha sagt är att det nog är bra att inte göra gåtorna alltför svåra, gärna ha med uppgift om fyndlokal, annars är risken stor att ingen törs gissa eller ens orkar försöka leta svaren. Du bör inte tolka dessa synpunkter som personlig kritik, det är i vilket fall inte menat som sådan. Och lite synpunkter tar jag mig rätten att ha eftersom det är min tråd.

Om inte din fluga hade varit en blomfluga (vilket jag först inte trodde att det var) så skulle jag inte gått iland med artbestämning. Ordningen Diptera omfattar ca 240.000 arter (Wikipedia), omkring 25 gånger så många som antalet fågelarter.

Att mina gåtor kan vara väl så svåra på 3-poängsnivå är en annan sak; avsikten är att locka gamblers i fördärvet och det är bara att passa så kommer enklare bilder (mot lägre poäng).

aake
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Gåtan aake 2 bör väl många kunna ta nu på den sista bilden (1 poäng)? Gissa! Det kan inte bli värre än helt fel!

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Ulf Th

Visst är det så, +1p. Grattis! Har du någon egen biologisk bildgåta?
Här facitbilden:

Gåta 2, facit, ladusvala (Large).jpg

aake
 
Toppen