• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

BILTEMA

F

F.d. 55451

Guest
Sv: BILTEMA

-------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej BredoMobil, Biltema har också nyligen kommit med ett plagiat av Cetek's 25A laddare som kan vara värt att kolla på även om den är lite dyrare.

Smartladdare 12/24 V, 25 A/12,5 A - Biltema

M.v.h. JANKRO.
Hej Jankro

Jag köpte 20 Amp 7-stegs modell för ½ år sedan.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t55997-4/#post436183
Batteriladdare - Biltema
Det fungerar bra och kan ta ut mer än för 350 Ah AGM ! batterier.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/446374

Temperaturinställning som 25 A modell verkar att vara utrustade med, är inte relevant för mig eftersom mina batterier sitter med 2 i motorrummet och 2 i bodelen.
Jag kommer inte köra för mycket kalla områden och det behöver inte laddas från det fasta nätet.
Den sista justeringen ca. 14,3 volt till 14,8 volt vid körning i mycket kallt område, jag kommer snart med en korrigering tillsammans med förmågan att afsulfatere och djup laddning längs vägen.
Mycket mer snabbt än som Ctek dual.
Laddning 73 A till 14,8 volt reglerad.
Projektet är på gång.;)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1757

Guest
Sv: BILTEMA

stort grattis till alla runt omkring kungsbacka,,
där öppnar inom kort ? sveriges största bil-tema,deras största butik,ock i samband med detta,,event,,övernattningsmöjl,,ihop med affärsbesök,,
ja har redan hört mej för lite grann,,läget är ju suveränt,,alldeles intill E6 vid stora rondellen mot onsala,,då kan ni samtidigt köra förbi mej ock tömma era tankar,,ock ladda lite batt,,
nu tänker ja ju inte vanliga batt,,utan ovanliga,,:msn_laugh:

vi håller kollen!!teddi

Hej där, har det blivit ändrade planer för biltema-butiken i Kba? Dom smäller ju upp massa annat där nu?

Jag åker förbi där varje dag men ser inga skyltar om biltema...

Ps, hos mig vid ringhals finns också ställplats om ni behöver...:twitcy:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: BILTEMA

Hej där, har det blivit ändrade planer för biltema-butiken i Kba? Dom smäller ju upp massa annat där nu?

Jag åker förbi där varje dag men ser inga skyltar om biltema...

Ps, hos mig vid ringhals finns också ställplats om ni behöver...:twitcy:

Kommunen krävde att Biltema skulle bygga en rondell. Det tyckte Biltema blev för dyrt, och kommunen ville inte vara med och finansiera så då drog Biltema sig ur.
 
T

Teddi

Guest
Sv: BILTEMA

precis som jerry skriver,,de blir nåt annat där,,

biltema bygger nytt på en annan plats i kba,,ock blir de samma ledning så blir det utrymme för husbilar där,,
 
F

F.d. 19555

Guest
Sv: BILTEMA

Varning för Biltemas nivåklossar för husbilar/husvagnar!!
Köpte för ett lite drygt år sedan dessa, dom ska enligt produktinfon klara 5 ton per styck.:mad:
Min husbil väger 3,5 ton och trots det har dom gått av!
Skulle reklamera dom för materialfel idag.
Jag kunde få nya utan garanti men inga pengar tillbaka. Dvs skulle även dom nya paja så hade jag inget mer att säga till om. Om jag ville ha pengar tillbaka så var jag tvungen att anlita en oberoende expert på området och bevisa att det var material fel!? Trodde att vi hade 2 års garanti på varor när det gäller fabrikationsfel?!
DÅLIGT BILTEMA! Köp ej dessa nivåklossar!!
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: BILTEMA

Bristfällig vara reklameras. Efter att vara reklamerats 2ggr och fallerar igen kan du kräva pengar tillbaka dvs. häva köpet. Säljaren har således två ggr på sig att avhjälpa felet.

Detta har inget med garantier att göra utan är konsumentköplagen som styr.
 
F

F.d. 26625

Guest
Sv: BILTEMA

Biltema har många bra saker, men deras olje/luftfilter får man se upp med har högre tryckfall pga mindre filter yta.
 
