• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Billigare Stora Bält

D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Billigare Stora Bält

Finns en lite hake. För oss som har husbil över 2.7 meter

Bemærk, du kan kun bruge BroBizz-banerne, når højden på autocamperen er under 2,7 m.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Billigare Stora Bält

Vi har en höjd på 2,73 och kör ALLTID genom den manuella, men betalar med Brobizz transpondern. Vi räcker den genom rutan till personalen bakom...

Egentligen jag borde sågat ner TV antenn 3 cm, då hade allt stämt, men det fungera manuellt ändå.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Billigare Stora Bält

Du behöver förmodligen inte brobizz efter april - 2018
Eftersom det kan införas registreringsskylt scanning.

Om du är medlem i Club Storebælt Fritid (gratis) ska du vara registrerad och få rabatt.

Förhoppningsvis efter registreringsbevis kommer bilar som väger mindre än 3500 kg men längre än 6 meter att minska prisen betydligt.
Så köp inte brobizz före denna nya technoligi - så betaler du inte brobizzen depositum 200,-.
Jag antar att det också kommer att gälla för Öresund.

https://www.storebaelt.dk/oplevdanmark/artikler/nytaar-det-billigere-koere-storebaelt

https://ing.dk/artikel/snart-kan-din-nummerplade-faa-dig-storebaelt-209275
 
Senast redigerad av en moderator:
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Billigare Stora Bält

Vi har en höjd på 2,73 och kör ALLTID genom den manuella, men betalar med Brobizz transpondern. Vi räcker den genom rutan till personalen bakom...

Egentligen jag borde sågat ner TV antenn 3 cm, då hade allt stämt, men det fungera manuellt ändå.

Tolkar texten "rent åt helvete" gäller läsa allt, tack för tipset så här står det när jag kollar ordentligt.

Bemærk, du kan kun bruge BroBizz-banerne, når højden på autocamperen er under 2,7 m. Brug de manuelle baner, hvis højden er over 2,7 m. Husk at medbringe registreringsattest med ‘Beboelse’ som indregistreret anvendelse.

Tack och GOD JUL
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Billigare Stora Bält

Hej,

Ni som har plåtisar helst svart metallic och kör i manuell bana, tänk på att säga att det är en husbil till personen i luckan då ni räcker över transpondern.
Fick betala dubbelt i våras då de tog min fina LaStrada för en hantverkarbil.
:mad: :D:D

Men de rättade till det via mail efteråt, inga problem.

Ha det // Per
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Billigare Stora Bält

Trassligt värre ... är åtminstone min personliga åsikt.
Kikade lite på deras hemsida och kan inte finna att det finns möjlighet att enbart registrera min Öresundsbizz i deras avtal.
Däremot kan jag teckna avtal med Stora Bält och få en Bizz i samband med detta.
Tolkar det som att man kommer behöva dubbla bizzar vid färd över Öresundsbron / Stora Bält, om man vill utnyttja full rabatt.
Utveckling och samarbete för trafiken inom EU?

En annan idiotisk grej, varför måste man som husbilist > 2,7 m köra i den manuella filen och lämna över reg bevis / bizz för registrering? Samtidigt dundrar > 4 m höga långtradare genom Bizz-filen utan att stanna.
Okej, under 3,5 ton är billigare, men detta finns ju reg. på mina fordonsuppgifter hos min avtalspart för bizzen.

Kommer reg-skylt/avläsningen bli verklighet och ta över, så behövs väl inga bizzar längre, eller? Öresundsbron inför denna möjlighet nu och då räcker det väl med ett giltigt avtal? Bizzen blir ju därmed ganska överflödig...
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Billigare Stora Bält

.......................
Kommer reg-skylt/avläsningen bli verklighet och ta över, så behövs väl inga bizzar längre, eller? Öresundsbron inför denna möjlighet nu och då räcker det väl med ett giltigt avtal? Bizzen blir ju därmed ganska överflödig...

precis
så vi måste ha tålamod tills broarna själva har funderat hur deras system
kommer att fungera.
Därför har jag skrivit om att vänta och inta använda Brobizz - kanske vänta till maj.

Du behöver förmodligen inte brobizz efter april - 2018
Eftersom det kan införas registreringsskylt scanning.

Om du är medlem i Club Storebælt Fritid (gratis) ska du vara registrerad och få rabatt.

