Bilskatter

Tråd startad i 'Försäkring o Skatt' av Gösta Evén, 2 Juli 2019.

Taggar:
  1. Gösta Evén

    Gösta Evén HBK Medlem

    Inlägg:
    578
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26664
    Ett förslag ifrån mig.

    Avskaffa den fasta årliga skatten på alla bilar, lastbilar, bussar, MC mm.

    Inför i stället en högre skatt på fossila drivmedel och lägre på icke fossila drivmedel. Alltså skatt per liter drivmedel.

    Regeringen utreder nu en sk "slitagekilometersskatt" för lastbilar.

    Med all skatt på drivmedlet så blir det automatiskt en slitageskatt och utsläppsskatt per körda km.

    Det bör införas i hela EU. Annars blir det ju konstigt för turister till Sverige.
     
  2. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    4,953
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Ett ganska bra förslag men det förutsätter att statskassan inte förlorar pengar på detta & risken är stor för det skulle nog köras mindre. Min uppfattning är att alla dessa skyhöga skatter inte har ett dugg med miljön att göra. Det är bara att se hur det här sista skatteförslaget drabbar. Pengarna skall in & gärna mera. Inte ens Transportstyrelsens invändningar brydde man sig om utan Finansdepartementet (som inte ser skillnad på en husbil & en spade:D) bara kör på & skall driva igenom denna skattehöjning tydligen till vilket pris som helst..
     
    Roffe Pilote, JANKRO, CapYank och 13 andra gillar detta.
  3. Los Suecos

    Los Suecos HBK Redaktör

    Inlägg:
    6,095
    Kommun:
    Vannsätter - Altea
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3853
    Onekligen en radikal idé och om man får tro debattinlägg som idag finns i ett antal svenska dagstidningar, så kanske priset inte skulle bli så högt.

    Citat;
    ”Myndigheten Trafikanalys har beräknat förhållandet mellan de skatter bilismen betalar och de kostnader bilismen medför i form av utsläpp, buller, olyckor och vägslitage mm. Trafikanalys uppskattar att bilismen idag betalar 123% av sina kostnader. Bilismen är alltså enligt statens egen myndighet en kassako för statskassan. Hela 60% av bensinpriset vid pump är ren skatt!”

    Har letat källan och gått igenom Trafikanalys 129 sidiga, Uppföljning av de Rapport transportpolitiska målen 2019 2019:6, men hittar inte dessa uppgifter.

    Men det är troligen korrekt. Uppgifterna publiceras nu eftersom priset på bränsle sänktes med några ören i går den 1 juli. Vissa politiska partier vill nog göra oss uppmärksamma på detta.

    TommyD
     
    Bennsan, Jokin, Gösta Evén och 3 andra gillar detta.
  4. Stig

    Stig HBK Medlem

    Inlägg:
    1,012
    Kommun:
    Varberg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12151
    Nu är det ju långt ifrån alla fordon (och maskiner) som körs på vägar och hur ska man göra när det körs på det enskilda vägsystemet som inte får några statsbidrag till vägunderhåll?
     
  5. Linder

    Linder HBK Medlem

    Inlägg:
    389
    Kommun:
    Torsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    8937
    Då blir det vi som bor på landsbygden som får betala, här finns ingen kollektivtrafik och vi är beroende av bilen för att komma till butiker, vårdcentraler osv. Vi har 2 bilar som nyttjas ett antal nödvändiga mil per månad.
    Företagsetablering skulle koncentreras till storstäderna eftersom det inte längre skulle vara lönsamt med transporter av gods/personal. De hårt prövade lanthandlarna kommer se ökade transportkostnader och därmed äventyra verksamheten.
    Även om jag förstår hur du menar så skulle storstadsområden ”gynnas” på bekostnad av landsbygden och det är ingen framkomlig väg.

    //Kenneth
     
  6. Olof G

    Olof G HBK Medlem

    Inlägg:
    2,003
    Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12581
    Politiker har väldigt svårt för skattesänkningar, inför möjlighet att ställa av bilen kortare perioder(idag 14dagar tungbil),visst det finns alltid dom som förlorar på det också, som använder bilen mycket,men då slipper politikerna ta ansvaret för att ha sänkt skatten för "förmögna" bilägare.
     
  7. vippen

    vippen HBK Medlem

    Inlägg:
    802
    Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12935
    Då kommer vi till den eviga fråga ” vi som bor på landet och har långt till allt”
    Ja vi som bor i stan , det är ganska provocerande att alltid hör och läsa om hur syn det är om er.
    Vi som bor i stan våra bostäder är J- V mycket dyrare än dom på landet . Kanske en subventionering hade varit på plats .
    Det är frivilligt och bosätta sig var man vill
    Nu spåra det ur och jag blir halshuggen jäms med röven
     
  8. PeterK

    PeterK HBK Medlem

    Inlägg:
    3,858
    Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    14860
    Förslaget blir lite orättvist, slitagemässigt.
    ett 60tons ekipage drar ca. 3,5-4L/mil vägskatt idag ca. 50-60Kkr.
    en husbil 3,5ton drar ca.1L/mil vägskatt idag ca. 20Kkr.

    Vägslitaget på det tunga fordonet är mångfalt högre än från en husbil, oavsett körda mil.

    Det är skatten på lättare fordon <7,5ton som måste sänkas rejält.
    Som i Tyskland t.ex, med ett tak på typ 5Kkr.
     
