• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilskatt

Göran A

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Lerum
HBK-Nr
152
Medlemskap
2024
Hur mycket skiljer det i skatt mellan pb 1, pb2 , lätt lastbil, (samma bil) samma fråga försäkringskostnad?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Bilskatt

Det är en svår fråga Göran, ren vetenskap! Vi har t.ex. en PB1 miljöbil som vi slipper skatt i 5 år, en LB som beskattas efter CO2 utsläpp (samma gäller om den är PB2 registrerad).
Beträffande försäkring, PB1 är försäkrad till det billigaste som vi har snappat upp på nätet, LB är försäkrad hos MB's egen "prova på" försäkring i ett halvår, sen ska vi leta upp det som passar oss bäst med tanke på utlandsresor.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Bilskatt

Frågan är omöjlig att svara generellt på.

Fram till 1/5 2006 var, i princip, alla husbilar registrerade som lastbilar (lätta eller tunga, beroende på totalvikten). Enstaka husbilar (några hundra stycken) var registrerade som personbil, och dessa hade en skyhög skatt.

Vid nämnda datum infördes begreppet "Personbil klass 2", och efter detta datum skall, i princip, alla husbilar registreras som sådan.

Teoretiskt sett skulle man alltså kunna jämföra skatten för två identiska bilar, registrerade i början respektive mitten/slutet av 2006, och jämföra den dåtida skatten mellan dessa två bilar.

Sedan dess har dock mycket hänt på skatteområdet. Ett exempel är, att bilar som blev skattepliktiga i Sverige 1/1 2011 började beskattas efter CO2-utsläppet (tidigare var skatten viktbaserad). Alltså skiljer skatten mellan två Pb2-registrerade husbilar tagna i bruk före respektive efter detta datum.

Reglerna och tolkningarna för den CO2-baserade skatten har dessutom ändrats minst en gång - och kommer att ändras fler gånger.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bilskatt

Ställer om frågan vilken bil är billigast i skatt pb1, pb2 eller lätt lb.

Hej
Du har aldrig valet vid köp av bil. Alla husbilar blir idag PB2. I de fall som skrivits om från tidigare år då man kunde välja kan man konstatera att LB var billigare än vad samma bil sedan fick i viktbaserad skatt som PB2. Tung LB kräver dock C kort och måste leva efter lastbilarnas hastighetsregler. PB1 registerade husbilar var mycket dyra att skatta men de är troligen omregisterade till PB2 idag gissar jag. Försäkringsfrågan går i princip inte att svara på då det priset varierar starkt beroende på bil, bostadsort, bolag, omfattning, ålder, andra försäkringar, skadehistorik mm mm. Familjens totala försäkringsskydd bör man se och förhandla som en helhet. Detta bör man göra varje år. Jobbigt men lönsamt säger mig min erfarenhet. Har precis bytt villa, hem, 2 persbilar och husbil från TryggHansa till Folksam och tjänar ca 500 per månad. Om ett år kan det dock bli byte igen.:)
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Bilskatt

Ställer om frågan vilken bil är billigast i skatt pb1, pb2 eller lätt lb.
---------------------------------------------------------------------------------------

Hej, om du nu menar äldre bilar som inte har Co baserad skatt m.m. utan skatt bara beräknad på vikt och drivmedel.
D.v.s. en bil som är uppåt tio år eller äldre och väger max 3,5 ton så den klassar under den vikten.
Så blir det ungefär följande, om jag har lyckas tyda några tabeller på rätt sätt.

(En personbil klass 1 som väger mer än 3 ton far iväg i kostnad rejält för varje 100 tal kg. däröver, men finns troligen inte kvar på marknaden längre, utan borde vara omreggad för länge sedan.)

---------------------------
Lätt lastbil.
Bensindriven ca 3.200 kr/år
Dieseldriven ca 5.200 kr/år
--------------------------
PB klass 2.
Bensindriven ca. 3.200 kr/år
Dieseldriven ca. 5.200 kr/år
-------------------------
PB klass 1.
Bensindriven ca. 5.900 kr/år
Dieseldriven ca. 15.800 kr/år

Med viss res. för feltolkning av tabeller. M.v.h. JANKRO.

Ps. Diesel. 3.500kg. PB klass 1 ....... Jag halkade inte med fingrarna på tangenbordet :p:.
 
Senast ändrad:
Toppen