Förhoppningsvis efter registreringsbevis kommer bilar som väger mindre än 3500 kg men längre än 6 meter att minska prisen betydligt.
Så köp inte brobizz före denna nya technoligi - så betaler du inte brobizzen depositum 200,-.
Jag antar att det också kommer att gälla för Öresund.

https://www.storebaelt.dk/oplevdanmark/artikler/nytaar-det-billigere-koere-storebaelt

https://ing.dk/artikel/snart-kan-din-nummerplade-faa-dig-storebaelt-209275
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Billigare Stora Bält

Trassligt värre ... är åtminstone min personliga åsikt.
Kikade lite på deras hemsida och kan inte finna att det finns möjlighet att enbart registrera min Öresundsbizz i deras avtal.
Däremot kan jag teckna avtal med Stora Bält och få en Bizz i samband med detta.
Tolkar det som att man kommer behöva dubbla bizzar vid färd över Öresundsbron / Stora Bält, om man vill utnyttja full rabatt.
Utveckling och samarbete för trafiken inom EU?

En annan idiotisk grej, varför måste man som husbilist > 2,7 m köra i den manuella filen och lämna över reg bevis / bizz för registrering? Samtidigt dundrar > 4 m höga långtradare genom Bizz-filen utan att stanna.
Okej, under 3,5 ton är billigare, men detta finns ju reg. på mina fordonsuppgifter hos min avtalspart för bizzen.

Kommer reg-skylt/avläsningen bli verklighet och ta över, så behövs väl inga bizzar längre, eller? Öresundsbron inför denna möjlighet nu och då räcker det väl med ett giltigt avtal? Bizzen blir ju därmed ganska överflödig...

Enligt svar jag fått kan man enkelt registrera sin Öresundsbizz för Storebaelt, behövs ingen ytterligare bizz:

Hej Sören
Tak for din forespørgsel
For at få de nye priser på Storebælt, skal du tilmelde din ØrersundsBizz til Club Storebælt.
Det kan du gør ved, at oplyse dit ØresundsBizznummer samt dit kundenummer fra Øresund (Starter med P0...)

God weekend
Venlig hilsen/Best Regards

Pia Simony Vagner
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Billigare Stora Bält

Har husbil som är minst 2.85 hög och väger över 3.500 kg. och har ALLTID åkt i Brobizz filerna i bägge riktningarna och på både Öresundsbron och Stora bält bron i alla år och har inte haft några som helst bekymmer , jättesmidigt , ett pip och sen är det bara att gasa på, förstår inte problemet ??
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.527
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Billigare Stora Bält

Hej

Jag använder EasyGo + för min husbil på 5,3 ton och 3,2 m hög.
Jag har inte kört i någon manuell bana på Stora Bält bron, endast i "bizzbanan" Funkat varje gång. Betalning kopplat till ett betalkort/kreditkort.

EasyGo+ är en gränsöverskridande betalvägstjänst som ger förare av fordon över 3 500 kg möjlighet att betala passageavgifter i Österrike, Danmark, Sverige och Norge med hjälp av endast en OBE (transponder) i alla fyra länder.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Billigare Stora Bält

Tja, här har man lite bråttom ibland och blir upprörd alldeles helt i onödan ;)
Men den som söker, han finner till slut ...

Fra 1. januar 2018 skal du have en aftale med Storebælt for at få den bedste pris, når du kører over broen - f.eks. Club Storebælt. Det gælder, hvis du har ØresundBizz® eller AutoPASS-brikke.
Vi er ved at få udviklet en automatiseret formular, hvor du selv kan tilmelde dig. Den vil være klar kort før jul, og vi vil være glade, hvis du har mulighed for at vente med din tilmelding, til den er klar.

Därmed har jag hittat just det jag ifrågasatte tidigare, ett fungerande formulär för oss som redan har en Brobizz. Lugn, det kommer det också...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Billigare Stora Bält

Har husbil som är minst 2.85 hög och väger över 3.500 kg. och har ALLTID åkt i Brobizz filerna i bägge riktningarna och på både Öresundsbron och Stora bält bron i alla år och har inte haft några som helst bekymmer , jättesmidigt , ett pip och sen är det bara att gasa på, förstår inte problemet ??

Problemet är att lätta bilar ibland får betala som tunga om de inte väljer manuell bana.
Därför bör lätta bilar högre än 2,70 köra i manuell bana som framgår av hemsidan!
 
Toppen