F

F.d. 26625

Guest
Sv: BILTEMA

Det är allmänt känt på bibverkstäder när kunder har problem med ex motor larm så är det ofta ett Biltema filter som är problemet. Bättre att lägga på en 20a och köpa ett filter på ex Auto Experten.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: BILTEMA

Det är allmänt känt på bibverkstäder när kunder har problem med ex motor larm så är det ofta ett Biltema filter som är problemet. Bättre att lägga på en 20a och köpa ett filter på ex Auto Experten.

Har kört på Biltemas filter i flera år och aldrig fått några felkoder för tryckfall. Du har nog hört detta från en som är besviken på att "händiga killar o tjejer" gör jobbet själv och sparar en j..... massa pengar.
//Tommy.
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Sv: BILTEMA

Ingen verkstad jag känner till i alla fall. Källhänvisning är ju bra. Saknas det är det nog bara rykten och antaganden.
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: BILTEMA

Finns ju en del åsikter om detta, bara att googla problem med biltemas filter https://www.google.se/#q=problem+med+biltemas+filter och sen skapa sig en egen uppfattning, såg bla detta påstående:
Det som ofta saknas på biltemas (och andra lågprisfilter) är:
1. Backventil, som gör att oljan rinner ur filtret när motorn stannats. Gör att det tar längre tid för oljecirkulationen att komma igång vid nästa start - sliter på motorn!
2. Övertrycksventil, vilket gör att oljecirkulationen minskar/upphör om filtret skulle sättas igen av någon anledning. Ett bra filter har övertrycksventil som låter olja passera förbi filtermediat om det är igensatt, iofs är den oljan inte renad, men bättre smutsig olja än ingen olja alls!
3. Filtermediat kan ha fel täthet och hållbarhet, vilket antingen kan resultera i för dålig rening eller för dåligt flöde. Båda alternativen är dåliga!
4. Storleken på filterytan kan vara sämre - kortare tid innan filtret sätts igen.

Men fanns fler åsikter, Biltemas affärsidé med att branda alla sina produkter Biltema är ju att aldrig vara låst till en leverantör, som en del på detta forum tror, utan att alltid kunna vara flexibel och köpa in sina varor till lägsta pris utan att konsument ser leverantörs skiftet, sen att dom har en huvudleverantör på produktgrupp må så vara men dom garanterar aldrig att en vara alltid kommer att komma från viss leverantör, det kan aldrig en anställd i en butik garantera. Ibland får man från leverantör A och ibland B och ibland C. Så kvalitén kan variera på alla produktgrupper. Sen får väl folk göra bedömningen om det är värt att spara några hundralappar om året på ett oljebyte inkl filter som normalt görs 1ggr per år på en bil för några hundra tusen...

Personligen handlar jag en del där men inget som har med min bils hjärta och drift att göra utan lite fritidstillbehör som jag har råd att köpa några till om det ger sig, jag svär rätt så ofta över en del inköp men skrattar så smått åt mig själv i slutänden, snålheten bedrar visdomen ibland, nyligen inköpt cykelfodral som jag hade ett Fiamma tidigare och höll 1 säsong, nu får vi se om detta håller längre :)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: BILTEMA

Det är alltid lika kul att läsa om Biltema och diskussionerna om kvaliteten på det dom säljer.

Något intressant som jag noterat i diskussionerna på nätet är att dom flesta som är nöjda med grejerna ofta berättar om sina egna konkreta erfarenheter av att faktiskt ha använt prylarna.
Dom som sågar Biltema berättar däremot sällan om egna praktiska konkreta erfarenheter utan hänvisar ofta till vad man hört "på byn" eller bara slänger sig med svepande formuleringar som "kan vara sämre..", "restpartier" eller "man får vad man betalar för".
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.858
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: BILTEMA

Det är alltid lika kul att läsa om Biltema och diskussionerna om kvaliteten på det dom säljer.

Något intressant som jag noterat i diskussionerna på nätet är att dom flesta som är nöjda med grejerna ofta berättar om sina egna konkreta erfarenheter av att faktiskt ha använt prylarna.
Dom som sågar Biltema berättar däremot sällan om egna praktiska konkreta erfarenheter utan hänvisar ofta till vad man hört "på byn" eller bara slänger sig med svepande formuleringar som "kan vara sämre..", "restpartier" eller "man får vad man betalar för".

