• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilskatter

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Ett förslag ifrån mig.

Avskaffa den fasta årliga skatten på alla bilar, lastbilar, bussar, MC mm.

Inför i stället en högre skatt på fossila drivmedel och lägre på icke fossila drivmedel. Alltså skatt per liter drivmedel.

Regeringen utreder nu en sk "slitagekilometersskatt" för lastbilar.

Med all skatt på drivmedlet så blir det automatiskt en slitageskatt och utsläppsskatt per körda km.

Det bör införas i hela EU. Annars blir det ju konstigt för turister till Sverige.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ett ganska bra förslag men det förutsätter att statskassan inte förlorar pengar på detta & risken är stor för det skulle nog köras mindre. Min uppfattning är att alla dessa skyhöga skatter inte har ett dugg med miljön att göra. Det är bara att se hur det här sista skatteförslaget drabbar. Pengarna skall in & gärna mera. Inte ens Transportstyrelsens invändningar brydde man sig om utan Finansdepartementet (som inte ser skillnad på en husbil & en spade:D) bara kör på & skall driva igenom denna skattehöjning tydligen till vilket pris som helst..
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ett förslag ifrån mig.

Avskaffa den fasta årliga skatten på alla bilar, lastbilar, bussar, MC mm.

Inför i stället en högre skatt på fossila drivmedel och lägre på icke fossila drivmedel. Alltså skatt per liter drivmedel.

Regeringen utreder nu en sk "slitagekilometersskatt" för lastbilar.

Med all skatt på drivmedlet så blir det automatiskt en slitageskatt och utsläppsskatt per körda km.

Det bör införas i hela EU. Annars blir det ju konstigt för turister till Sverige.

Onekligen en radikal idé och om man får tro debattinlägg som idag finns i ett antal svenska dagstidningar, så kanske priset inte skulle bli så högt.

Citat;
”Myndigheten Trafikanalys har beräknat förhållandet mellan de skatter bilismen betalar och de kostnader bilismen medför i form av utsläpp, buller, olyckor och vägslitage mm. Trafikanalys uppskattar att bilismen idag betalar 123% av sina kostnader. Bilismen är alltså enligt statens egen myndighet en kassako för statskassan. Hela 60% av bensinpriset vid pump är ren skatt!”

Har letat källan och gått igenom Trafikanalys 129 sidiga, Uppföljning av de Rapport transportpolitiska målen 2019 2019:6, men hittar inte dessa uppgifter.

Men det är troligen korrekt. Uppgifterna publiceras nu eftersom priset på bränsle sänktes med några ören i går den 1 juli. Vissa politiska partier vill nog göra oss uppmärksamma på detta.

TommyD
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Nu är det ju långt ifrån alla fordon (och maskiner) som körs på vägar och hur ska man göra när det körs på det enskilda vägsystemet som inte får några statsbidrag till vägunderhåll?
 

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Ett förslag ifrån mig.

Avskaffa den fasta årliga skatten på alla bilar, lastbilar, bussar, MC mm.
Inför i stället en högre skatt på fossila drivmedel och lägre på icke fossila drivmedel. Alltså skatt per liter drivmedel.
Regeringen utreder nu en sk "slitagekilometersskatt" för lastbilar.
Med all skatt på drivmedlet så blir det automatiskt en slitageskatt och utsläppsskatt per körda km.
Det bör införas i hela EU. Annars blir det ju konstigt för turister till Sverige.

Då blir det vi som bor på landsbygden som får betala, här finns ingen kollektivtrafik och vi är beroende av bilen för att komma till butiker, vårdcentraler osv. Vi har 2 bilar som nyttjas ett antal nödvändiga mil per månad.
Företagsetablering skulle koncentreras till storstäderna eftersom det inte längre skulle vara lönsamt med transporter av gods/personal. De hårt prövade lanthandlarna kommer se ökade transportkostnader och därmed äventyra verksamheten.
Även om jag förstår hur du menar så skulle storstadsområden ”gynnas” på bekostnad av landsbygden och det är ingen framkomlig väg.

//Kenneth
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Politiker har väldigt svårt för skattesänkningar, inför möjlighet att ställa av bilen kortare perioder(idag 14dagar tungbil),visst det finns alltid dom som förlorar på det också, som använder bilen mycket,men då slipper politikerna ta ansvaret för att ha sänkt skatten för "förmögna" bilägare.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Då kommer vi till den eviga fråga ” vi som bor på landet och har långt till allt”
Ja vi som bor i stan , det är ganska provocerande att alltid hör och läsa om hur syn det är om er.
Vi som bor i stan våra bostäder är J- V mycket dyrare än dom på landet . Kanske en subventionering hade varit på plats .
Det är frivilligt och bosätta sig var man vill
Nu spåra det ur och jag blir halshuggen jäms med röven
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Förslaget blir lite orättvist, slitagemässigt.
ett 60tons ekipage drar ca. 3,5-4L/mil vägskatt idag ca. 50-60Kkr.
en husbil 3,5ton drar ca.1L/mil vägskatt idag ca. 20Kkr.

Vägslitaget på det tunga fordonet är mångfalt högre än från en husbil, oavsett körda mil.

Det är skatten på lättare fordon <7,5ton som måste sänkas rejält.
Som i Tyskland t.ex, med ett tak på typ 5Kkr.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tyvärr Peter K,detta har inget med rättvisa att göra,staten måste ha in skattepengar,bilisten är en bra mjölkko,sedan måste man förhandla med miljöpartiet för att sitta kvar vid makten.
Frågan är hur löser man det när alla kör elbil,kanske höja skatten?
 
