• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilradioantennproblem Fiat Ducati 2013

F

Fd.47585

Guest
Antennen på vår bil (halvintegrerad) är inte speciell bra men har på det år vi haft den blivit sämre och sämre. Har märkt att om man "fäller ut" den maximalt så fungerar den bättre, men ändå inte som förväntat. Nu undrar jag om det går att "dra åt" något i gångjärnet, det går väldigt lätt, så pass så fartvinden kan vrida in den.. Tänkte att om man kunde spänna åt så kanske kontakten skulle bli bättre och bättre mottagning. Nån som vet?

Leif R
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Enligt tyska Kastenwagenforum så blir det betydligt bättre mottagning om man byter till en antenn från Toyota Yaris. Den är längre och kostar inte så mycket.
Part nummer
86309-0H010
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Hej! Det kan vara så att elektronik i bilen ger störningar som du upplever som brus/dålig mottagning. Har hittat laddare, ledlampor m.m. som stört radion. Stäng av andra saker, gps, vindrutekamera, USB-laddare även solpanelsregulatorn kan ge störningar...
 
F

Fd.47585

Guest
Har inte kollat resultatet ännu men när jag skruvade bort antennen för att se om den från min Toyota fungerade så såg jag att det var MASSA oxid i gängorna på antennen. Jag sprejade med 5-56 som gjorde att den vita oxiden försvann. Så nu hoppas jag att radion kommer fungera bättre, återkommer efter första turen och tack för hjälpen.
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Jag har brottats med samma problem i många år och det beror på dålig antennjord i alla fall är det för mig. Nu har jag tröttnat att försöka lösa problemet utan jag streamar radio när vi kör och det fungerar fint. Men hittar ni en bra lösning som fungerar är man intresserad hur ni har gjort.
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Hade samma problem på min Fiat Ducato 2011, dålig mottagning o skrap. Provade flera åtgärder, som ovan, men utan någon bättring. Åkte in till Uppsala Bilradio som sa att originalantenn och antennsladd inte är bra på denna modell. Det kan också vara skarvar på antennsladden under panelen som inte syns. De bytte antenn o sladd sen blev radion perfekt. Europasemester förra året och bra mottagning överallt:msn_thumbup::)
 
F

Fd.47585

Guest
Så nu kommer ”facit”. Har åkt från Stockholm till ställplats ”Oasen” i västra Danmark, dvs ca 100 mil och radion har fungerat hela tiden :)
Tack för hjälpen alla.
 
Toppen