• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltemas stödben

F

F.d. 53498

Guest
Har någon använt Biltemas stödben?

Vi har inga ben på vår Burstner 08 med Dukatochassi.Som det är nu så gungar bilen så fort man vänder sig om i sömnen. Passar Biltemas ben till vår bil.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Biltemas stödben

Varför inte ta med en gammal (eller ny;)) saxdomkraft och sätta på ett lämpligt ställe under bilen?
Funkar faktiskt bra:), de finns även med en liten elmotor också för den tekniksugne;)
Det räcker med en och ett par nylonkutsar eller liknande (mot bilens balk) så sitter den kvar bättre iom att den inte blir stum och lossnar efter beskrivna eller förmodade aktiviteter, he he.

Testa vetja, ni kanske har nån i gömmorna;)
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Biltemas stödben

Gillar man att pyssla med stödben är husvagn rätt miljö.

När jag skaffade husbil lovade jag mig själv att aldrig mer veva pidestaler.

Men det kan säkert finnas behov, och om partnern tycker det svajar så får man rätta sig efter det.

/M
 
F

F.d. 50560

Guest
Sv: Biltemas stödben

Som tonåring bodde jag granne med Karlsborgs Camping. Ett kul pojkstreck som vi fiske intresserade små grabbar gjorde Midsommar afton 1981 var att montera ( med fars aluminium trappstege ) ål bjällror ( man sätter sådana på spötoppen när man botten metar ) på tv antennerna på husvagnarna, Man kan säga som så. om något är uppe kan antennen vara nere det pinglar ändå.

// Mats
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Biltemas stödben

Varför inte ta med en gammal (eller ny;)) saxdomkraft och sätta på ett lämpligt ställe under bilen?
Funkar faktiskt bra:), de finns även med en liten elmotor också för den tekniksugne;)
Det räcker med en och ett par nylonkutsar eller liknande (mot bilens balk) så sitter den kvar bättre iom att den inte blir stum och lossnar efter beskrivna eller förmodade aktiviteter, he he.

Testa vetja, ni kanske har nån i gömmorna;)

Har skruvat fast 2st saxdomkrafter från biltema i ramen.

Tommy R
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Biltemas stödben

Så det finns alltså ingen som har erfarenhet av dessa stödben:confused: vilket CarinaAnders så vänlgt undrade.

:yes::wub:
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Biltemas stödben

Har skruvat fast 2st saxdomkrafter från biltema i ramen.

Tommy R

Hej.
På den yngre tiden;), så kommer jag ihåg att vi tom. nyttjade orginaldomkraften på en sida för att få det lite stadigare.
Det funkade också :p: .
Kanon också för att utjämna viss nivåskillnad, gick mycket kvickare än att trassla upp på ramper.

Ibland behöver man inte gå över ån efter vatten...;)
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.919
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Biltemas stödben

Vi använde orginal domkraften på högersidan fram, ungefär under bodelsdörren, om vi stannade på samma plats i ett par dagar.
Sedan köpte vi stödben genom EP hydraulics, och det har vi inte ångrat ensekund.
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Biltemas stödben

Hej
Eftersom vi bodde i Concorden ville vi att den skulle stå stilla när man gick omkring samt pysslade med annat:D
Det funkade alldeles utmärkt och passar även på en "kvalitetsbil", dom syns inte i uppfällt läge;).
Jag skruvade fast dom på en bit vattenfast plyfa ock sedan i golvet under, vi var mycket nöjda med lösningen.
Med en borrmaskin blir vevandet enkelt.
Ha det gött alla.
MVH KEJO20
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Biltemas stödben

Jag har inte exakt dom, men väldigt lika.
Funkar bra. Lite pyssliga att spänna ordentligt, men när dom väl sitter så är det stumt. Aningen vingel i sidled, men inget upp/ner.

Enda abret är om det är trångt mellan bil och mark eftersom man måste svänga runt dem från uppfällt till nedfällt läge, då blir dom lite längre än kortaste läge när dom är helt utfällda men inte utdragna, så att säga.

Ser alltså ut som dessa:

2000032424
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Biltemas stödben

Hej!
Jag har stödben som består av en fast konsol, en saxdomkraft och en träkloss. Hittade en gammal skiss i datorn som jag bifogar.

Konsolen sitt fast monterad, domkraften är fäst men ett schackel i konsolen, och träklossen med ett gångjärn i domkraften.

Fördelen med konstruktionen är att jag bara måste veva ner en liten bit för att få markkontakt.
//Conny
 

Bilagor

  • Stödben.JPG
    Stödben.JPG
    17,7 KB · Visningar: 1.044
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Biltemas stödben

Tack alla.
Vanligtvis så känns det inte som vi har behov av stödben. Men lite extra rörligt kan det ju bli ganska ofta när man som vi är ett ganska nykärt par. Det finns ingen risk med tvantennen, vi har en låg fast monterad på taket.
Jag tror nog det blir biltemaben. Vi har inget stort garage så jag vill ha så mycket som möjligt fastsatt på plats där det hör hemma, i detta fall ute och under.
Ha det kompisar och tack för tipsen.
 
Toppen