    J.Bergsten, Bennsan, Gösta Evén och 3 andra gillar detta.
  9. Olof G

    Olof G HBK Medlem

    Inlägg:
    2,003
    Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12581
    Tyvärr Peter K,detta har inget med rättvisa att göra,staten måste ha in skattepengar,bilisten är en bra mjölkko,sedan måste man förhandla med miljöpartiet för att sitta kvar vid makten.
    Frågan är hur löser man det när alla kör elbil,kanske höja skatten?
     
    Stig, CapYank, Ch & Ib och 5 andra gillar detta.
  10. karlsson-peter

    karlsson-peter HBK Medlem

    Inlägg:
    420
    Kommun:
    Valdemarsvik
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    19839
    Det var det dummaste jag hört. Så om man som jag har 6mil till jobbet enkel resa, så ska man inte bara betala ett redan högt beskattat bränsle, utan även betala mera skatt för att Gösta ska kunna nöjesåka.
    Nä mer skatt på nöjesåka
     
  11. Gösta Evén

    Gösta Evén HBK Medlem

    Inlägg:
    578
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26664
    Så behöver det inte bli.
    Priset vid pumpen kan ju vara lägre på landsbygden än i storstäderna. Allt går att lösa!
     
    Jan K gillar detta.
  12. Gösta Evén

    Gösta Evén HBK Medlem

    Inlägg:
    578
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26664
    Hur görs det idag? De fordon som idag tankar på en vanlig tapp och kör på enskilda vägar.
    Maskiner brukar ha sk "farmartankar",
     
    Jan K gillar detta.
  13. Gösta Evén

    Gösta Evén HBK Medlem

    Inlägg:
    578
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26664
    Politikerna säger att vi måste göra något för att rädda klimatet ifrån en katastrof.

    Mitt förslag bygger på att de som förorenar skall betala. Om du har en HB som till största delen står still på en camping så använder du inte så mycket drivmedel. Men den fasta årliga skatten tar ju inte hänsyn till det. Om du endast står max 14 dagar kan du ej ställa av HB och få tillbaka skatt.
     
    Burstner T610 gillar detta.
  14. Gösta Evén

    Gösta Evén HBK Medlem

    Inlägg:
    578
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26664
    Går att lösa!

    Regeringen har nu starka funderingar på att lägga fram en propposition om en vägslitageavgift för lastbilar. Om man lägger mitt förslag i botten som gällande för alla så kan man krydda det med den vägslitageavgift som regeringen kommer att föreslå snart. Den kan då avgiftsbeläggas med hjälp av registreringsnumret. Som tar hänsyn till totalvikten.
     
  15. Gösta Evén

    Gösta Evén HBK Medlem

    Inlägg:
    578
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26664
    Det finns många skatter som går att höja. När alla transporter är fossilfria år 2040 så finns det nog riksdagsledamöter som kommer med nya kreativa lösningar för att beskatta oss vanliga dödliga.
     
    Burstner T610, Bennsan, PeterK och 1 annan gillar detta.
  16. Gösta Evén

    Gösta Evén HBK Medlem

    Inlägg:
    578
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26664
    ......
     
  17. Gösta Evén

    Gösta Evén HBK Medlem

    Inlägg:
    578
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26664
    Du skall ju köra fossilfritt!

    Mitt förslag gynnar inte mig - utan klimatet. De som endast kör som genomsnittet (688 mil) får förmodligen lägre skatt än det som nu ligger framme och troligen genomförs 1/9.

    Jag kör mer än 3 000 mil per år. Det är ett nöje, som jag trivs med, Samt gärna betalar för.
     
  18. Gösta Evén

    Gösta Evén HBK Medlem

    Inlägg:
    578
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26664
    Roligt att så många kommer med kommentarer. Tack för det.

    I en annan tråd talas det om det nya som skall komma 1 / 9 och förmodligen kosta 50 000 sek per år för nya HB.

    Med mitt förslag så kan vi avstå från att införa det den 1 / 9.

    Vi måste ju alla hjälpa till för att klimatet inte skall krevera. Jag försöker att tänka på hur vi kan hjälpa till. I detta forum finns det många goda hjärnor som kan leverera bra förslag.
     
  19. Lennart Eriksson

    Lennart Eriksson HBK Medlem

    Inlägg:
    234
    Kommun:
    Laxå
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1411
    Kanske lite svårt att förstå att en sådan drastisk skattefri höjning skulle innebära något annat än att vi får mer äldre husbilar med mindre rena motorer i drift. Som någon i ett inlägg tyckte att det var ju möjligt att avstå från att köpa nytt om man inte gillade den nya skattehöjningen. Men blir miljön bättre av detta, då skall nog alla fritidsfordon motorbåtar och motorcyklar också straffbeskattas så vi slutar med dessa nöjen. Jag tycker att det är helt rätt att man stöder uppropet om att arbeta om skatteförslaget.
     
    johfal och Burstner T610 gillar detta.
  20. RobbeS

    RobbeS HBK Medlem

    Inlägg:
    387
    Kommun:
    Kalix
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25202
    Kan ju också bli så att vi som köpt husbil före brytpunkten får så bra betalt för den vid försäljning att vi finasierar den höjda skatten på en ny husbil.
    Sen en fråga då jag inte är speciellt insatt. Den nya skatten, ska den gälla tiden ut eller är det bara de första tre åren?
     
    Gösta Evén och Livibil gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.