SÅ SANT!

E du också på jobbet, eller bara en nattsuddare?
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: BILTEMA

Det som ofta saknas på biltemas (och andra lågprisfilter) är:
1. Backventil, som gör att oljan rinner ur filtret när motorn stannats. Gör att det tar längre tid för oljecirkulationen att komma igång vid nästa start - sliter på motorn!
2. Övertrycksventil, vilket gör att oljecirkulationen minskar/upphör om filtret skulle sättas igen av någon anledning. Ett bra filter har övertrycksventil som låter olja passera förbi filtermediat om det är igensatt, iofs är den oljan inte renad, men bättre smutsig olja än ingen olja alls!

Sedan när sitter backventilen och övertrycksventilen i filtret???

I alla motorer jag har haft att göra med hittills (vilket är många men långt ifrån alla) har dessa ventiler alltid suttit i motorns smörjningssystem, brukar byta dem i samband med byte av oljepump, men aldrig varit med om att de har suttit i filtret...

Låter mycket märkligt, men mycket konstigt har man varit med om tidigare, var dag lär man sig något nytt så jag vill väldigt gärna ha ett konkret exempel på en motor där dessa bägge ventilerna sitter inbakade inuti filtret.
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: BILTEMA

Sedan när sitter backventilen och övertrycksventilen i filtret???

I alla motorer jag har haft att göra med hittills (vilket är många men långt ifrån alla) har dessa ventiler alltid suttit i motorns smörjningssystem, brukar byta dem i samband med byte av oljepump, men aldrig varit med om att de har suttit i filtret...

Låter mycket märkligt, men mycket konstigt har man varit med om tidigare, var dag lär man sig något nytt så jag vill väldigt gärna ha ett konkret exempel på en motor där dessa bägge ventilerna sitter inbakade inuti filtret.

Hej på dig

Vet inte om du läste hela inlägget, men om du så gjorde kanske du inte uppmärksammade att det var från dom inlägg som googlats fram och var påstående, vill du ha exempel, kontakta inläggsförfattarna och fråga, sen var det ju som jag skrev fritt för var och en och bedöma riktigheten och även vikten utav att spara några kronor om året på filter och olja som normalt byts 1ggr per år då tvivelaktigheter tydligen förkommer. Här är en direktlänk till den diskussionen Garaget | Är Biltemas oljefilter dåliga?
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: BILTEMA

När övertrycksventilen utlöses pga igensatt filter så "bypassas" för övrigt inte bara filtret utan även oljetryckskontakten vilket innebär att oljetryckslampan varnar för detta. Detta har jag varit med om, senast när en originalverkstad tagit betalt av mig för oljeservice men struntat i att byta vare sig olja eller originalfiltret. Uppdagades när originalfiltret blev igensatt och motorn tappade oljetrycket. Det enda det visade sig att jag fått av märkesverkstaden var en stämpel i boken och en tunnare plånbok.

Undviker alltid opersonliga verkstäder om man nu inte tvingas dit för deras stämpel i boken, själv drar jag mig inte för att använda Biltema-filter även om jag lika gärna kan köpa någon annanstans. Men har aldrig varit med om att ett Biltema-filter blivit igensatt, bara originalfilter, och då inte pga att filtren är bättre eller sämre utan pga eftersatt underhåll. Byts inte filtren, eller oljan, så blir filtren igensatta oavsett vad det står på dem.
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: BILTEMA

Sedan när sitter backventilen och övertrycksventilen i filtret???

I alla motorer jag har haft att göra med hittills (vilket är många men långt ifrån alla) har dessa ventiler alltid suttit i motorns smörjningssystem, brukar byta dem i samband med byte av oljepump, men aldrig varit med om att de har suttit i filtret...

Låter mycket märkligt, men mycket konstigt har man varit med om tidigare, var dag lär man sig något nytt så jag vill väldigt gärna ha ett konkret exempel på en motor där dessa bägge ventilerna sitter inbakade inuti filtret.

Jag håller inte med. Ett oljefilter skall ha både backventil och överströmningsventil.
Se: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/645655
 
Toppen