F

F.d. 55989

Guest
Det var det dummaste jag hört. Så om man som jag har 6mil till jobbet enkel resa, så ska man inte bara betala ett redan högt beskattat bränsle, utan även betala mera skatt för att Gösta ska kunna nöjesåka.
Nä mer skatt på nöjesåka
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Då blir det vi som bor på landsbygden som får betala, här finns ingen kollektivtrafik och vi är beroende av bilen för att komma till butiker, vårdcentraler osv. Vi har 2 bilar som nyttjas ett antal nödvändiga mil per månad.
Företagsetablering skulle koncentreras till storstäderna eftersom det inte längre skulle vara lönsamt med transporter av gods/personal. De hårt prövade lanthandlarna kommer se ökade transportkostnader och därmed äventyra verksamheten.
Även om jag förstår hur du menar så skulle storstadsområden ”gynnas” på bekostnad av landsbygden och det är ingen framkomlig väg.

//Kenneth

Så behöver det inte bli.
Priset vid pumpen kan ju vara lägre på landsbygden än i storstäderna. Allt går att lösa!
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Nu är det ju långt ifrån alla fordon (och maskiner) som körs på vägar och hur ska man göra när det körs på det enskilda vägsystemet som inte får några statsbidrag till vägunderhåll?

Hur görs det idag? De fordon som idag tankar på en vanlig tapp och kör på enskilda vägar.
Maskiner brukar ha sk "farmartankar",
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Politiker har väldigt svårt för skattesänkningar, inför möjlighet att ställa av bilen kortare perioder(idag 14dagar tungbil),visst det finns alltid dom som förlorar på det också, som använder bilen mycket,men då slipper politikerna ta ansvaret för att ha sänkt skatten för "förmögna" bilägare.

Politikerna säger att vi måste göra något för att rädda klimatet ifrån en katastrof.

Mitt förslag bygger på att de som förorenar skall betala. Om du har en HB som till största delen står still på en camping så använder du inte så mycket drivmedel. Men den fasta årliga skatten tar ju inte hänsyn till det. Om du endast står max 14 dagar kan du ej ställa av HB och få tillbaka skatt.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Förslaget blir lite orättvist, slitagemässigt.
ett 60tons ekipage drar ca. 3,5-4L/mil vägskatt idag ca. 50-60Kkr.
en husbil 3,5ton drar ca.1L/mil vägskatt idag ca. 20Kkr.

Vägslitaget på det tunga fordonet är mångfalt högre än från en husbil, oavsett körda mil.

Det är skatten på lättare fordon <7,5ton som måste sänkas rejält.
Som i Tyskland t.ex, med ett tak på typ 5Kkr.

Går att lösa!

Regeringen har nu starka funderingar på att lägga fram en propposition om en vägslitageavgift för lastbilar. Om man lägger mitt förslag i botten som gällande för alla så kan man krydda det med den vägslitageavgift som regeringen kommer att föreslå snart. Den kan då avgiftsbeläggas med hjälp av registreringsnumret. Som tar hänsyn till totalvikten.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Tyvärr Peter K,detta har inget med rättvisa att göra,staten måste ha in skattepengar,bilisten är en bra mjölkko,sedan måste man förhandla med miljöpartiet för att sitta kvar vid makten.
Frågan är hur löser man det när alla kör elbil,kanske höja skatten?

Det finns många skatter som går att höja. När alla transporter är fossilfria år 2040 så finns det nog riksdagsledamöter som kommer med nya kreativa lösningar för att beskatta oss vanliga dödliga.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Det var det dummaste jag hört. Så om man som jag har 6mil till jobbet enkel resa, så ska man inte bara betala ett redan högt beskattat bränsle, utan även betala mera skatt för att Gösta ska kunna nöjesåka.
Nä mer skatt på nöjesåka

Du skall ju köra fossilfritt!

Mitt förslag gynnar inte mig - utan klimatet. De som endast kör som genomsnittet (688 mil) får förmodligen lägre skatt än det som nu ligger framme och troligen genomförs 1/9.

Jag kör mer än 3 000 mil per år. Det är ett nöje, som jag trivs med, Samt gärna betalar för.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Roligt att så många kommer med kommentarer. Tack för det.

I en annan tråd talas det om det nya som skall komma 1 / 9 och förmodligen kosta 50 000 sek per år för nya HB.

Med mitt förslag så kan vi avstå från att införa det den 1 / 9.

Vi måste ju alla hjälpa till för att klimatet inte skall krevera. Jag försöker att tänka på hur vi kan hjälpa till. I detta forum finns det många goda hjärnor som kan leverera bra förslag.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Kanske lite svårt att förstå att en sådan drastisk skattefri höjning skulle innebära något annat än att vi får mer äldre husbilar med mindre rena motorer i drift. Som någon i ett inlägg tyckte att det var ju möjligt att avstå från att köpa nytt om man inte gillade den nya skattehöjningen. Men blir miljön bättre av detta, då skall nog alla fritidsfordon motorbåtar och motorcyklar också straffbeskattas så vi slutar med dessa nöjen. Jag tycker att det är helt rätt att man stöder uppropet om att arbeta om skatteförslaget.
 
R

RobbeS

Guest
Kan ju också bli så att vi som köpt husbil före brytpunkten får så bra betalt för den vid försäljning att vi finasierar den höjda skatten på en ny husbil.
Sen en fråga då jag inte är speciellt insatt. Den nya skatten, ska den gälla tiden ut eller är det bara de första tre åren?
 
Toppen